The examination of the role of tendency to language and ethnic identity on the preference of commercial advertising language
Subject Areas : sociologyAmir Rastegar Khaled 1 , Mustafa Gazizade 2 , Iman Safarabadi Farahani 3
1 - عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، گروه علوم اجتماعی؛ تهران- ایران (نویسنده مسئول).
2 - عضو هیات علمی دانشگاه شاهد، گروه مدیریت؛ تهران- ایران
3 - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد، تهران- ایران.
Keywords: National Identity, Ethnic identity, advertisement, Tabriz, Identity, language preference, language of advertisement, Azeri language,
Abstract :
The cultural environment is made up of forces that affect the initial values, feelings, preferences and behaviors and this environment is considered in marketing and advertising. The cultural variables which are considered in marketing research are ethnicity, socioeconomic status, place of birth, ethnicity, language preference and competence in a second language. In this study we sought to determine the impact of ethnic identity and language preferences on preferred language of commercial advertisements and audiences' attitudes towards these advertisements. Among these variables national identity, gender and education were examined as adjustments variables. The population and the language of the study are Tabriz city and Azeri language respectively. The results of the study indicate that there is a positive attitude toward Azeri advertisements in Azeri-speaking population. Regarding that most people are willing to use Azeri language so these people prefer Azeri advertisements.
احمدلو، ح. (1381). رابطه بین هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان تبریز. فصلنامه مطالعات ملی. سال چهارم، شماره13، 145-120.
احمدی، ح. (1383). قومیت و قومگرایی در ایران: افسانه تا واقعیت. تهران: نشر نی.
پاینده، م؛ و همکاران. (1389). بررسی رابطه میزان هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان دهدشت. دو فصلنامه علمی تخصصی پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه. شماره پنجم، 122-101.
چلپی، م؛ و همکاران. (1380). روابط بین قومی و تأثیر آن بر هویت اقوام در ایران. فصلنامه مطالعات ملی، شماره هشتم، 32-13.
حاجیانی، ا. (1387). نسبت هویت ملی و هویت قومی در اقوام ایرانی. مجله جامعهشناسی ایران. دوره نهم، شماره 3 و 4، 164-143.
ربانی، ع؛ و دیگری. (1387). بررسی رابطه هویت ملی و قومی با تاکید بر احساس محرومیت و جامعهپذیری قومی: مطالعه موردی دانشجویان آذری، دانشجویان آذری، کرد و عرب. فصلنامه مسائل اجتماعی ایران. سال 16، شماره 63، 69-33.
رضایی، ا؛ و دیگری. (1384). نقش سرمایه اجتماعی در روابط بین هویت قومی و ملی. فصلنامه مطالعات ملی. شماره 24، 33-7.
رضایی، ا؛ و همکاران. (1386). گرایش به هویت ملی و قومی در ترکمنهای ایران. فصلنامه مطالعات ملی. شماره 32، 25-6.
طالب، م؛ و دیگری. (1383). هویت و جنسیت: مطالعه موردی گروههای قومی در سیستان و بلوچستان. مجله پژوهش زنان. دوره 2، شماره 1، 48-23.
فکوهی، ن. (1381). شکلگیری هویتی و الگوهای محلی، ملی و جهانی (مطالعه مورد لرستان). مجله جامعهشناسی ایران. دوره چهارم، شماره 4، صص 161-127.
قانعیراد، م؛ و همکاران. (1376). جنسیت و هویت قومی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی. س15، شماره 59-58.
کاتلر، ف. (1389). مدیریت بازاریابی. ترجمه: بهمن فروزنده، نشر آموخته، چاپ هشتم.
لهساییزاده، ع؛ و همکاران. (1388). بررسی عوامل موثر بر هویت قومی و هویت ملی در میان اعراب شهرستان اهواز. مجله جامعهشناسی کاربردی، سال بیستم، شماره 1، شماره پیاپی 33، 70-45.
مهرمند، ا؛ و همکاران. (1388). بررسی جامعهشناختی میزان رابطه هویت ملی و هویت قومی در بین جوانان آذری زبان شهر ارومیه. فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی. 120-89.
Ahn, J., & La Ferle, C. (2008). Enhancing recall and recognition for brand names and body copy: A mixed-language approach. Journal of Advertising. 37, 107-117.
BURTON. J, (2012). ACCULTURATION EFFECTS ON PREFERENCE FOR ENGLISH AND SPANISH-LANGUAGE TV COMMERCIALS AMONG HISPANIC AUDIENCES OF MEXICAN DESCENT. Dedication, Department of Communication, The University of Texas at El Paso.
Butt, M. M & de Run, E. (2010). Ethnic advertising: adolescents’ attitudes towards target and non-target advertisements. Emerald Group Publishing Limited. VOL. 11, NO. 3, pp: 189-203.
Cleveland, M .(2011). Identity, demographics, and consumer behaviors International market segmentation across product categories. International Marketing Review. Vol. 28, No. 3, pp: 244-266.
Cohn . A. (1969). Custom and politocs in urbon Africa: A Study Hausa Migrants in Yoruba Towns. in M.bank ethnicity : Anthroplogical constructions, London: Routledge.
De Run, E. (2007). Ethnically targeted advertising: views of those not targeted. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics. Vol. 19, No. 3, pp: 265-285.
Deshpande, R, Hoyer, D. and Donthl, N. (1986). The intensity of ethnic affiliation: a study of the sociology of Hispanic consumption. Journal of Consumer Research. Vol. 13, No. 2, pp: 214-20.
Ferench, S. (2006). The development of ethnic during adolescence. Depvelopmental pasychology. 42 (2), pp: 218-238.
Gerritsen, M, Nickerson, C., Van den Brandt, C., Crijns, R., Dominguez, N., Van Meurs, F., et al. (2007). English in print advertising in Germany, Spain and the Netherlands: Frequency of occurrence, comprehensibility and the effect on corporate image. In G. Garzone & C. Ilie (Eds.), The role of English in institutional and business settings: An intercultural perspective, (pp: 79-98).
Grier, S. and Brumbaugh, A. (2006). Insight from a failed experiment: direction for the pluralistic multiethnic research. Journal of Advertising. Vol. 35 No. 3, pp: 35-46.
Hornikx. J, van Meurs. F, & de Boer, A. (2010). ENGLISH OR A LOCAL LANGUAGE IN ADVERTISING?. Journal of Business Communication. Volume 47, Number 2, pp: 169-188.
Hornikx, J., & Starren, M. (2006). The relationship between the appreciation and the comprehension of French in Dutch advertisements. In R. Crijns, & C. Burgers (Eds.), Werbestrategien in Theorie und Praxis: Sprachliche Aspekte von deutschen und niederländischen Unternehmensdarstellungen und Werbekampagnen [Advertising strategies in theory and practice: Linguistic aspects of German and Dutch organizational representations and advertising campaigns], (pp: 129-145).
Krishna, A., & Ahluwalia, R. (2008). Language choice in advertising to bilinguals: Asymmetric effects for multinationals versus local firms. Journal of Consumer Research.35, pp: 692-705.
Martha, E. Banal & George. P. Knishes. (1993). Ethnic identity formation and transmission among Hispanics and other Minorrities. New York.
Phinney, J, s. (2007). Conceptualization and Measurrment of ethnic identity: current status and future directions. Jornal of Counseling Psychology. 54 (3), pp: 271-281.
Shoham, A. (1996). Effectiveness of standardized and adapted television advertising: An international field study approach. Journal of International Consumer Marketing. 9, pp: 5-23.
Torres, I. M. and Briggs, E. (2007). Identification effects on advertising response: the moderating role of involvement. Journal of Advertising. Vol. 36, No. 3, pp: 97-108.
Zolfagharian, M, & Qin, S. (2010). Country of origin, ethnocentrism and bicultural consumers: the case of Mexican Americans. Journal of Consumer Marketing. The University of Texas-Pan American, pp: 345-357.