اهمال کاری تحصیلی از دیدگاه تئوری انتساب: یک مرور کلی
Subject Areas : Applied LinguisticsMehdi Haseli Songhori 1 , Kimiya Salamati 2
1 - Department of English Language, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
2 - Department of English Language, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
Keywords: منبع کنترل, اهمال کاری تحصیلی, ثبات, کنترل پذیری, تئوری انتساب,
Abstract :
اهمال کاری تحصیلی یک مشکل رایج در بین دانشجویان است که با پیامدهای منفی مرتبط است. تاریخچه آن به دوران باستان باز می گردد، اما در دوران معاصر به دلیل تاکید بر زمان و کارایی بیشتر رواج یافته است. اهمال کاری تحصیلی نوع خاصی از اهمال کاری است که به دلیل حجم زیاد تکالیف و ضرب الاجل در زمینه های تحصیلی در بین دانشجویان رایج است. نظریه انتساب یک چارچوب روانشناختی است که میتواند به ما کمک کند تا بفهمیم دانشجویان چگونه رفتار اهمالکاری خود و عواملی که به آن کمک میکنند را توضیح میدهند . اهمال کاری تحصیلی این سه بعد را شامل می شود: منبع کنترل، ثبات و کنترل پذیری. هر یک از ابعاد بر رفتار آینده افراد تأثیر می گذارد، از جمله اینکه آیا آنها یک کار را به تعویق می اندازند یا کامل می کنند. می توان پیش بینی کرد که افرادی که تمایل به اهمال کاری تحصیلی دارند ممکن است وظایف تحصیلی خود را به منبع کنترل بیرونی، علل پایدار و عواملی که خارج از کنترل آنها است نسبت دهند. در مقابل، افرادی که اهمال کاری نمی کنند احتمالاً وظایف تحصیلی خود را به منبع کنترل درونی، علل ناپایدار و عواملی که در کنترل آنها است نسبت می دهند. درک این نظریه ها می تواند به اساتید و دانشجویان کمک کند تا راهبردهایی برای غلبه بر اهمال کاری و بهبود عملکرد تحصیلی ایجاد کنند.