Sociological analysis of the formation and evolution of New Wave of Iranian’s cinema
Subject Areas : sociology
1 - کارشناسیارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، گروه علوم اجتماعی؛ تبریز- ایران.
2 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور- صندوق پستی 193953697، تهران- ایران.
Keywords: new wave, Iran’ cinema, reflection approach, Semiotic analysis,
Abstract :
The present study using reflection approach seeks to determine the relationship between social, economic, political and cultural conditions and Iranian intellectual movement after Land Reform from one hand and the new wave in Iran Cinematography from other hand.This qualitative research using semiotic analysis,studies these films.The findings showed that, the changes accrued in so-called grounds of Iran’s society had been reflected in studied movies positively or negatively. These changes are as follow:Changing in social structure resulted from migration to cities, changing in women’s social role and their social presence, the conflict between tradition and modernity, single-product economy and dependence on oil, the spread of capitalist relations and the growth of consumerism,changing in economic system after the Land reform, corruption and inefficiency of the government, public dissatisfaction and distrust, the emergence of guerrilla movements, the advent of elements of a new culture ,social role of religion, new definition of religion, the social role of intellectuals, sanctification of fight, criticism of intellectuals for inaction and yielding,… .
آبراهامیان، ی. (1392). تاریخ ایران مدرن. ترجمه: م، فتاحی. تهران: نشر نی.
بهارلو، ع. (1379). تاریخ تحلیلی صد سال سینمای ایران. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
پوینده، م. (1390). درآمدی بر جامعهشناسی ادبیات. تهران: نقش جهان مهر.
توکل، م. (1388). جامعهشناسی معرفت. تهران: پژوهشکده حوزه و دانشگاه.
توکل، م. (1388). جامعهشناسی معرفت و علم. تهران: انتشارات سمت.
رامین، ع. (1391). مبانی جامعهشناسی هنر. تهران: نشر نی.
راودراد، ا. (1392). جامعهشناسی سینما و سینمای ایران. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
راودراد، ا. (1390). نظریههای جامعهشناسی هنر و ادبیات. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
صدر، ح. (1381). تاریخ سیاسی سینمای ایران. تهران: نشر نی.
فرجپور، ا. (1380). تاریخ تحلیلی سینمای سیاسی در ایران. تهران: نامجو فرد.
کاتوزیان، م. (1392). اقتصاد سیاسی ایران؛ از مشروطیت تا پایان سلسله پهلوی. ترجمه: م، نفیسی و دیگری. تهران: نشر مرکز.
کالکر، ر. (1384). فیلم، فرم و فرهنگ. ترجمه: ب، تبرایی. تهران: انتشارات فارابی.
موناکو، ج. (1385). چگونگی درک فیلم. ترجمه: ح، احمدی لاری. تهران: انتشارات فارابی.
مهرابی، م. (1363). تاریخ سینمای ایران. تهران: انتشارات فیلم.
هواکو، ج. (1361). جامعهشناسی سینما. ترجمه: ب، تورانی. تهران: نشر آینه.