General Efficiency Based on the Personality Type of Wrestling Coaches: with an Emphasis on Social Anxiety Intervention
Subject Areas : Sports Science and Healthy
1 - Master's degree, Sports Psychology Department, Tolouemehr Institute of Higher Education, Qom, Iran
Keywords: Social anxiety, wrestling, General Efficiency, Tehran, Sport Coaches, personality types,
Abstract :
General efficiency is considered as the common belief of a group about its potentials to organize and conduct required measures to achieve a desired improvement. The purpose of the present research is to study general efficiency based on the personality type of wrestling coaches emphasizing on social anxiety intervention. In terms of purpose, this research is practical and it has a correlational-descriptive approach. The statistical population consisted of all 510 wrestling coaches in Tehran among whom 220 members were chosen by random sampling. Data collection tool involved Lina Jerabek's Social Anxiety Scale (1996), Neo's Personality Five Factor Model, and Shere's General Self-Efficiency Scale. For data analysis, regression and correlation tests as well as SPSS (version 22) were used. The research results showed that general efficiency is predictable based on social anxiety and personality type of wrestling coaches. Therefore, general efficiency can probably be effective in making social relations with the purpose of success among wrestling coaches.
استوار، صادق؛ رضایی، ندیم (۱۳۹۴). بررسی رابطه ابعاد شخصیت درونگرایی برونگرایی و ابراز وجود با اضطراب اجتماعی در دانشجویان. در: اولین همایش علمی پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیبشناسی جامعه؛ شرکت طلای سبز، انجمن پایش.
اسفندیاری صومعه سرایی، زینب (1392). بررسی رابطه ابعاد شخصیت، عزّت نفس و اضطراب اجتماعی در کاربران شبکههای اجتماعی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان.
پیروز زرین، آرینا (1400). بررسی میزان اعتیاد به ورزش با ابعاد شخصیت براساس نظریه کلونینجر در مربیان بدنسازی و فیتنس باشگاههای شهر تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تبریز.
دانا، امیر و همکاران (1398). روابط ساختاری کارآمدی مربیگری، خودکارآمدی بازیکنان و کارآمدی جمعی در تیمهای حرفهای بسکتبال بانوان. مطالعات روانشناسی ورزشی، دوره 5، شماره 18، ص 81-98.
48
رضاییفر، الهام؛ سپاه منصور، مژگان؛ کوچک انتظار، رویا؛ کوشکی، شیرین (1389). تدوین مدل ثبات رابطۀ زناشویی براساس ویژگیهای شخصیتی و استرس ادراک شده با میانجیگری سبکهای حل مسأله. شناخت اجتماعی، دوره 8، شماره 1.
شریفی، راضیه (1397). رابطه انگیزه مشارکت در ورزشهای همگانی و اضطراب اجتماعی اندام با مشارکت ورزشی دانشجویان دختر دانشگاههای شهرستان خوانسار. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه قم.
صحرائیان، آزاده (1394). بررسی نقش پیشبینی کنندگی پنج عامل شخصیت بر افسردگی و اضطراب دانشجویان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
عباسی اصیل، رویا؛ تادری، حبیب؛ اکبری، عباس (1395). پیشبینی میزان اضطراب اجتماعی دانشجویان دختر براساس ویژگیهای شخصیتی. اصول بهداشت روانی، دوره 18، شماره 6، ص 9-343.
عبدی، راحله؛ بیرشک، بهرام؛ محمود علیلو، مونا؛ اصغرنژاد، فهیمه (1385). سوگیری تعبیر در اختلال هراس اجتماعی. پژوهشهای نوین روانشناختی، 4(1)، ص 159-143.
علوی، معصومه (1397). مقایسه عوامل فراتشخیصی، صفات شخصیت و سازگاری شغلی- اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی و افراد غیرمبتلا و بررسی موردی اثربخشی درمان یکپارچهنگر فراتشخیصی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان.
قربانی نوده، مارال (1393). روابط ساختاری ابعاد سرشتی – منش شخصیت با علایم اختلال اضطراب منتشر در جمعیت غیربالینی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تبریز.
کوشکی، شیرین؛ شوندی، اعظم (1389). ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه آگاهی فراشناختی و رابطه آن با اهداف پیشرفت در دانشآموزان دختر متوسطه دوره دوم شهر شهریار. اندازهگیری تربیتی، دوره 10، شماره 37، ص 137-167.
گروسیفرشی، تقی (1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت (کاربرد تحلیل عاملی در مطالعات شخصیت). تهران: جامعه پژوه؛ دانیال.
مسعودنیا، ابراهیم (1388). بررسی رابطه بین عزت نفس و اضطراب اجتماعی در دانشجویان دوره کارشناسی. دانشور رفتار، سال 16، شماره 37، ص 20-16.
Adan, A., Grabulosa, J.M.S., Caci, H. & Natale, V. (2009). A reduced Temperament and Character Inventory (TCI-56). Psychometric properties in a non-clinical sample. Personality and Individual Differences, 46, p.687–692.
Andrews, G., Henderson, S. & Hall, W. (2001). Prevalence, comorbidity, disability and service utilization. Overview of the Australian National Mental Health Survey. British Journal of Psychiatry, 178, p.145–153.
Feltz, D.L., Chase, M.A., Moritz, S.E. & Sullivan, P.J. (2008). A conceptual model of coaching efficacy: Preliminary investigation and instrument development. Journal of Educational Psychology, 91(4), p.765-776.
Kaplan, S.C., Levinson, C.A., Rodebaugh, T.L., Menatti, A. & Weeks, J.W. (2015). Social anxiety and the Big Five personality traits: the interactive relationship of trust and openness. Cognitive Behavioral Therapy, 44(3), p. 212-222.
Llewellyn, D.L., Sanchez, X., Asghar, A. & Jones, L. (2008). Self-efficacy, risk taking, and performance in rock climbing. Personality and Individual Differences,45, p.75-81.
Mertol, S. & Alkin, T. (2016). Temperament and character dimensions of patients with adult separation anxiety disorder. J Affect Disorders, 139, p.199-203.
Myers, N.D., Feltz, D.L. & Short, S. (2004). Collective efficacy and team performance: a longitudinal study of collegiate football teams. Group Dynamics, 8(2), p.126-138.
Nikčević, A.V., Marino, C., Kolubinski, D.C., Leach, D. & Spada, M.M. (2021). Modelling the contribution of the Big Five personality traits, health anxiety, and COVID-19 psychological distress to generalised anxiety and depressive symptoms during the COVID-19 pandemic. Journal of Affective Disorders,279, p.578-584.
Reifelts, B., Brück, C., Ethofer, T., Ritter, J., Weigel, L., Erb, M. & Wildgruber, D. (2017). Prefrontal mediation of emotion regulation in social anxiety disorder during laughter perception. Neuropsychologia,96, p.175-183.
Short, S.E., Sullivan, P. & Feltz, D.L. (2005). Development and preliminary validation of the collective efficacy questionnaire for Sports. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 9(3), p.181–202.
Tashke, C. & Berani, W.B. (2016). Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52, p.397-422.
_||_