Explaining the mystical atmosphere of Sama and combining it with the art of modern painting
Subject Areas : Persian language and literature textsneda bassari 1 , aziz hojajjaji kaijough 2 , Arash Moshfeghi 3
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Bonab Branch, Islamic Azad University, Bonab, Iran.
Keywords: عرفان, سماع, modern, mysticism, نقاشی, مدرن, painting, listening, هنر تلفیقی, fusion art,
Abstract :
In creating a harmony between the atmosphere of mysticism and art, as the seeker as an intuition believes in his own views; The artist will also face such a situation in creating a novel work, and this success also requires achieving a fixed and beloved truth, which in the creation of the work of art, the truth that has emerged in this field, has been manifested in the form of a painting. The refinement of the mystical concept of hearing and its morphology in the aesthetic elements of color and painting becomes more expressive when it deals with its combined course with modern painting, and this opportunity, which has been written in a descriptive-analytical method; It takes aesthetics to the point where a more practical axis can be presented. This research, with ideation mixed with the author's imagination and with the guidance of a painter to role his new thoughts and ideas, has been exhibited for the first time along with images that are the creation of the author's creative mind. The ultimate goal of this research is to claim that the artist painter can combine one of the traditions of conduct (hearing) which he has taken from Salaf painters; To depict nature by referring to the appearances of nature symbolically and by mixing religious colors, along with a mystical view of the origin and origin.
کتاب ها
اوحدی مراغه ای، رکن الدین (1362) دیوان، جام جم، تصحیح امیراحمد اشرفی، تهران: پیشرو.
تفضلی، ابوالقاسم (1375) سماع درویشان در تربیت مولانا، تهران: فاخته.
چیتیک، ویلیام (1385) عوالم خیال ابن عربی و مسئله اختلاف ادیان، مترجم قاسم کاکایی، تهران: چشمه.
حافظ، شمس الدین محمد (1359) دیوان حافظ، به کوشش پرویز ناتل خانلری، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
حافظ، شمسالدین محمد (1384) دیوان حافظ، به اهتمام قاسم غنی و حسن اعرابی، قم: کتابخانه ملی ایران.
حاکمی، اسماعیل (1371) سماع در تصوف، تهران، دانشگاه تهران.
خواجوی کرمانی، ابوالعطا کمالالدین محمود (1370) گل و نوروز، به اهتمام کمال عینی، تهران: پژوهشگاه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
سعدی، مصلح الدین (1366) غزلیات، به کوشش خلیل خطیب رهبر، جلد 2، تهران: سعدی.
سعیدی، گل بابا (1387) فرهنگ جامع اصطلاحات عرفانی ابن عربی، تهران: علمی و فرهنگی.
سلطان ولد، بهاءالدین (1389) ابتدا نامه، مصحح محمد علی موحد، علیرضا حیدری، تهران: خوارزمی.
شایگان، داریوش (1393) پنج اقلیم حضور ( بحثی دربارة شاعرانگی ایرانیان )، تهران: فرهنگ معاصر.
شولم، گرشوم (1389) جریانات بزرگ در عرفان یهودی، مترجم فریدالدین رادمهر، تهران: نیلوفر.
شیمل، آنه ماری (1374) ابعاد عرفانی اسلام، مترجم عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر فرهنگ اسلامی.
صدری، مینا (1392) نگاره های عرفانی، تهران، علمی و فرهنگی.
طباطبایی، سید محمدحسین (1387) از طریق عرفان، قم: آیت عرفان.
عراقی، فخرالدین ابراهیم (بی تا) کلیات، به کوشش سعید نفیسی، تهران: کتابخانة سنایی.
غزالی، محمد (1361) کیمیای سعادت، به کوشش: حسن خدیو جم، جلد 1، تهران: علمی و فرهنگی.
فرغانی، سعیدالدین (1379) مشارق الدراری، شرح تأئیه ابن فارض، مصحح سید جلال الدین آشتیانی، قم: دفتر تبلیغات اسلامی.
کاشانی، عزالدین، محمود بن علی (1391) مصباح الهدایه و مفتاح الکفایه، مصحح جلالالدین همایی، تهران: هما.
کراملین، رزماری (1386) فراسوی ایمان، هنر مدرن و تخیل مذهبی، مترجم مصطفی اسلامیه، تهران: فرهنگستان هنر.
مایر، فرتیس (1387) ابوسعید ابوالخیر حقیقت و افسانه، مترجم مهر آفاق بایبوردی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
مداینی، مهدی، افشاری، مهران، امامی، علیرضا (1392) دیوان عطار نیشابوری، متن انتقادی براساسنسخه های خطی کهن، تهران: چرخ.
مقدم اشرفی. م (1367) همگامی نقاشی با ادبیات در ایران (از سده ششم تا یازدهم هجری قمری)، مترجم رویین پاکباز، تهران: نگاه.
نسفی، عزیزالدین (1390) کتاب الانسان الکامل، مصحح ماریژان موله، مترجم ضیاءالدین دهشیری، تهران: طهوری.
هوشیار، مهران، افتخاری راد، فاطمه (1395) آشنایی با خیالی نگاری، تهران: سمت.
یثربی، یحیی (1372) عرفان، قم: دفتر تبلیغات اسلامی، حوزه علمیة قم.
مقاله
حلبی، اکبر، ستاری فرد، شهرام (1394) رابطة میان معماری و ایجاد فضای معنوی با نمادها در معماری ایران، همایش ملی و شهرسازی بومی ایران، دوره 1، صص1-11.
_||_Books
Ouhadi Maragheh, Rokanuddin (1983) Divan, Jam Jam, correction Amir Ahmad Ashrafi, Tehran: Pishro.
Tafazli, Abolghasem (1996) Listening to dervishes in Rumi's training, Tehran: Fakhteh.
Chitik, William (2006) Ibn Arabi's Imaginary Worlds and the Problem of Religious Differences, translated by Qassem Kakai, Tehran: Cheshmeh.
Hafez, Shamsuddin Mohammad (1980) Hafez Divan, by Parviz Natel Khanlari, Tehran: Iranian Culture Foundation.
Hafez, Shamsuddin Mohammad (2005) Hafez Divan, by Qassem Ghani and Hassan Arabi, Qom: National Library of Iran.
Hakemi, Ismail (1992) Hearing in Sufism, Tehran: University of Tehran.
Khajavi Kermani, Abolta Ata Kamaluddin Mahmoud (1991) Flowers and Nowruz, by Kamal Eini, Tehran: Institute of Cultural Studies and Research.
Saadi, Mosleh al-Din (1987) Ghazals, by Khalil Khatib Rahbar, Volume 2, Tehran: Saadi.
Sultan Valad, Baha'uddin (2010) First Letter, Editor Mohammad Ali Movahed, Alireza Heidari, Tehran: Kharazmi.
Shaygan, Dariush (2014) Five Climates of Presence (Discussion on Iranian Poetry), Tehran: Contemporary Culture.
Shulm, Garshom (2010) Great Currents in Jewish Mysticism, Translated by Farid al-Din Radmehr, Tehran: Niloufar.
Shimel, Anne Marie (1995) The Mystical Dimensions of Islam, Translator Abdolrahim Gavahi, Tehran: Office of Islamic Culture.
Sadri, Mina (2013) Mystical paintings, Tehran, scientific and cultural.
Tabatabai, Seyed Mohammad Hossein (2008) Through Mysticism, Qom: Ayatollah Erfan.
Iraqi, Fakhreddin Ibrahim (unpublished) General, by Saeed Nafisi: Sanai Library.
Ghazali, Mohammad (1982) The Alchemy of Happiness, by Hassan Khadio Jam, Volume 1, Tehran: Scientific and Cultural.
Ferghani, Saeed al-Din (2000) Mashreq al-Darari, commentary on Ibn Fariz, edited by Seyyed Jalaluddin Ashtiani, Qom: Islamic Propaganda Office.
Kashani, Izz al-Din, Mahmoud Ibn Ali (2012) Mesbah al-Hadayeh and Muftah al-Kifaya, edited by Jalaluddin Homayi, Tehran: Homa.
Kramlin, Rosemary (2007) Beyond Faith, Modern Art and Religious Imagination, Translator Mostafa Islamieh, Tehran: Academy of Arts.
Mayer, Fertis (2008) Abu Saeed Abolkhair Haghighat va Afsaneh, translated by Mehr Afagh Baybordi, Tehran: University Publishing Center.
Madaini, Mehdi, Afshari, Mehran, Emami, Alireza (2013) Divan of Attar Neyshabouri, Critical text based on ancient manuscripts, Tehran: Charkh.
Moghaddam Ashrafi. M (1988) The synchronicity of painting with literature in Iran (from the sixth to the eleventh century AH), translated by Rouin Pakbaz, Tehran: Negah.
Nasafi, Aziz al-Din (2011) The book of the perfect man, edited by Marijan Molla, translated by Zia al-Din Dehshiri, Tehran: Tahoori.
Hoshyar, Mehran, Eftekhari Rad, Fatemeh (2016) Introduction to Imagination, Tehran: Samat.
Yathribi, Yahya (1993) Erfan, Qom: Islamic Propaganda Office, Qom Seminary.
Article
Halabi, Akbar, Sattarifard, Shahram (2015) The Relationship between Architecture and Creating a Spiritual Space with Symbols in Iranian Architecture, National Conference on Native Iranian Urbanism, Volume 1, pp. 1-11.