Predicting the self-efficacy of female managers and deputies based on multiple intelligences and social skills
Subject Areas : Woman and familyParinaz Rahimy 1 , Amir Hoseinzade 2
1 - Master, Educational Management, Faculty of Educational Sciences, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran
2 - *Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Shabestar Branch, Islamic Azad University, Shabestar, Iran
Keywords: Self-efficacy, social skills, Keywords: Multiple Intelligences,
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the relationship between multiple intelligences and social skills with self-efficacy among school administrators and deputies of Shabestar city. The present study Was a descriptive-correlative research in terms of data collection method andan applied research type in terms of purpose. The statistical population of the study consisted Consisted of 75 directors…. the directors and deputies of Shabestar schools. Out of this population 63 women were population by stratified random sampling method. Measuring tools consisted of Gardner multiple intelligences, social skills of Matson et al. (1983) and Schwarzer and Jerousselm self-efficacy questionnaires. In order to analyze the hypotheses, inferential statistics of Pearson correlation coefficient and multiple regression were used simultaneously using SPSS.23 software. The results showed that among the components of multiple intelligences, three components of verbal intelligence (r = 0.69), music intelligence (r = 0.67) and interpersonal intelligence (r = 0.56) are related to the self-efficacy of school administrators and school assistants in Shabestar (p>0.01). According to regression results, 76.4% of self-efficacy variance is explained by multiple intelligences and social skills. Therefore, since self-efficacy of managers and deputies has a significant relationship with their multiple intelligences and their social skills. It is suggested that organizations try to improve managers' self-efficacy through the organization of accessible goals, replacing unsuccessful experiences with successful ones and enhancing their self-efficacy
آهنگر قربانی، زهره؛ حسین خانزاده ، عباسعلی ؛ خسروجاوید، مهناز و صادقی، عباس(1394). اثربخشی آموزش کارکرد های اجرایی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان با نارساخوانی. 5(19).111-128.
بخشی، شهربانو(1393). بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر اضطراب اجتماعی و سلامت اجتماعی دانشآموزان دختر سال سوم مقطع متوسطه منطقه 2 شهر قم. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران - مرکز پیام نور تهران.
بیک زاد، جعفر؛ خدیوی، اسداله؛ حسین پورسنبلی، علیرضا؛ محمدنژاداصل، راحله.(1391). رابطه هوش هیجانی مدیران با خودکارآمدی و سلامت روانی آنان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی). 5(19)، 127-141
حاتمی، محمد و کاوسیان، جواد(1392). اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری فرزندان شاهد و ایثارگر. مجله روانشناسی مدرسه،2(2)، 57-44.
شریعتمداری، علی (1393). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ 22.
شهیدیانی، مسعود؛ بلیاد، محمد رضا ؛ دربندی، محمد.(1395). بررسی رابطه مهارت های اجتماعی با خودکارآمدی، احساس تنهایی و کیفیت زندگی(مطالعه موردی:زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی(ره)استان البرز، شهرستان کرج)، کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم، شیراز، پژوهش شرکت ایده بازار صنعت سبز، فتح اله زاده، نوشین؛ باقری، پریسا؛ رستمی، مهدی؛ دربانی، سیدعلی.(1395). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر سازگاری و خودکارامدی دانشآموزان دختر دبیرستانی. فصلنامه روانشناسی کاربردی.10(3)، 271-289.
گل محمدیان، محسن(1393). مقایسه هوش اخلاقی، فرهنگی و معنوی در زوجین سازگار و ناسازگار به منظور طراحی الگویی مبتنی بر ابعاد هوش وارزیابی اثربخشی آن بر افزایش سازگاری زناشویی. پایاننامه دکترای تخصصی (PhD). دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
لیوارجانی، شعله وغفاری، سارا،(1390)، بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 89-1388، نشریه علوم تربیتی، شماره9، 71-88.
معتمدجلالی، مژده(1391). مقایسه هوش فرهنگی؛ هوش اجتماعی و هوش هیجانی در میان مشاغل مختلف. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور استان تهران - مرکز پیام نور تهران.
موسوی نژاد، سید مرتضی؛ امیریان زاده، مژگان.(1396). پیشبینی مهارتهای اجتماعی از طریق شخصیت کارآفرینانه و خودکارآمدی در دانشجویان دانشگاه جهرم. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی. 11(1)، 115-131.
مهوش ورنوسفادرانی، عباس؛ پرهون، کمال؛ ابراهیمی، مجتبی و محکی، فرهاد(1394). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر بهبود هراس اجتماعی افراد دارای آسیب شنوایی. مجله تحقیقات علوم رفتاری .13(4). 549-55
میلانی فر، بهروز. (1398). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی. تهران: قومس.
نصرآبادی، فاطمه(1393). اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر اضطراب و سازگاری دختران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
یگانه، طیبه؛ حسینخانزاده، عباسعلی و زربخش، محمدرضا(1393). اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی با شیوه شناختی ـ رفتاری بر کاهش نشانه های اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی در دانش آموزان. فصلنامه شناخت اجتماعی. 3(5). 72-57.
منابع انگلیسی
Caldarella, P., Larsen, R. A., Williams, L., Wehby, J. H., Wills, H., & Kamps, D. (2017). Monitoring academic and social skills in elementary school: A psychometric evaluation of the Classroom Performance Survey. Journal of Positive Behavior Interventions, 19(2), 78-89.
Carson, K. D., Carson, P. P., & Birkenmeier, B. J. (2016). Measuring emotional intelligence: Development and validation of an instrument. Journal of Behavioral and applied Management, 2(1).
Costa, A., & Faria, L. (2015). The impact of emotional intelligence on academic achievement: A longitudinal study in Portuguese secondary school. Learning and Individual Differences, 37, 38-47.
Deming, D. J. (2017). The growing importance of social skills in the labor market. The Quarterly Journal of Economics, 132(4), 1593-1640.
Dev, R. D. O., Kamalden, T. F. T., Geok, S. K., Abdullah, M. C., Ayub, A. F. M., & Ismail, I. A. (2018). Emotional Intelligence, Spiritual Intelligence, SelfEfficacy and Health Behaviors: Implications for Quality Health. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(7), 794-809.
Gresham, F. (2015). Evidence-based social skills interventions for students at risk for EBD. Remedial and Special Education, 36(2), 100-104.
Holinka, C. (2015). Stress, emotional intelligence, and life satisfaction in college students. College Student Journal, 49(2), 300-311.
Johns, B. H., Crowley, E. P., & Guetzloe, E. (2017). The central role of teaching social skills. Focus on Exceptional Children, 37(8).
Joseph, D. L., Jin, J., Newman, D. A., & O'boyle, E. H. (2015). Why does self-reported emotional intelligence predict job performance? A meta-analytic investigation of mixed EI. Journal of Applied Psychology, 100(2), 298.
Kasari, C., Dean, M., Kretzmann, M., Shih, W., Orlich, F., Whitney, R., ... & King, B. (2016). Children with autism spectrum disorder and social skills groups at school: A randomized trial comparing intervention approach and peer composition. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 57(2), 171-179.
Lam, N. T. H., & Liaw, S. Y. (2017). Comparing Mediation Role of Cultural Intelligence and Self-Efficacy on the Performance of International Business Negotiation. International Business Research, 10(7), 22
Lau, E. X., Rapee, R. M., & Coplan, R. J. (2017). Combining child social skills training with a parent early intervention program for inhibited preschool children. Journal of anxiety disorders, 51, 32-38.
Savage, M. W., & Tokunaga, R. S. (2017). Moving toward a theory: Testing an integrated model of cyberbullying perpetration, aggression, social skills, and Internet self-efficacy. Computers in Human Behavior, 71, 353-361.
Savage, M. W., & Tokunaga, R. S. (2017). Moving toward a theory: Testing an integrated model of cyberbullying perpetration, aggression, social skills, and Internet self-efficacy. Computers in human Behavior, 71, 353-361.
Segrin, C., McNelis, M., & Swiatkowski, P. (2016). Social skills, social support, and psychological distress: A test of the Social Skills Deficit Vulnerability Model. Human Communication Research, 42(1), 122-137.
Wang, C., & Bai, B. (2017). Validating the Instruments to Measure ESL/EFL Learners' Self‐Efficacy Beliefs and Self‐Regulated Learning Strategies. TESOL Quarterly, 51(4), 931-947.
_||_