Meta-analysis of effectiveness of Educational intervention on creativity of students
Subject Areas : Creativity and innovation from psychological, epistemological, educational and pedagogicalElaheh Enayati 1 , Ahmad Abedi 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد، یزد، ایران(enayati.psy89@yahoo.com)
2 - عضو هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
Keywords: ", Meta-Analysis", , " Educational intervention", "creativity students",
Abstract :
Purpose: In recent years, psychologists, educator in the field of creative students have been researching for measurementhe of validity and efficiency of educational interventions. In this regard, meta-analysis by integrating the results of various studies, the rate will determine the size of the training methods. It is also used to study the pattern of meta-analysis to compare the effectiveness of educational interventions on the creativity of the students.Way: The study was a meta-analysis. "Population" of research, postgraduate and doctoral dissertations, and research published in scientific journals - their research during the past ten years (1389 - 1379) in the field of educational interventions have been carried out on the creativity of students and the appropriate sample size and in terms of reliability and validity of measurement instruments and sampling are eligible. Thus, 10 of which were acceptable in terms of methodological, and meta-analysis was performed on them. Findings:The research instrument was a meta-analysis results showed that the size of the Czech list of educational interventions on student creativity 0/55 respectively.In general it cabesaid to explain the findings To foster students' creativity Should be used new evaluation methods (descriptive and qualitative), used Active and participatory teaching methods rather than traditional teaching methods and Pay teachers to foster creativity.
حسینی، افضل السادات. (1386). بررسی تأثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر خلاقیت وخود پنداره دانش آموزان. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 6 (23)، 147-168.
ذکریایی، منیژه؛ سیف نراقی، مریم؛ شریعتمداری، علی؛ نادری، عزت الله.(1387). بررسی اثر اجرای برنامه درسی با بهره گیری از قصه گویی و نمایش بر خلاقیت و یادگیری دانش آموزان دختر پایه چهارم مقطع ابتدایی. پژوهشنامه تربیتی، 4(16)، 20-52.
ذکریایی، منیژه.(1388). بررسی تأثیر اجرای برنامه درسی دوره ابتدایی با بهره گیری از هنر در خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم منطقه5 شهر تهران. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 3(1): 55-80.
زارعی، اقبال. (1388). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر خلاقیت و مشارکت یادگیری دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم دبستان در شهر بندر عباس. مجله علوم تربیتی، دوره پنجم، 16 (2)،79-92.
سید عامری، میر حسین.(1380). بررسی تاثیر بازیهای پرورشی در میزان رشد خلاقیت دانش آموزان دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی. فصلنامه المپیک، 9( 2و1)، 73-84.
شاه نعمتی، زهرا؛ ولایی، ناصر؛ فانی، حجت اله.(1387). بررسی تأثیر ارزشیابی تکوینی بر کاهش اضطراب امتحان و خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر کلاس اول دبیرستان های شهر مرودشت. فصلنامه تحقیق در علام دندانپزشکی،5(4) 14-21.
شریفی، علی اکبر؛ داوری، رقیه. (1388). مقایسه تاثیر سه روش پرورش خلاقیت در افزایش خلاقیت دانش آموزان پایه دوم راهنمایی. مجله روانپزشکی و روانشناسی ایران، 15(1)، 57-62.
عابدی، احمد.(1383). بررسی فراتحلیل عوامل مؤثر بر افزایش کاربست یافته های پژوهشی، کاربرد آن در آموزش و پرورش استان اصفهان. طرح تحقیقاتی شورای تحقیقات سازمان آموزش و پرورش استان اصفهان.
فروغی، احمدعلی؛ مشکلانی، پروانه. (1384). تأثیر روش بحث گروهی بر خلاقیت دانش آموزان پایه دوم راهنمایی ناحیه 3 شهر اصفهان. دانش وپژوهش در علوم تربیتی، شماره6و45،45-58.
قاسمی، فرشید؛ اقلیدس، طاهره. (1384). بررسی تأثیر آموزش درس پرورش خلاقیت در کودکان بر افزایش خلاقیت دانش آموزان دختر سال سوم کودکیاری هنرستان های شیراز. فصلنامه نوآوری های آموزشی، 4(84)، 13-58.
گنجی، حمزه؛ پاشاشریفی، حسن؛ میر هاشمی، مالک.(1384). اثر روش بارش مغزی در افزایش خلاقیت دانش آموزان. فصلنامه تعلیم و تربیت، 21(112)، 1-89.
هویت ، دینس و کرامر ، دانکن. (1388). روش های آماری در روانشناسی و سایر علوم رفتاری. ترجمه: شریفی، پاشا حسن؛ نجفی زاده، جعفر؛ میر هاشمی، مالک؛ معنوی پور، داوود؛ شریفی، نسترن. تهران: سخن.
Einon, Dorothy (2002). Creative child. New York: Wiley.
Guilford, J. P (1967). Thenutare of human intelligence. New York: McGraw-Hill.
Kokotsaki, D. (2011). Student teacher’ conception of creativity in the secondary music classroom. Journal of thinking skills and creativity, 6. 100-1030
Strenberg, R. J. (2001). Handbook if creative thinking: oxford: Cambridge University Press
Torrance. E Paul, (1990), Fostering Academic creativity in gifted student Eic Digest, U. S.A.