Examination of the relationship between social health and organizational citizenship behavior staff of Islamic Azad University, District 13
Subject Areas : sociologyDavood Ebrahimpoor 1 , Rahim Abdullah Fam 2
1 - دانشجوی دکترای جامعهشناسی و عضو هیأت علمی گروه علوماجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز.
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب، گروه علوم تربیتی؛ بناب- ایران.
Keywords: Organizational Citizenship Behavior, Islamic Azad University, social health, district 13,
Abstract :
The study aimed to investigate the relationship between social health and organizational citizenship behavior of Islamic Azad university staff, District 13. Research hypotheses include 1.Social health and its components namely: social prosperity, social participation, social cohesion, social solidarity and social acceptance and 2. Organizational citizenship behavior and its components that are: conscientiousness, altruism, civic virtue, generosity and reverence. The research population consists of all staff of academic units of Islamic Azad University in district 13. To analyze the data collected by questionnaire, descriptive and inferential statistical methods were used. In inferential part in order to test the research hypotheses, correlation analysis is used to examine the relationship between variables; regression is used to predict the dependent variable and one-way analysis of variance (ANOVA) is used to compare the difference of staff in various academic units. The results show that there is a meaningful relationship between social health and organizational citizenship behavior (and its dimensions) of Islamic Azad University staff in district 13.
احمدی، ف. (1388). شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه رفتار شهروندی سازمانی و ارائه الگو برای شرکت ملی نفت ایران. رساله دکتری، دانشگاه تهران- پردیس قم.
اسلامی، ح؛ و دیگری. (1386). رفتار شهروندی سازمانی. ماهنامه تدبیر. سال18، شماره 187.
توره، ن. (1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. تهران: نشریه فرهنگ مدیریت. سال چهارم، شماره دوازدهم، صص 63-31.
زارع، ح. (1383). نقش رفتار شهروندی سازمانی در عملکرد سازمان. نشریه فرهنگ مدیریت. دوم، ششم، صص 169-151.
حافظنیا، م. (1384). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت. چاپ یازدهم.
حسنی کاخکی، ا؛ قلی پور، آ. (1386). رفتار شهروندی سازمانی: گامی دیگر در جهت بهبود عملکرد سازمان در قبال مشتری، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، زمستان، صص 115-145.
حسنیکاخکی، ا. (1385). بررسی میان رفتارشهروندی سازمانی و وفاداری مشتری در گروه شرکت همکاران سیستم. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران.
خاکی، غ. (1384). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی. تهران: انتشارات بازتاب. چاپ دوم.
شاطری، ک؛ و دیگری. (1388). رفتار شهروندی اجباری در سازمان. ماهنامه تدبیر. شماره 212، دی، صص 61-58.
زارعیمتین، ح؛ و دیگران. (1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. فصلنامه نشریه فرهنگ مدیریت. سال چهارم، شماره دوازدهم، بهار، صص 63-31.
سید جوادین، ر. (1384). مدیریت کیفیت خدمات. تهران: انتشارات نگاه دانش. چاپ اول.
فیتز، س؛ و دیگران. (1382). کیفیت خدمات. (جلد اول)، ترجمه: س، م، اعرابی و دیگری. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی. چاپ اول.
سلطانی، (1385). مروری بر فن کیفیت خدمات. ماهنامه تدبیر. سال هجدهم- شماره 184.
زمانی، م. (1380). کیفیت خدمات. فصلنامه بانک صادرات. شماره 18، 16.
سکاران، ا. (1384). روشهای تحقق در مدیریت. ترجمه: م، صائبی و دیگری. انتشارات موسسه عالی آموزشی و پژوهشی مدیریت و برنامهریزی.
زارعیمتین، ح؛ و دیگران. (1385). شناخت عوامل رفتار شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد سازمانی. نشریه فرهنگ مدیریت. سال چهارم، شماره12، صص 63-31.
عباسی، م؛ و دیگری. (1388). رفتار شهروندی سازمانی گامی در جهت افزایش کارایی سازمانها. نشریه کار و جامعه. شماره 106-107، فروردین و اردیبهشت، صص 93-83.
مالکی، م. (1387). بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی با عوامل شغلی در دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، اصفهان.
مقیمی، م. (1385). بررسی ارتباط رفتار شهروندی سازمانی و فرهنگ کارآفرینی در سازمانهای دولتی. فصلنامه نشریه فرهنگ مدیریت. شماره سیزدهم، تابستان، صص 192-171.
مقیمی، م. (1384). رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل. نشریه فرهنگ مدیریت. سال سوم، شماره 11، صص 48-19.
موحدزاده، ا. (1388). بررسی رابطه سبک رهبری تحولی آموزشی مدیران با رفتار شهروندی سازمانی دبیران. پایاننامه کارشناسی ارشد، تهران.
هویدا، ر؛ و دیگری. (1387). بررسی سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان. پژوهشنامه مدیریت اجرایی. سال نهم، شماره 1، (پیاپی33). فروردین و اردیبهشت، صص 118-103.
Gibbons, P. (2001). Spirituality at work: Apre-Theoretical overview". MSC.Thesis-Birkbeck College, University of London, Aug.
Milliman, j. Czaplewski, A. j. andFerguson, j. (2003). "Workplace spirituality and employee work attitudes, An exploratory empirical assessment". journal of Organizational Change Management, Vol. 16, No 4, Pp. 426-447.
Mitroff, I., and Denton, E. (1999). "A Spiritual Audit of Corporate America:A Hard Look at Spirituality". Religion, and Values in the Workplace. Jossey-Bass, SanFrancisco.
Polat, S. (2009). "Organizational citizenship behavior display levels of the teachers at secondary schools according to the perceptions of the school administrators". journal of procedia social and behavioral sciences, No. 1, Pp. 1591-1596.
Zeithaml, V. A, Berry, L. L. and Parasuraman, A. (1996). The behavioural consequences of service quality.Journal of Marketing. 60 (2), Pp. 31–46.
Keaveney. S, M. (1995). customer switching behavior in services industries: An Exploratory Study. journal of marketing. vol. 59 (April), Pp. 71-82
citizenship behavior (OCB) display levels of the teachers at secondary schools according to the perceptions of the school administrators. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1, Pp. 1591–1596.