بررسی نقش خودکارآمدی و تاب آوری معلمان آیلتس از طریق کارگاه تربیت خودکارآمدی معلم
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
مریم طالبی
1
(Department of English, Central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran)
نسیم شنگرفام
2
(Department of English, Central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran)
بهدخت مال امیری
3
(Department of English, Central Tehran branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran)
Keywords: خودکارآمدی, تابآوری, معلمان آیلتس, کارگاه تربیت معلم,
Abstract :
تابآوری معلمان بهعنوان یک موضوع حیاتی در آموزش مطرح شده است و تقویت آن ضروری است، که مستلزم ظرفیت غلبه بر چالشهایی است که در طول فرآیند تدریس با آن مواجه میشوند. علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که خودکارآمدی مربیان نیز بسیار مهم است. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی نقش تابآوری و خودکارآمدی معلمان سیستم بینالمللی آزمون زبان انگلیسی (IELTS) انجام شد. از این رو، در مجموع 60 مدرس آیلتس از مرکز زبان آکسفورد تهران، با استفاده از روش نمونهگیری آسان انتخاب شدند و دو مقیاس مرتبط را تکمیل و در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند که اولیها از طریق دوره آموزشی کارگاهی خودکارآمدی آموزش دیدند. نتایج از طریق اجرای تحلیل کوواریانس (ANCOVA) نشان دهنده تأثیر سازنده خودکارآمدی بر تابآوری معلمان آیلتس پس از درمان بود. به همین ترتیب، از طریق همبستگی پیرسون مشخص شد که بین خودکارآمدی و تابآوری معلمان آیلتس همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد. این مطالعه به معلمان آیلتس کمک میکند تا تابآوری خود را بهبود بخشند. بر این اساس، برخی مفاهیم برای در نظر گرفتن نقش خودکارآمدی معلم به ذینفعان زبان ارائه شد.