کاوش درباره تنوع مبتنی بر ابزار: تاثیرات غنی کردن پرسشنامه تمایل به برقراری ارتباط
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
روح اله ملکی
1
(دانشجوی دکتری آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین)
احمد محسنی
2
(دپارتمان زبان انگلیسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
علی مالمیر
3
(دپارتمان آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران)
Keywords: ایفای نقش, روش ترکیبی, تمایل به برقراری ارتباط, غنی کردن,
Abstract :
هدف از پژوهش توصیفی-ترتیبی و ترکیبی حاضر این بود تا اثرات غنی کردن پرسشنامه تمایل به ارتباط برقرار کردن مکروسکی (1992) با روش از ایفای نقش صوتی-تصویری بر روی پاسخ زبانآموزان ایرانی کاوش شود. به قصد این کار، پاسخهای 117 زبان آموز سطح پیش-متوسط ایرانی به این پرسشنامه در مرحله قبل و بعد از توسعه دادن پرسشنامه، مقایسه شد.این تحقیق به تحقیق زبانی-اجتماعی مربوط بوده تا بتواند روش گرداوری دیتا و ارزشیابی واقعی را توسعه دهد. یافته های کمی نشان داد که در میانگین نمرات پاسخها، تاثیر آماری معناداری وجود نداشته، کاهش ضریب پایایی از حالت اصلی به غنی شده، ولی تغییرات درون آیتمی و شخصی مشاهده شد. سپس، در ادامه این تحقیق، با استفاده از روش هدفمندانه، با 12 پاسخدهنده برگزیده مصاحبه به عمل آمد تا در تکمیل نتایج کمی، از طریق پروتوکال کلامی در مرحله قبل و بعد از اجرای پرسشنامه اصلی و توسعه یافته، در زمینه های هدف، مکان، تصویرسازی، سن، جنسیت، و شخصیت شرکت کنندگان دانشجو در حالت ایفای نقش تحقیق به عمل آید. یافته های کمی و کیفی حاصل شده در دو فاز قبل و بعد از غنی شدن، مورد بحث قرار گرفته و با یافته های قبلی و مرتبط مقایسه شدند. درنهایت، برای مدرسان، تعلیم دهندگان، و ارزیابان زبان، کاربردها و توصیه هایی ارائه شده است.