Examination of the female employees' attitude towards the organizational citizenship behavior in Islamic Azad University 13th region
Subject Areas : sociologyOmid Ali Hussein Zadeh 1 , Sadegh Maleki Avarsin 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، استادیار گروه علوم تربیتی؛ شبستر- ایران.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، استادیار گروه علوم تربیتی؛ تبریز- ایران.
Keywords: Organizational Citizenship Behavior, behavior, University,
Abstract :
The purpose of this study is to examine the female employees' attitude towards the organizational citizenship behavior in Islamic Azad University of 13th region in 1391. Statistical society of this study includes all female employees of major and very big centers of 13th region (200 employees). The sample size of the study is 132 women who were selected by stratified random sampling method. The researcher-made questionnaire with 0.94 reliability and conformed validity was used to collect the data. One sample T test, independent T test, Freedman test and SPSS were used to analyze the data. From the descriptive statistics point of view eight components of organizational citizenship behavior in the current situation are higher than the average and one sample T test showed that all components of organizational citizenship behavior in the current situation are not desirable. The results show that in current situation, the components of organizational citizenship behavior are important in five levels of which dutifulness is the first component and sportsmanship is the last component. Also, there is a meaningful difference between faculty members' point of view and female employees' point of view towards the organizational citizenship behavior.
اسلامی، ح؛ و دیگری. (1386). رفتار شهروندی سازمانی. ماهنامه تدبیر. سال هیجدهم، شماره187، صص85-50.
توره، ن؛ و دیگران. (1387). بررسی ابعاد رفتار شهروند سازمانی در سازمانهای دولتی. ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
کاظمی، م؛ و دیگری. (1384). رفتار مدنی سازمانی، تبیین بعد رشد یافتهای از رفتار و عملکرد انسانها در زندگی سازمانی. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
مقیمی، س. (1384). رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل. فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره یازدهم، زمستان، صص 48-19.
هاشمی، س؛ و دیگری. (1389). شناخت رفتار شهروندی سازمانی و ارزیابی نقش آن در عملکرد سازمان به منظور ارائه راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت رفتار شهروندی سازمانی. هشتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، تهران.
هویدا، ر؛ و دیگری. (1388) . بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. مجله پژوهشنامه مدیریت اجرایی، سال نهم، شماره 1، صص 118-103.
Castro. (2004). The influence of employee organizational citizenship behavior customer loyalty. international journal of service industry management, vol, 15, N. 1.
Jahangir, N. (2004). Organizational Citizenship behavior: its nature and antecedents. brac university journal, vol .I no, 2 pp. 75-85.
Organ, D. W. (1988). Organizational citizenship behavior: the good soldier syndrome, Lexington book, Lexington, MA.
Izhar, O. (2009). Organizational citizenship behavior in teaching: the consequences for teachers, pupils and the schools. international journal of educational management, vol 23, no 5.