Analysis of the status of women by relying on two tales of Nadime and Sw
ashoun
Subject Areas :
Persian language and literature texts
fateme mehmohseni gerd kohi
1
1 - Assistant Professor of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Qazvin Branch, Qazvin, Iran
Received: 2020-03-04
Accepted : 2020-03-04
Published : 2019-12-22
Keywords:
زن,
سووشون,
woman,
Daneshvar,
دانشور,
ات وود,
ندیمه,
T. Wood,
Nadime,
Swashoun,
Abstract :
Literary works are one of the tools for understanding the status and role of women in society. Through literary works, it is possible to understand the social conditions and circumstances beyond the formal reading of each period. Especially if these works belong to two different societies with different perspectives and cultures The present study focuses on the study of two works of Margaret Atwood's and Nedous's literary works, Simon Daneshvar, in order to present the differences and similarities of both writers as representatives of the culture of the West and the East while presenting the position and role of women in both works Concerning the rights, duties and problems of women, both authors share common ground, but there are significant differences in factors such as the lack of respect for women's rights and the role of intellectual and cultural structures in the performance of their duties and in the pursuit of women's rights, as the broader and more general view of Western society in Contrary to the narrower and more traditional orientation of the Eastern community to the woman. The author of this article, while recounting the works of Neda and Soushoun, is trying to find out the distinctions and causes of this work in a descriptive-comparative (library) way.
References:
ات وود، مارگارت، (1382)، سرگذشت ندیمه، مترجم سهیل سهمی،تهران: ققنوس.
دانشور، سیمین، (1390)، سووشون، تهران: خوارزمی.
ـــ، ـــــ، (1377)، جزیرۀ سرگردانی، تهران: خوارزمی.
ـــ، ـــــ، (1380)، ساربان سرگردان، تهران: خوارزمی.
ــــ، ــــ، (1340)، شهری چون بهشت، تهران: خوارزمی.
ــــ، ــــ، (1376)، از پرنده های مهاجر بپرس، تهران: نشر کانون و نشر نو .
میشل، آندره، (1377)، جنبش اجتماعی زنان، ترجمه هما زنجانی زاده، مشهد: نیکا.
دوبوار، سیمون، (1380)، جنس دوم، ترجمه قاسم صنعوی، تهران: توس.
شیخی، محمدتقی، (1380)، جامعه شناسی زنان و خانواده، تهران: شرکت سهامی انتشار.
قطب، محمد، (1360)، جاهلیت در قرن بیستم، ترجمه سیدصدرالدین بلاغی، تهران: امیرکبیر.
گویری و رهنما، سوزان و تورج، (1382)، در آستانه فصلی سرد، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان .
گیدنز، آنتونی، (1384)، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صنوبری، تهران: نشر نی.
لگیت، مارلین، (1391)، زنان در روزگارشان، تاریخ فمینیسم در غرب، مترجم نیلوفر مهدیان، تهران: نشر نی.
مجلسی، محمدباقر، (1404 هـ.ق)، بحارالانوار، ج 101، بیروت لبنان: موسسه الوفاء.
محمدی، سایر، (1380)، هر اتاقی مرکز جهان است، تهران: نگاه.
میرصادقی، جمال، (1382)، داستان های نام آوار معاصر ایران، تهران: نشر اشاره.
میل، جان استوارت، (1377)، کنیزک کردن زنان، ترجمه خسرو ریگی، تهران: بانو.
مقالات
پارسی نژاد، کامران (1382)، فمینیسم ادبی در غرب، مجله ادبیات داستانی، اردیبهشت ماه شماره 68، صص 31-32.
پاینده، حسین، (1381)، سیمین دانشور: شهرزادی پسامدرن، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره 6، صص 72-81.
جویس، کارول اوتس، (1385)، قصه مارگارت ات وود، ترجمه نگار ستوده، نشریه هفت، دی ماه شماره 33، صص 36-41.
دانشور، سیمین، (1380)، مصاحبه با روزنامه حیات نو، سیزدهم اردیبهشت، ص 4.
صاحبی، نرگس (1389)، تاریخ نگاری فمینیستی آغاز عصر مدرنیته (لورا، چاندلر)، مجله اطلاعات حکمت و معرفت، سال پنجم، ص 23.
طوسی، اسدالله (1378)، اختلاط زنان و مردان در مراکز آموزشی، فصلنامه معرفت، شماره 32، ص 46-47.
عظیمی دخت، سیدحسین (1382)، زن در مسیحیت (رزماری رادفور رویتر)، مجله هفت آسمان، شماره 18، صص 178-181، 196.
موسوی، معصومه، (1374)، تاریخچه مختصر تکوین نظریههای فمینیستی، کتاب توسعه، شماره 9، نشر توسعه، چاپ اول، ص 114.
هاشمی نسب، پیمان و پدرام (1380)، یک زندگی مهیج برای یک نویسنده کانادایی (ماگارت ات وود)، گلستانه، خرداد و تیر شماره 29، صص 6-7
_||_