تاثیر درس های خبری بی بی سی بر یادگیری واژگان زبان آموزان دبیرستانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
حسن علیزاده محمود علیلو
1
(گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران)
توران آهور
2
(گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران)
Keywords: دبیرستان, واژگان, زبان آموزان انگلیسی, یادگیری واژگان, درس های خبری بی بی سی,
Abstract :
یادگیری واژگان زبان خارجی چالش برانگیز است و نیازمند استفاده از روش مناسب است. بدین منظور، این تحقیق با هدف بررسی تأثیر گوش دادن و مشاهده کردن درسهای خبری بیبیسی به عنوان ابزار آموزشی و یادگیری بر یادگیری واژگان زبانآموزان دبیرستانی انجام شد. این تحقیق شبه تجربی در پایه دوازدهم دبیرستان شهدای شهر کلیبر در آذربایجان شرقی انجام شد. 42 زبانآموز دبیرستانی به عنوان شرکتکننده از دو کلاس انتخاب شدند. همگنی کلاسها از طریق آزمون کت بررسی شد. سپس بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی با 19 و شاهد با 23 نفر قرار گرفتند. واژگان هدف از هشت درس خبری بیبیسی برای استفاده در هر دو گروه انتخاب شدند. ناآشنا بودن این کلمات برای زبانآموزان از طریق مقیاس دانش واژگان مشخص شد. گروه آزمایشی یادگیری واژگان را از طریق تماشا کردن و گوش دادن به درسهای خبری بیبیسی تجربه کردند. در مقابل، گروه شاهد همان واژگان هدف را از طریق روش مرسوم آموزش دیدند. یک پس آزمون مبتنی بر واژگان بعد از آموزش انجام شد. نتایج آزمون تی نمونههای مستقل بر روی نمرات پسآزمون هر دو گروه نشان داد گروه آزمایشی بهطور قابل توجهی در مقایسه با گروه شاهد بهتر عمل کردند. کاربردهای عملی برای معلمان، پژوهشگران، و فراگیران ارائه شده است.