بررسی تأثیر استراتژی سازماندهنده گرافیکی بر بهبود پیچیدگی عملکرد نوشتاری زبانآموزان زبان انگلیسی متوسطه ایرانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
مریم حسن پور
1
(Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran)
فاطمه میرزاپور
2
(دانشکده زبان انگلیسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد صوفیان)
Keywords: استراتژی سازماندهنده گرافیکی, بهبود پیچیدگی . عملکرد نوشتاری زبانآموزان زبان انگلیسی متوسطه ایرانی,
Abstract :
در فرآیند آموزش، نوشتن نقش بسزایی دارد که به وسیله آن می توان دانش آموزان را ارزیابی کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، هدف این تحقیق بررسی تأثیر استراتژی سازماندهنده گرافیکی بر بهبود پیچیدگی عملکرد نوشتاری زبانآموزان زبان انگلیسی متوسطه ایرانی بود. از آزمون مقدماتی زبان انگلیسی برای انتخاب 40 زبان آموز زبان انگلیسی متوسط به عنوان شرکت کننده در این پژوهش استفاده شد. سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. قبل از درمان، از شرکت کنندگان هر دو گروه یک پیش آزمون برای افشای توانایی نوشتن اولیه آنها داده شد. پس از اجرای راهبردهای سازماندهنده گرافیکی برای گروه آزمایش و روش سنتی برای گروه کنترل، پسآزمون برای بررسی تأثیر مواد اجرا شد. برای بررسی موثر بودن درمان از آزمون t-test نمونه مستقل استفاده شد. همچنین برای تعیین میزان پیشرفت بین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش از آزمون تی زوجی استفاده شد. نتایج مطالعه نشان داد که راهبردهای سازماندهنده گرافیکی، پیچیدگی عملکرد نوشتاری یادگیرندگان را بهبود میبخشد. این یافته ها پیامدهایی برای طراحان برنامه درسی و مواد، توسعه دهندگان آزمون، معلمان و تمرین دانش آموزان در کلاس های درس EFL/ESL دارد.