نقش جنبش آفریقای آینده نگر بر صدا و هویت در آثار نویسندگان زن رنگین پوست
Subject Areas : Applied LinguisticsZahra Hashemi 1 , Hossan Shahabi 2 , Mehry Haddad Narafshan 3
1 - Dept. of English Language and Literature, Kerman Branch. Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 - Dept. of English Language and Literature, Kerman Branch. Islamic Azad University, Kerman, Iran
3 - Department of Foreign Languages, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
Keywords: نویسندگان آفریقایی, صدا, هویت, زنباوری آفریقایی, پان آفریقا, آفروفیتوریسم,
Abstract :
در طول تاریخ زنان سیاهپوست بی عدالتیهای اجتماعی زیادی شامل نژادپرستی، تبعیض جنسی یا نابرابری جنسی را تجربه کردهاند. زنباوری آفریقایی یک ایدئولوژی است که برای همه زنان آفریقایی تبار ایجاد و طراحی شده است و به عنوان مجموعهای از جنبشهای سیاسی، ایدئولوژیها و جنبشهای اجتماعی ظهور پیدا کرده است که مبتنی بر یک هدف مشترک می باشند: تعریف، ایجاد و دستیابی به برابری سیاسی، اقتصادی، شخصی و اجتماعی برای هر دو جنسیت. این نهضت در فرهنگ آفریقایی پایهگذاری شده است و متمرکز بر تجارب، تلاشها، نیازها و مطالبات منحصر به فرد زنان آفریقایی است. زنباوری آفریقایی نه تنها موفق شده است که به همه انواع هنرها وارد شود، بلکه بستری در اختیار نویسندگان زن سیاه پوست قرار داده است که در آرزوی این هستند که ضمن بازگشت به هویت از دست رفته خودشان، به عنوان بخشی از گذشته، حال و آیندهی فرهنگ غنی خود شناخته شوند. رماننویسان زن سیاهپوست معاصر از ژانرهایی نظیر جنبش آفروفیتوریسم و پانآفریقا به عنوان چتری برای پوشش زنباوری و فمینیسم سیاهپوستان استفاده کردند تا تنگنای زن آفریقایی و چگونگی تلاش او برای غلبه بر مشکلات خود را نشان دهند. این مطالعه نقش آفروفیتوریسم، پانآفریقا و زن باوری آفریقایی در احیای زنیت سیاهپوستان را از دیدگاه دو نویسنده زن سیاهپوست با دو رویکرد متفاوت مورد بررسی قرار میدهد که راهکارهای بدیعی را در دستیابی قهرمانانشان به قدرت، صدا، بقا و پذیرش هویتها و نقشهای جایگزین به تصویر میکشند.