رابطه بین اهداف پیشرفت زبان آموزان انگلیسی و عملکرد تحصیلی: نگاهی به انگیزه های اهداف زبان آموزان
Subject Areas : Applied LinguisticsMohsen Ali Pasban 1 , Mehry Haddad Narafshan 2 , hassan shahabi 3
1 - Department of Foreign Languages, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 - Department of Foreign Languages, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 - Department of Foreign Languages, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
Keywords: کلمات کلیدی: عملکرد تحصیلی, انگیزه های اهداف, جهت گیری های اهداف, اهداف پیشرفت,
Abstract :
مطالعه ترکیبی حاضر به بررسی رابطه بین اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی فراگیران زبان انگلیسی پرداخت. این مطالعه همچنین انگیزه های اهداف زبان آموزان را بررسی کرد. این پژوهش که یک پیمایش مقطعی است، 372 نفر از دانشجویان کارشناسی زبان انگلیسی در رشته های آموزش زبان انگلیسی، مطالعات ترجمه و ادبیات انگلیسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و زاهدان را مورد مطالعه قرار داد. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه هدف پیشرفت زبان آموزان (الیوت و همکاران، 2011) به صورت حضوری تحویل یا از طریق ایمیل به زبان آموزان انگلیسی ارسال شد. پیشرفت تحصیلی آنها بر اساس گزارش دانشگاه شامل دروس نظری و عملی محاسبه شد. علاوه بر این، از یک مصاحبه نیمه ساختاریافته برای بررسی دیدگاه های فراگیران در مورد جهت گیری اهداف پیشرفت آنها استفاده شد. بررسی رابطه ها نشان داد که اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی زبان آموزان انگلیسی رابطه ی مثبت دارد. و از بین اهداف پیشرفت فراگیران، اهداف اجتناب از کار، اهداف رویکردهای دیگر، و اهداف اجتنابی دیگر عملکرد تحصیلی فراگیران را به طور معناداری پیش بینی کرد. علاوه بر این، یافتههای کیفی نشان داد که اهداف زبانآموزان انگلیسی با انگیزه ی تجربه، شخصیت، دستاوردهای تحصیلی و علایق قبلی بر انگیخته می شود. به طور خلاصه، مطالعه ی اهداف تحصیلی فراگیران می تواند شناسایی جهت گیری اهداف آنها را تسهیل کند و بنابراین می تواند به ابزاری حمایتی برای معلمان در هنگام انتخاب مواد و تطبیق محتوای برنامه درسی بر اساس آن تبدیل شود.