Counsel in The National Epics of Iran
Subject Areas : Persian Language and Literature
1 - Payam Noor university
Keywords:
Abstract :
In this paper, counsel and consultation among the negative characters, or antagonists, in the national epic of Iran, are reviewed in analytic-descriptive approach. Antagonists and, in some occasions, generals consult with officials when important issues determining the future of wars and the destiny of kings’ realms, are concerned. Based on mentioned above, the function of antagonist’s counselors is analyzed and divided into two categories: first , offering helpful resolutions when antagonists encounter and fight against protagonists and their army ; second ,sleep interpretation and prediction. In accordance with carried out studies, antagonists’ counselors include ministers,zorasterian clergymen ,astrologers, fortunetellers, generals and antagonists’ close relatives , alliances and in some cases the armies that each group assist the antagonists with their opinions to make decisions especially about their territory and the army.
- قرآن کریم.
- ابن ابی الخیر، ایرانشاه. (1370)، بهمن نامه، ویراسته ی رحیم عفیفی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ اوّل.
- ابن ابی الخیر، ایرانشان. (1377)، کوش نامه، به کوشش جلال متینی، تهران، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اوّل.
- ابن یعقوب، عطاء ( عطائی رازی). (1382)، برزونامه، به اهتمام سید محمّد دبیر سیاقی، تهران، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، چاپ اوّل.
- اسدی طوسی، علی. (1354)، گرشاسب نامه ، باهتمام حبیب یغمایی، تهران، کتابخانه طهوری، چاپ دوّم.
- بانوگشسب نامه. (1382)، تصحیح روح انگیز کراچی، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. چاپ اوّل.
- دقیقی طوسی. ( 1368)، دیوان، به اهتمام محمّد جواد شریعت، تهران، انتشارات اساطیر.
- فرامرزنامه. (1382)، از سراینده ی ناشناس، به اهتمام مجید سرمدی، تهران ، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ، چاپ اوّل.
- فردوسی، ابوالقاسم. (1384)، شاهنامة فردوسی ( براساس چاپ مسکو)، به کوشش سعید حمیدیان ، تهران ، نشر قطره، چاپ هفتم.
- مادح، قاسم.(1380)، جهانگیرنامه ، به کوشش سید ضیاء الدین سجادی ، تهران ، مؤسسة مطالعات اسلامی دانشگاه تهران.
_||_