The Effectiveness of the Inductive and Deductive Methods in Teaching Persion Grammar to L.1 high School Students from Shiraz
Subject Areas : Persian Language and Literature
1 - دانشگاه کردستان
Keywords:
Abstract :
This is a research on the effectiveness of the two methods of teaching, namely inductive and deductive ways, In the process of teaching Persian grammar to L1 high school learners in Shiraz. The aim of this research was to answer to the following questions: is there any significant difference between the inductive method of teaching Persian grammar and teaching it in deductive way?In this respect fifty one students from valise night high school were randomly selected the were divided in to two groups and were taught person grammar for one semester, At the end of the semester all of the students were evaluated by a teacher – made test containing forty items. The test had been certified by five teachers in teaching Person in other high schools. Then T.test and Pearson product – moment correlations were conducted on the data. The research methodology was quasi – experimental.
1- آریان پور، امیر حسین (1354)، پژوهش و پژوهش نامهنویسی ، تهران: انجمن کتاب دانشجویان دانشکده هنرهای دنیا
2- آلزی، ویمن، آشنایی با روشهای آماری (از طریق آموزش مکاتبهای) مترجم، عباس بازرگان، تهران: نشر دانشگاهی
3- احمد گیوی، حسن و دیگران (1369)، زبان و نگارش فارسی،چاپ دوم ، تهران: سمت.
4- افشار، ایرج (بی تا) «کتاب شناسی» نشریه فرهنگ ایران زمین، جلد دوم
5- بنا نخواه فاطمه (1365)،تأثیر دو شیوهی کشف و توضیح در تدریس گرامر انگلیسی و تعامل آن با پیشرفت تحصیلی، (پایان نامه)، شیراز، چاپ نشده
6- جویس، بروس و دیگران، (1372) الگوهای تدریس، چاپ دوم ، جلد اول، ترجمه دکتر محمدرضا برنجی تهران ناشر: مترجم.
7- حسینی سروری، سید علی اکبر، (1371). ارزش امتحانات تشریحی در پیشبینی موفقیت دانشگاهی، شیراز: مرکز نشر دانشگاه شیراز
8- داعی، صفر، (1366) روشهای تحقیق و آمار در روانشناسی و علوم انسانی، تهران: انتشارات پیوند
9- دلاور، علی (1371)، روشهای آماری در روان شناسی و علوم تربیتی، انتشارات پیام نور، چاپ چهارم
10- زینیمی الشندونی الصینی، محمد بن الحکیم (1360)، منهاج الطلب، به کوشش محمد جواد شریعت، اصفهان: مشعل
11- سلطانی گرد فرامرزی، علی (1368)، از کلمه تا کلام، تهران: ناشر مؤلف، چاپ چهارم
12- سیف، علیاکبر (1372)، اندازهگیری و پیشرفت تحصیلی، چاپ هفتم ، تهران: انتشارات آگاه.
13- شریعتمداری، علی (1369)، روانشناسی تربیتی، چاپ چهارم ، تهران: انتشارات امیرکبیر.
14- شعارینژاد، علی اکبر (1372)، روانشناسی رشد، چاپ نهم ، تهران: انتشارات اطلاعات.
15- صباغیان، زهرا (1364)، روشهای سواد آموزی بزرگسالان (تعلیم مهارتهای خواندن و نوشتن) تهران: مرکز نشر دانشگاهی
16- صنیع، مهین بانو (1371)، سیری در دستور زبان فارسی، تهران: کتابسرا.
17- کاسب، علی محمد (1366)، تحقیقی در بارهی مقایسهی دو روش یادآوری و بازشناسی در درس املا بر روی دانشآموزان سال دوم دوره راهنمایی مدارس ناحیه 3 اصفهان، (پایان نامه)، دانشگاه شیراز.
18- مشکوة الدینی، مهدی (1366)، دستور زبان بر پایهی زایا گشتاری،مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
19- ناتل خانلری، پرویز (1351)، دستور زبان فارسی، انتشارات بنیاد فرهنگ ایران.
20- یار محمدی، لطف الله و دیگران (1370)، بررسی نارساییها و ناهماهنگیهای دستور زبان فارسی در کتابهای دوره راهنمایی و دبیرستان، شیراز: مرکز نشر دانشگاه شیراز.
21- یرویش، مانفردبی (1363)، زبانشناسی جدید، چاپ دوم، ترجمه محمدرضا باطنی، تهران: انتشارات آگاه.
22- وحیدیان کامیار، تقی و عمرانی، غلامرضا (1379)، دستور زبان فارسی (1)، تهران: سمت.
_||_