تأثیر تجسم , ترسیم و حفظ طوطی وار بر یادگیری و بازیابی واژگان انگلیسی زبان آموزان زبان انگلیسی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
امیر حسین سرکشیکیان
1
(گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران)
سید عبدالمجید طباطبایی لطفی
2
(گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران)
Saeide Hosseini
3
(گروه زبان انگلیسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران)
Keywords: یادگیری واژگان, تجسم, تصویر سازی ذهنی, ترسیم, بازیابی واژگان,
Abstract :
با توجه به نقش دانش واژگانی در یادگیری زبان، راهکارهای یادگیری واژگان باید در ادبیات مربوطه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. این مطالعه به بررسی تأثیر تجسم، نقاشی و حفظ بر یادگیری و بازیابی واژگان زبان دوم زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی پرداخت. بدین منظور سه کلاس بهعنوان گروههای آزمایشی این پژوهش بهطور تصادفی انتخاب شدند. آزمون اندازه واژگان نیشن (2006) برای همگن سازی آنها از نظر دانش واژگانی انگلیسی انجام شد. نتایج تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که بین سه گروه از نظر دانش واژگان تفاوت معناداری وجود ندارد. یک آزمون آزمایشی واژگان محقق ساخته به عنوان پیش آزمون و پس آزمون برای شرکت کنندگان اجرا شد. تحلیل واریانس یک طرفه نشان داد که بین عملکرد گروه ها در پس آزمون فوری و تاخیری تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین نتایج تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر نشان داد که سه راهبرد بر یادآوری واژگان سه گروه تأثیر معناداری دارد. با این حال، حفظ واژگان همه گروه ها به طور قابل توجهی از پس آزمون فوری به پس آزمون با تاخیر کاهش یافته است. با این حال، گروه نقاشی بهترین عملکرد را از پیش آزمون تا پس آزمون فوری و گروه حفظ در پس آزمون تاخیری ضعیف ترین عملکرد را داشتند. در نهایت، یافته ها مورد بحث قرار گرفته و مفاهیم ارائه شده است.