A Qualitative Study Of The Phenomenon Of Women Addiction To Shopping
Subject Areas : SociologyAkram Hobbi 1 , Bahman Mohammadbakhsh 2
1 - Tabriz University, Department of Social Sciences, Tabriz, Iran.
2 - University Tehran, Department of Cultural Sociology, Tehran, Iran.
Keywords: Women, Qualitative study, shopping addiction,
Abstract :
The aim of this study was to investigate the individual, psychological, economic, social, and cultural factors affecting the women to shopping addiction.The general approach of the research was a qualitative approach, based on the experimental phenomenology and implying the lived experience research tradition through the process of deep interview. In this regard, via using the purposive (judgmental) sampling method, the experiences of 15 women were collected and analyzed through the three-step; open, axial and selective coding process. The results were presented in causal, contextual, interventionist, and strategic conditions of classification and its consequences. The findings indicated that the present conditions such as anxiety and depression, emotion-seeking, negative emotions, failure in different parts of life, self-anger, tendency to prove superiority, overemphasis on others' views, hopelessness An unpleasant impression of appearance, thirst for shopping, and so on, if left unchecked, could lead to addiction to shopping and have consequences for the individual and those around him.
- استراوس، آنسلم،کوربین، جولیت. (1390). اصول و روش تحقیق کیفی: نظریة مبنایی؛ رویهها و شیوهها. ترجمة بیوک محمدی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- پروینی، اعظم، حاجی علی اکبری، فیروزه. (1392). بررسی عوامل تأثیرگذار بر خرید وسواسی در مشتریان فروشگاه های زنجیره ای (مورد مطالعه: فروشگاه های رفاه و شهروند تبریز). دومین همایش ملی بررسی راهکارهای ارتقای مباحث مدیریت، حسابداری و مهندسی در سازمان ها.
- رستگار، عباسعلی، سیاه سرانی کجوری، اعظم (1394). بررسی تأثیر عوامل شخصیتی موثر بر اعتیاد به خرید با اثر تعدیل گری چشم و هم چشمی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان). مدیریت بازرگانی، 7(3)، 720-699.
- طاهری کیا، فریز، نادری، آرامه. (1390). شناسایی و ارزیابی عوامل تاثیرگذار بر خرید وسواسی (اعتیاد به خرید). فصلنامه مدیریت، 9(26)، 106-87.
- ظهیری ابیانه، زهرا، حیدرزاده هنزایی،کامبیز. (1393). رفتار خریدار وسواسی، مجله بررسی های بازرگانی، 12(65)، 17-1.
- فلیک، اووه. (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی. ترجمة هادی جلیلی. تهران: نشرنی.
- کرسول، جان .(1390). پویش کیفی و طرح پژوهش: انتخاب از میان پنج رویکرد (روایتپژوهی، پدیدارشناسی، نظریة دادهبنیاد، قومنگاری، مطالعة موردی). ترجمة حسن دانایی و حسین کاظمی. تهران: صفّار-اشراقی.
- معینی، حسین، فتاحی، سحر. (1395). ارائه مدلی برای اعتیاد به خرید در میان زنان با استفاده از نظریه مفهوم سازی بنیادی. فصلنامه تحقیقات بازراریابی نوین، 6(1)،142-121.
- نصیری، صادق .(1388). بررسی ارتباط عوامل خانوادگی، روان شناختی، جامعه شناختی و جمعت شناختی با رفتار خرید وسواسی در دانشجویان. فصلنامه فرهنگی دفاعی زنان و خانواده، 5(16)،84-67.
-Black, D.W., Monahan, P., Schlosser, S. (2002). Compulsive buying severity: an analysis of compulsive buying scale results in 44 subjects.
Journalof Nervous and Mental Disease,189, 123-127.
- Black, D.W. (2001) Compulsive Buying Disorder: Definition, Assessment, Epidemiology and Clinical Management. CNS Drugs, 15, 17-27.
-Bonfanti, K., Augusto de Matos, C., & Falcão, L. T. (2010). A Family Therapy Approach for Studying Compulsive Buyers: An Explorator. StudyAnpad. Florianopolis, 23-25.
-Christenson, G. A., Faber, M., deZwaan, N. C., Raymond, S. M., Specker, M. D., & Eckern, A. (1994). Compulsive Buying: Descriptive Characteristics and Psychiatric Comorbidity. Journal of Clinical Psychiatry, 55, 5-11.
- Mueller, A., Mitchell, J. E., Crosby, R. D., Gefeller, O., Faber, R. J., Martin, A., & de Zwaan, M. (2010). Estimated prevalence of compulsive buying in Germany and its association with sociodemographic characteristics and depressive symptoms. Psychiatry Research, 180, 137-142.
- Mueller, A., Claes, L., Mitchell, J.E., Faber, R.J., Fischer, J., & de Zwaan, M. (2011). Does compulsive buying differ between male and female students? Personality and Individual Differences, 50,1309- 1312 .
- Murali, V., Ray, R., & haffiullha, M. (2012). Shopping addiction. psychiatric treatment, 18, 263- 269.
-Mikolajczak-degrauwe, K., & Brengman, M. (2013). The influence of advertising on compulsive buying - The role of persuasion knowledge. Journal of Behavioral Addictions, 3(1): 65- 73.
- Neuner, M., Raab, G., & Reisch, L. (2005).Compulsive buying in maturing consumersocieties: An empirical re-inquiry. Journal of Economic Psychology, 26(4), 509-522.
- O’leary, Z. (2004). The essential guide to doing research.Sage publications.
-Rodríguez, R. (2004). Naturalezay alcance de la adicción a la compra en la población urbana de Galicia: un studio empírico. Doctoral dissertation, University of Vigo, Spain.
- Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
_||_