Subject Areas :
عصمت درویش 1 , حسن پاشا شریفی 2 , منصوره شهریاری احمدی 3
1 - دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استاد تمام، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
3 - استادیار، عضو هیئت علمی گروه روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران.
Keywords: سازگاری تحصیلی, خود تنظیمی, مشاوره انگیزشی نظام مند, مهارتهای فراشناخت,
Abstract :
انتظاری، سمیرا؛ فروزنده، الهام(1396). اثر بخشی مهارت های شناختی و فراشناختی بر تفکر انتقادی دانش آموزان تیز هوش و عادی، فصلنامه مطالعات روان شناسی و تربیتی، 3(22):101-87.
رزاقیان، فرانک. بیگدلی، ایمان اله.(۱۳۹۴). مقایسه اثربخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظام مند گروهی با دارو درمانی در کاهش علائم افسرده خویی. فصلنامه مطالعات بالینی. 20،(5):1-23.
شعبانی، ج.(۱۳۹۲). مهارت های آموزش و پرورش، تهران: انتشارات سمت.
کدیور،پروین(1380) بررسی سهم باورهای خودکارآمدی _خودگردانی_هوش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به منظور ارائه الگویی برای ادگیری بهینه ، تهران، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
کوشکی، محمد؛کرامتی،هادی؛حسنی،جعفر(1397). اثربخشی آموزش خودکارآمدی بر استرس تحصیلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر. روان شناسی مدرسه، 7،(2):196-213.
گل محمد نژاد بهرامی، غلامرضا؛ و رحیمی، المیرا(1395). ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ آﻣﻮزش راﻫﺒﺮدﻫﺎی ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﺮ ﺳﺎزﮔﺎری اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ و ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ داﻧﺶآموزان، آموزش و ارزیابی، 9،(35):65-81
محلاتی ،ریحانه؛ ابوالمعالی،خدیجه.(1395)،مقایسه ابعاد سازگاری تحصیلی بر عملکرد تحصیلی در دانش آموزان ایرانی ومهاجر دوره متوسطه با توجه به ملیت نوع مدرسه و جنسیت آنان، فصلنامه نوآوری آموزشی، 60،(15): 118-99.
وحیدی،ز؛براقعلی(1396).پیشبینی میزان عملکرد تحصیلی دانش آموزان متوسطه بر اساس مهارت های فراشناختی و خودنظم بخشی. راهبردهای آموزش در علوم پزشکی.10،(2): 114-103.
Clark DM, Fribon CJ(2017) Knowledge and applied method of cognitive-behavioral therapy. Trans Kavyani H. 1st ed. Tehran, Iran: Fars Publication.
Cox, w. m & klinger e.(2014).systematic motivational counseling in groups ,clarifying motivational structure during psychotherapy.in b. m.schroer. A.fuhrmann & r. jong- meyer (eds.) handbook of motivational counseling : concepys, approaches, and assessment (pp.239-258).chichester, united kingdom :wiley.
Cox,w.m. & klinger,e .(2003). Handbook of motivational counseling : motivating people for change . London :wiley.
Heilmann ,m.v. pieters , h.c.kehoe ,p. & yang ,q .(2011). Schama therapy , motivational interviewing , and collaborative mapping as treatment for depression amonf low income , second generation Latinas . journal of behavior therapy and experimental psychiatry , 42(4):473-480.
Reich J, Hofmann SG.(2014), State personality disorder in social phobia. Ann Clin Psychiatry; 16(3).
Reuland, M.M.8 mikami, A.Y. (2014). "Classroom victimization: consequences for social and academic adjustment in elementary school". Psychology in the schools, 01(6), 591-607.
Salaam, B, 8 mounts ,N.S. (2016)."International note: mat ernal warmth, behavioral contral, and psychological control. Relations to adjustment of Ghanain early adolescents" Journal of adolescence. 49, 99, 104.
Seval , erden ,(2015), the effect of group counseling on awareness and acceptance of self and others , pro cedia – social and behavioral sciences 174 (2015)1465-147.
Stevens, j. hayes, j. & pakalnis,a.(2013). A randomized trial of telephone based motivational interviewing for adolescent chronic headache with medication overuse, cephalalgia , published online before print , doi: 10.1
Vavrva, V, Gavora. (2015)-comparison of self-regulation in child and adolescents in children's home and protective educational facility. Social and behavioral sciences 174: 2524-2531.
Wells A.(2018). Metacognitive Therapy for Anxiety and Depression. New York, NY: Guilford Press; 2018.
Zee, M. 8 koomen, H.M (2016) "Teacher self-Efficacy and its on classroom processes, student academic adjustment, and teacher well - Being a synthesis of 40 years of Research". Review of Eduational Research, 0034654315626801.
Zimmerma, B.J & schunk, D.It. (Eds). (2012). Self regulated learning and academic achievement: theory, research, and practice. Springer science & business media.
Zimmerman, B.J. & martinez. Ponz.M. (1986). Development of structured. Interview for assessing student use of self regulated learning strategies. American educational research journal, I 2, 23, 14-628.
Zimmerman, B.J. & schunk. D. H (Eds) (2012). Self-regulated learning and academic achievement. Theory, research, and practice. Springer, science & business media.