The Effectiveness of Life Skills Training with Islamic Approach on Epistemological Beliefs and Psychological Well-Being of male students
Subject Areas : social psychologyfateme sadat tabatabaeinejad 1
1 - assistant professor, Department of Psychology, facultyof higher education, Islamic Azad University, NAEIN Branch, Isfahan, Iran
Keywords: life skills#Islamic approach# epistemological beliefs# psychological well, Being,
Abstract :
Abstract The aim of this study was to definition the effectiveness of life skills training with Islamic approach on epistemological beliefs and psychological well-being of male students and the method is a semi-experimental research with pretest-posttest design with control group. second secondary school male students in Qom city in 2018-2019, 40 male students were selected based on the entry students available and randomly assigned in to one therapeutic group (with 20 people) and a control group (with 20 people).The data gathering tool was Schommer's epistemological beliefs (1990), Ryff psychological well-being questionnaire (1989). Also, in the experimental group, an educational package of life skills training with Islamic approach was implemented for 8 sessions of 90 minutes, however, the control group received no intervention. Data were analyzed using of spss19 and through single-variable and multivariate analysis of covariance. The findings showed that life skills training with Islamic approach have a significant effect on epistemological beliefs and only on two sub-components of it (the inherent ability of learning and learning fast) and on psychological well-being and all sub-components of it (autonomy, environmental mastery, personal growth, communication Positive affirmation with others, purposefulness in life and admission) of male students have a significant effect (p ≤0.05)Key words: life skills, Islamic approach, epistemological beliefs, psychological well-being
بخشیپور، باباله؛ سیدان، ابوالقاسم؛ نادری، حبیباله و خضری، ثمانه. (1397). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد قرآنی بر کیفیت و جهتگیری زندگی در دانشجویان. پنجمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی علوم تربیتی و سبک زندگی.
پاکمهر، حمیده و کارشکی، حسین. (1393). تبیین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بر اساس دیدگاه معرفتشناختی آنان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 10(34)،110-126.
خدابندهلو، ناصر؛ پویامنش، جعفر و اعظمی، محمود. (۱۳۹۴). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی در بهزیستی روانشناختی و جراتمندی دانشآموزان پسر دوره متوسطه. کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی تهران، موسسه مدیران ایده پرداز پایتخت ایلیا.
سلیمانی نجفآبادی، رسول؛ چوبگین، علیرضا؛ قادری نجفآبادی، مریم و حدادی، محبوبه. (1394). تأثیر آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر افسردگی، اضطراب و استرس زنان مبتلا به اختلالات روانی مزمن. فصلنامه روانشناسی و دین، 10(2)، 17-41.
شرفی، ابوالقاسم و بختیاری، فروغ. (۱۳۹۴). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهزیستی روانشناختی در دانش آموزان پسرمقطع دبیرستان شهرستان بافت. دومین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی مشهد، دانشگاه تربت حیدریه.
عباسیان، فرخزاد؛ کدیور، پروین و صرامیفروشانی، غلامرضا. (1396). نقش میانجیگری باورهای معرفتشناختی در رابطة بین باورهای ضمنی هوش با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان. تفکروکودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 8(2)، 87-103.
فتی، لادن؛ موتابی، فرشته؛ محمدخانی، شهرام و کاظمزاده عطوفی، مهرداد. (1385). آموزش مهارتهای زندگی ویژه دانشجویان. کتاب راهنمای مدرس، چاپ اول، تهران: نشر دانژه.
کاظمی، محمود و بهرامی، بهرام. (1393). نقش اعتقادات معنوی و فرایض اسلامی درارتقای سلامت روانی و پیشگیری از اختلالات روانی. مجله علوم پزشکی زنجان، 22(90)، 62-74.
محسنی، هدیسادات و شفیعزاده، حمید. (1395). بررسی اثربخشی طرح آموزش مهارتهای زندگی در دبیرستانهای شهر تهران. فصلنامه اندیشههای نوین روانشناختی، 12(1)، 143-162.
میکائیلیمنیع، فرزانه. (1389). بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه ارومیه. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گناباد، 16(4).
مرحمتی، زهرا و فولادچنگ، محبوبه. (1396). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی با رویکرد اسلامی بر بهزیستی روانشناختی یادگیرندگان. فصلنامه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(2)، 91-112.
Chen, J. A., & Pajares, F. (2010). Implicit theories of ability of grade 6 science students: Relation to epistemological beliefs and academic motivation and achievement in science. Contemporary Educational Psychology, 36, 75–87.
Cvetkova Dimov, B., Atanasoska, T., Iliev, D., Andonovska Trajkovska, D., Sewe ryn-Kuzmanovska, M. (2015). Importance of investment in research’s of students and teachers epistemological and pedagogical beliefs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 191, 1299-1303.
Day, L., Hanson, k., maltby, j., preotor, C., & Wood, A. (2010). Hope uniquely objective Predicts objective academic achievement above intelligence, personality and academic achievement. J Res Perss, 44(1), 550-3.
Elder, A. D. (2002). Characterizing fifth grade students’ epistemological beliefs in science. In B. K. Hofer, & P. R. Pintrich (Eds.), Personal epis- temology: The psychology of beliefs about knowledge and knowing. Mahwah, NJ: Erlbaum.
Hsin-Ning Jessie Ho. & Jyh-chong L (2015). The relationships among scientific epistemic beleifs. Conception of learning science and motivation of learning science. A study of Taiwan high school students. International Journal of science education.2688-2707.
Moeenizadeh, M., & Kumar, K. (2010). Well-being therapy (WBT) for depression. Int J Psycholl Stud, 2(1), 107-115.
Ryff, C. D & Keyes, C.L. (2002). The structure of psychological well-being revisited –J. Pers. soc.Psychol.69 (4),719-227.
Ryff, C. D., & Singer., B.H. (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, (35), 1103-1119.
Ryff, C. D., & Singer, B. H. (2008). Know thyself and become what you are: Aeudaimonic approach to psychological well-being. Journal of Happiness Studies, 9(1).
Ryff, C. D. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 1069–1081.
Schommer-Aikins, M., Duell, O., & Hutter, R. (2005). Epistemological beliefs, mathematical problem solving beliefs, and academic performance of middle school students. The Elementary School Journal, 105(3), 290-304.
Schommer-Aikins, M., & Hutter, R. (2002). Epistemological beliefs and thinking about everyday controversial issues. The Journal of Psychology,136(1), 5-20.
Schommer, Aikins, M., & Easter, M. (2006). Ways of knowing and epistemological beliefs: Combined effect on academic performance. Educational Psychology, 26(3), 411-423.
Schommer, M. (1990). Effects of beliefs about the nature of knowledge on comprehension. Journal of Educational Psychology, 82(3), 498–504.
Sim, T. N., & Yow, A. S. (2011). God attachment, mother attachment, and father attachment in early and middle adolescence. Journal of Religion and Health, 50(2), 264-278.
Vazquez, C., Hervas. G., Rahona, J.J., & Gomez, D. (2009). Psychological well-being and health.Contributions of positive psychology. Annuary of Clinical and Health Psychology, 5, 15-27.
Woodruff RJ.(2016).An exploratory study of essential life skills for adolesent elite athletes in south Africa.university of the western cape:cape town,south Africa.
World Health Organization.(2001). Health news stories: Depression link to heart disease, hostility, depression may boost heart disease. WHO report on mental illness released October 4, 2001.
_||_