فناوری کمکی واقعیت مجازی برای زبان آموزان دارای اختلال بیانی زبان: اثربخشی، امکان سنجی، و خطرات
Subject Areas : Applied LinguisticsMojgan Khaki 1 , Hossein Heidari Tabrizi 2 , Sajad Shafiee 3
1 - Department of English, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - Department of English, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
3 - English Department,
Shahrekord Branch, Islamic Azad University,
Shahrekord, Iran
Keywords: زبان آموزان زبان انگلیسی, واقعیت مجازی, اختلال بیانی زبان,
Abstract :
این مطالعه کیفی که ریشه در تئوری فناوری کمکی (AST) دارد، واقعیت مجازی (VR) را به عنوان یک فناوری کمکی در بین زبان آموزان زبان انگلیسی مبتلا به اختلال زبان بیانی (ELD) در رابطه با اثربخشی، امکان سنجی و خطرات آن مورد بررسی قرار داد. پس از یک نمونه گیری هدفمند، 18 زبان آموز انگلیسی زبان پیش از متوسط ایرانی با سطوح خفیف تا متوسط ELD انتخاب شدند و یک محیط یادگیری واقعیت مجازی کاملاً فراگیر را از طریق نمایشگرهای واقعیت مجازی روی سر (VR-HMDs) که در آن مجموعه ای از قطعات یادگیری را تجربه کردند. با تمرکز بر مهارتهای گفتاری به مدت 20 جلسه هفتاد دقیقهای توسط VR نوشته شد. داده ها به صورت موضوعی توسط تحلیل داده های کیفی ماکس وبر (MAXQDA) تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها عوامل تشکیلدهنده فناوری کمکی VR در مورد (A) اثربخشی (سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات، پیش داوریها، فنهراسی یا استرس فنی، انگیزه و کیفیت تجهیزات VR) را نشان دادند. (ب) امکانسنجی (زیرساختهای آکادمیک، قیمت تجهیزات، ویژگیهای سفارشیسازی، انواع محتوا یا زمینه، و آموزش)، و (C) خطرات (علائم فیزیکی و ذهنی مختلف ناشی از VR). نتایج ممکن است به نفع TEFL، فناوری کمکی و آموزشی، و آموزش درمانی باشد.
Ashman, G. (2022). A little guide for teachers: Cognitive load theory. Sage.
Bailey, B., Bryant, L., & Hemsley, B. (2022). Virtual reality and augmented reality for children, adolescents, and adults with communication disability and neurodevelopmental disorders: a systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 9(2), 160-183. https://doi.org/10.1007/s40489-020-00230-x
Baporikar, N. (2014). Youth entrepreneurship in Indian scenario. International Journal of Asian Business and Information Management (IJABIM), 5(2), 74-84.
Braun, V., & Clarke, V. (2012). Thematic analysis. American Psychological Association.
Brosnan, M. J. (2002). Technophobia: The psychological impact of information technology. Routledge.
Brosseau-Lapré, F., & Rvachew, S. (2018). Introduction to speech sound disorders. Plural Publishing.
Caserman, P., Garcia-Agundez, A., Gámez Zerban, A., & Göbel, S. (2021). Cybersickness in current-generation virtual reality head-mounted displays: systematic review and outlook. Virtual Reality, 25(4), 1153-1170. https://doi.org/10.1007/s10055-021- 00513-6
Chang, E., Kim, H. T., & Yoo, B. (2020). Virtual reality sickness: a review of causes and measurements. International Journal of Human–Computer Interaction, 36(17), 1658- 1682. https://doi.org/10.1080/10447318.2020.1778351
Checa, D., & Bustillo, A. (2020). Advantages and limits of virtual reality in learning processes: Briviesca in the fifteenth century. Virtual Reality, 24(1), 151-161.
Doerner, R., & Horst, R. (2022). Overcoming challenges when teaching hands-on courses about Virtual Reality and Augmented Reality: Methods, techniques and best practice. Graphics and Visual Computing, 6(3), 201-224. https://doi.org/10.1016/j.gvc.2021.200037
Fedorova, O., Shumskyi, O., Golikova, O., Kutsenko, I., Serdiuk, N., & Zahorodna, O. (2022). Microlearning in forming the students' English competencies with VR involvement. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(1), 388- 402. https://doi.org/10.18662/brain/13.1Sup1/326
Flick, U. (2021). Doing interview research: The essential how to guide. Sage.
Freina, L., & Ott, M. (2015). A literature review on immersive virtual reality in education: State of the art and perspectives. E-learning and Software for Education, 11(4), 15- 26
Geweke, J. (1992). Decision making under risk and uncertainty: New models and empirical findings. Springer Science & Business Media.
Johnson, C. M., Corazzini, K. N., & Shaw, R. (2011). Assessing the feasibility of using virtual environments in distance education. Knowledge Management & E-Learning, 3(1), 5- 16.
Hartnett, M. (2016). Motivation in online education. Springer.
Hoffman, B. (2015). Motivation for learning and performance. Academic Press.
Horst, R., Gerstmeier, S., Naraghi-Taghi-Off, R., Wagner, J., Rau, L., & Dörner, R. (2022). Virtual reality content creation based on self-contained components in the e-learning domain: Re-using pattern-based VR content in different authoring toolkits. Multimedia Tools and Applications, 25(4), 1-38. https://doi.org/10.1007/s11042-022-13362-5
Kouroupetroglou, C. (2014). Enhancing the human experience through assistive technologies and e-accessibility. IGI Global.
Mihelj, M., Novak, D., & Beguš, S. (2014). Virtual reality technology and applications. Springer.
Park, S., & Lee, G. (2020). Full-immersion virtual reality: Adverse effects related to static balance. Neuroscience Letters, 73(3), 134-149. https://doi.org/10.1016/j.neulet.2020.134974
Parmaxi, A. (2023). Virtual reality in language learning: A systematic review and implications for research and practice. Interactive Learning Environments, 26(4), 1- 13. https:// doi. Org /10 .10 80 /10494820.2020.1765392
Peckmann, C., Kannen, K., Pensel, M. C., Lux, S., Philipsen, A., & Braun, N. (2022). Virtual reality induces symptoms of depersonalization and derealization: A longitudinal randomized control trial. Computers in Human Behavior, 131(2), 107-119. https:// doi. Org /10. 10 16/ j. chb. 2022.107233
Peeters, D. (2019). Virtual reality: A game-changing method for the language sciences. Psychonomic Bulletin & Review, 26(4), 894-900.
Ravneberg, B., & Söderström, S. (2017). Disability, society and assistive technology. Taylor & Francis.
Rinaldi, J. A., & Mayes, C. (2022). Learning compassion: Conflict resolution through education and therapy. Rowman & Littlefield.
Saredakis, D., Szpak, A., Birckhead, B., Keage, H. A., Rizzo, A., & Loetscher, T. (2020). Factors associated with virtual reality sickness in head-mounted displays: a systematic review and meta-analysis. Frontiers in Human Neuroscience, 14(5), 96-105. https://doi.org/10.3389/fnhum.2020.00096
Somrak, A., Humar, I., Hossain, M. S., Alhamid, M. F., Hossain, M. A., & Guna, J. (2019). Estimating VR Sickness and user experience using different HMD technologies: An evaluation study. Future Generation Computer Systems, 94(2), 302-316. https://doi.org/10.1016/j.future.2018.11.041
Turk, A., & Shattuck-Hufnagel, S. (2020). Speech timing: Implications for theories of phonology, phonetics, and speech motor control. Oxford University Press
Vess, K. (2021). Speech Sound Disorders: Comprehensive Evaluation and Treatment. Georg Thieme Verlag.
Weber, A. S., & Hamlaoui, S. (2018). E-learning in the Middle East and North Africa (MENA) region. Springer.
Weinbaum, C., Landree, E., Blumenthal, M. S., Piquado, T., & Gutierrez, C. I. (2018). Ethics in scientific research: An examination of ethical principles and emerging topics. Rand Publication.
Yu, E. C., & Lagnado, D. A. (2012). The influence of initial beliefs on judgments of probability. Frontiers in Psychology, 3(5), 381-396. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00381