Prediction of Anxiety Based on Psychological and Social Dimensions of Corona Disease in Students
Subject Areas : social psychologyRoghayeh Pazira 1 , Majid Saffarinia 2 , SeyedehMahboubeh SadatiKiadehi 3
1 - Student/Islamic Azad University Kish International
2 - Psychology group, Faculty of Humanities, Payam Noor university,Tehran,Iran
3 - Raftar Institute, Tehran, Iran
Keywords: Anxiety# Corona, Social Health# Psychological-Wellbeing,
Abstract :
Coronavirus is a phenomenon which has caused crisis to the world due to its spread speed and its uncontrollable traits, threatening the health of millions of people considerably. Coronavirus has created a general medical crisis which requires an appropriate emergency response. Although this crisis has a merely medical nature related to the health system, it has led to a psychological crisis around the world. The Coronavirus pandemic and the lockdown have left various effects on the psychological social aspects of people in society. During the past few months of the spread of this virus, numerous studies have been conducted on its psychological consequences in society and its psychological consequences have been discussed from different aspects.Hence, the current study predicted anxiety caused by corona disease based on the psychological and social dimensions. The research statistical population included the students of Islamic Azad University, Karaj Branch. By means of Cochran formula, 237 were selected as the statistical sample size and assessed by available sampling method. Data were collected using Ryff’s Psychological-Wellbeing (PSW) Questionnaire (1995), Social Health Questionnaire by Safāri-Nia (2014), and Corona Disease Anxiety Scale by Alipour (2019). To analyze the data, Pearson correlation coefficient and stepwise regression analysis by SPSSV22 software were employed. The results revealed a significant association between psychological wellbeing and social health and anxiety caused by Corona disease and about 36% of the variable of anxiety caused by Corona is explained by the dimensions of solidarity and social participation, positive communication with others, as well as personal growth. According to the results, the more and better a person has psycho-psychological well-being and social health, the less they will suffer from inappropriate and false anxiety.
بیاتی، علی اصغر؛ کوچکیعاشور، محمد؛ بیانی، علی. (1387). روایی و پایایی مقیاس بهزیستی-روانشناختی ریف. مجلۀ روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 14(2)، 146-151.
شهیاد، شیما؛ محمدی، محمد تقی. (1399). تاثیرات روانی توسعۀ بیماری کووید-19 بر وضعیت سلامت روانی اعضای جامعه: یک مطالعۀ مروری. مجلۀ پزشکی نظامی، 22 (2)، 184-192.
صحتییزدی، آرزو؛ طالبیانشریف، جعفر. (1397). رابطۀ اعتیاد به اینترنت با اختلات روانی( اضطراب، استرس و افسردگی) و بهزیستی روانی. فصلنامۀ ایدههای نوین روانشناسی، 2(6)، 1-9.
صدوقی، مجید؛ حسامپور، فاطمه. (1396). پیشبینی بهزیستی-روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اساس مؤلفههای بخشودگی. مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران) نشریۀ پرستاری ایران(، 30 (110)، 1-10.
صفارینیا، مجید. (1393). مؤلفههای اجتماعی روانشناسی سلامت در ایران. فصلنامۀ علمی پژوهش، 3 (11), 102-119.
علیپور، احمد ؛ قدمی ، ابوالفضل ؛ علیپور، زهرا؛ عبدالهزاده، حسن. (1398). اعتباریاب مقدمات اضطراب بیماری کرونا در نمونه ایرانی. روانشناسی سلامت، 8 (4), 163-175.
علیزادهفرد، سوسن؛ صفارینیا، مجید.(1399). پیشبینی سلامت روان بر اساس اضطراب و همبستگی اجتماعی ناشی از بیماری کرونا. فصلنامۀ علمی پژوهشی، پژوهشهای روانشناسی اجتماعی، 9 (36), 129-141.
عینی، ساناز؛ عبادی، متینه؛ ترابی، نغمه. (1399). تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشجویان بر اساس حس انسجام و تابآوری: نقش میانجی حمایت اجتماعی ادراک شده، فصلنامۀ فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، دانشگاه علامه طباطبایی، 11 (43)، 1-32.
فتحی، آیتاله؛ صادقی، سولماز؛ ملکیراد، علیاکبر؛ رستمی، حسین؛ عبدالمحمدی، کریم. (1399). تأثیر ابعاد سبک زندگی ارتقادهندۀ سلامت و بهزیستی-روانشناختی در اضطراب کرونا در دانشجویان دانشگاه آزاد شهر تبریز در فروردین سال 1399. مجلۀ دانشگاه علم پزشکی اراک، 23 (5), 698-709.
گنجی، کامران؛ نوابخش، مهرداد ؛ ذبیحی، رزیتا.(1391). رابطه سبکهای هویت و سلامت اجتماعی با رفتار کمک طلبی در دانشآموزان پیشدانشگاهی در ریاضیات. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 7 (22), 95–123.
موسوی، میرطاهر؛ شیانی، ملیحه. (1394). سرمایۀ اجتماعی و سلامت اجتماعی؛ مفاهیم و رویکردها. تهران: انتشارات آگاه.
هاتفنیا، فاطمه؛ درتاج، فریبرز؛ علیپور، احمد؛ فرخی، نورعلی .(1398). تأثیر اهمالکاری تحصیلی بر بهزیستی-روانشناختی: نقشهای واسطهای شناور بودن، عواطف مثبت-منفی و رضایت از زندگی. پژوهشهای روانشناختی اجتماعی، 9(33)، 76-53.
Abacizadeh, K., Ostovar, A., Pariani, A., Raeisi, A. (2020). Banning Advertising Unhealthy Products and Services in Iran: A One- Decade Experience. Risk. Management and Healthcare Policy, 13, 965-968.
Bajema, K. L., Oster, A. M., McGovern, O. L., Lindstrom, S., Stenger, M. R., Anderson, T. C., Isenhour, C., Clarke, K. R., Evans, M. E., Chu, V. T., Biggs, H. M., Kirking,H. L., Gerber, S. L., Hall, A.J., Fry, A. M., Oliver, S. E . (2020). Persons evaluated for 2019 Novel coronavirus- United States, January 2020. Morbidity and mortality weekly report, 69 (6), 166.
Chekroud S. R, Gueorguieva R., Zheutlin A. B., Paulus M., Krumholz H. M, Krystal J. H., Chekroud A. M. (2018). Association between physical exercise and mental health in 1-2 million individuals in the USA between 2011 and 2015: A cross- sectional study. The Lancet. Psychiatry, 5 (9), 739-746.
Chen, Q., Liang, M., Li, Y., Guo, J., Fei, D., Wang, L., . . . Zhang, Z. (2020). Mental health care for
medical staff in china during the covid-19 outbreak. Lancet Psychiatry, 7(4), e15-e16.
doi:10.1016/s2215-0366(20)30078-x. [eng].
Fathi, M., Ajamnejad, R., Khakrangin, M. (2013). Factors contributing to social health among teachers of Maraghe city. Social Welfare Quaterly, 12 (47), 225-243.
Gray, J. S., Ozer, D, J., & Rosenthal, R. (2017). Goal conflict and psychological well- being: A meta- analysis. Journal of Research. Personality, 66, 27-37.
Hoang, C. U. (2009). Promoting mental health in older adults' Doctoral dissertation. Texas Tech University.
Huang, Y., and N. Zhao (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality COVID-19 outbreak in china: a web- based cross- sectional survey. Psychiatry research, 288, 112954.
Jernigan, J. A., Low, D. E., & Helfand, R. F. (2004). Combining Clinical and Epidemiologic Features for Early Recognition of SARS. Emerging Infectious Diseases, 10(2), 327- 333. https://dx.doi.org/ 10.3201/eid1002.030741.
Keyes, C.L.M. & Shapiro, A. (2004). Social well- being in the U: S. A descriptive epidemiology, orville brim: Carol d. Ruff& ronald c. Kessler (ads), healthing are you? A national study of well-being of midlife. In: University of Chicago Press.
Lyall, L. M, Wyse, C. A., Graham, N., Ferguson, A., Lyall, D. M., Cullen, B., Celis Morales, C. A., Biello, S. M., Mackay D., Ward J., Strawbridge R. J., Gill J. M. R, Bailey M. E. S, Pell J. P, Smith D. J. (2018). Association of disrupted circadian rhythmicity with mood disorders, subjective wellbeing, and cognitive function: a cross-sectional study of 91 105 participants from the UK Biobank. The Lancet Psychiatry, 5 (6), 507-514.
Matud, M. P., Lopez- Curbelo, M., & Fortes, D. (2019). Gender and psychological well- being. International journal of environmental. Research and public health, 16 (19), 3531.
Porter, C., Favara, M., Hittmeyer, A., Scott, D., Jiménez, A. S., Ellanki, R., Woldehanna, T., Duc, L. T., Craske, M. G., Stein, A. (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on anxiety and depression symptoms of young people in the global south: evidence from a four- country cohort study. BMJ open, 11 (4), e049653.
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well- being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069.
World health Organizations. (2020). Coronavirus disease 2019. (COVID-19) Situation Report, 73. Retrieved from.
_||_