بررسی کاربرد فعالیت های مشارکتی برای بهبود تجربیات جریان ذهنی زبان آموزان مرد و زن زبان انگلیسی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
سید حسین کاشف
1
(گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ارومیه ایران)
هانیه خیری
2
(Department of English Language and Literature, Faculty of Humanities, Islamic Azad
University, Urmia Branch, Urmia, Iran)
Keywords: جنسیت, یادگیری مشترکی زبان, تجربیات جریان ذهنی, فعالیت های یادگیری زبان, وضعیت ذهنی,
Abstract :
مطالعه حاضر تلاش کرد تا میزان تأثیرگذاری فعالیت های مشارکتی و جنسیت زبان آموزان زبان انگلیسی را بر تجربیات جریان ذهنی آنها تعیین کند. بدین منظور، ابتدا پژوهشگران 56 زبان آموز سطح متوسط زبان انگلیسی را در دو کلاس درس (بدون تغییر اعضای کلاس ها) در یک موسسه زبان خصوصی در ارومیه (ایران) به عنوان شرکت کننده ها انتخاب کردند. دوم پژوهشگران به طور تصادفی کلاس ها را به یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل اختصاص دادند. سوم، آنها از یک پرسشنامه وضعیت جریان ذهنی برای تعیین تجربیات جریان ذهنی شرکت کنندگان قبل از شروع مطالعه استفاده کردند. چهارم، آنها در طی 12 جلسه آموزش فعالیت های مشارکتی زبان را به گروه آزمایشی ارائه کردند. با این وجود، پژوهشگران این نوع آموزش را در گروه کنترل ارائه ندادند. در نهایت، آنها پرسشنامه وضعیت جریان ذهنی را دوباره به گروه ها ارائه کردند تا کارایی فعالیت های مشارکتی را برای تقویت تجربیات جریان ذهنی شرکت کنندگان ارزیابی کنند. نتایج نشان داد که این فعالیت ها تأثیر مفیدی بر وضعیت جریان ذهنی زبان آموزان داشت. علاوه بر این، بر اساس نتایج، تجربیات جریان ذهنی زبان آموزان زن در مقایسه با تجربیات جریان ذهنی زبان آموزان مرد به طور مثبتتری تحت تأثیر فعالیت های مشارکتی قرار گرفت. نتایج بهدستآمده ممکن است مربیان معلم های زبان انگلیسی، طراحان برنامه درسی و محققان را قادر سازد تا وضعیت جریان ذهنی را در طول فرآیند فراگیری زبان مورد توجه قرار دهند.