اثربخشی گنجاندن بازخوردهای اصلاحی فوری و طرح نو (مجدد) در آموزش زبان مبتنی بر وظیفه (task-based) بر دانش گرامری زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
نورالدین یوسفی
1
(Razi University)
وحید محمدی
2
(Razi University)
Keywords: بازخورد اصلاحی, بلافاصله, طرح مجدد, آزمون عملکرد شفاهی, آزمون قضاوت دستوری زمانبندی نشده,
Abstract :
این مطالعه تلاشی برای بررسی تأثیر دو نوع بازخورد اصلاحی فوری و طرح نو (با تاخیر) بر توسعه دانش زمان (ساختار) گذشته زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی سطح پیش از متوسط بود. در این مطالعه از طرح نیمه تجربی شامل پیش آزمون، تجربه، پس آزمون فوری و پس آزمون با طرح مجدد استفاده شد. در ابتدا، داده های پیش آزمون از عملکرد فراگیران در آزمون عملکرد شفاهی (OPT) و آزمون قضاوت دستوری زمانبندی نشده (UGJT) جمع آوری شد. پس از انجام پیش آزمون، محققان تجربه را در دو گروه آزمایش اجرا کردند. بازخورد اصلاحی طرح مجدد به گروه آزمایش اول ارائه شد، بازخورد اصلاحی سریع به گروه آزمایشی دوم ارائه شد و بازخورد اصلاحی خاصی به گروه کنترل داده نشد. پسآزمون فوری بلافاصله پس از پسآزمون با تاخیر، که سه هفته بعد انجام شد، ارائه گردید. یافتههای این مطالعه نشان داد که وقتی نوبت به دانش صریح و ضمنی آنها از زمان گذشته میرسد، دانشآموزانی که بازخورد اصلاحی فوری دریافت کردهاند یا بازخورد اصلاحی مجدد (طرح نو) کردهاند، عملکرد بهتری نسبت به دانشآموزانی دارند که بازخورد اصلاحی خاصی دریافت نکردهاند. نتایج همچنین نشان داد که در این زمینه، دانشآموزان گروهی که بازخورد اصلاحی سریع دریافت میکردند باز به طور قابلتوجهی بسیار بهتر از آنهایی که در گروه بازخورد اصلاحی طرح نو دریافت کرده بودند، عمل کردند. یافته های این مطالعه ممکن است برای همه ذینفعان در زمینه آموزش، به ویژه برای معلمان و دانش آموزان زبان مفید باشد. این یافته ها به معلمان زبان، مربیان معلمان و تهیه کنندگان مطالب درسی علاقه مند به استفاده از رویکرد مبتنی بر وظیفه (Task-based) با بازخورد در فعالیت های آموزشی خود سود خواهند رساند.