بررسی تاثیر راهبردهای مختلف آموزش واژگان (تصاویر متحرک، تصاویر صامت وشکل مکتوب) بر توان یادگیری واژگان در زبان آموزان ایرانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیسعیده آهنگری 1 , زینب عبدالله پور 2
1 - Department of English Language, Tabriz Branch, Islamic Azad
University, Tabriz, Iran
2 - Department of English Language, Tabriz Branch, Islamic Azad
University, Tabriz, Iran
Keywords: تصاویر متحرک, تصاویر صامت, شکل مکتوب, یادگیری واژگان,
Abstract :
در دنیای مدرن و پیشرفته امروزی بطور کلی CALL (یادگیری زبان با کمک کامپیوتر) یک حوزه ی جدید در یادگیری زبان و بخصوص در یادگیری واژگان در زبان دوم می باشد. این مقاله تاثیر حاشیه نویسی چند رسانه ای را بر روی یادگیری واژگان در زبان دوم بررسی می کند. هدف اصلی این پژوهش، مقایسه ی بررسی تاثیر راهبردهای مختلف آموزش واژگان (تصاویر متحرک، تصاویر صامت و شکل مکتوب) بر توان یادگیری واژگان در زبان آموزان ایرانی بود. بدین منظور، شصت و هشت زبان آموز انتخاب شدند. جهت بررسی سطح مهارت زبان آموزان یک پیش آزمون برگزار شد. این شصت و هشت زبان آموز به یک گروه آزمایش و سه گروه مقایسه (تصاویر متحرک، تصاویر صامت وشکل مکتوب) تقسیم شدند. به منظور بررسی تاثیر هر روش یک پس آزمون واژگان هم طراحی و برگزار شد. در نتیجه ی تحلیل آماری مشخص شد که تصاویر متحرک در مقایسه با دو روش دیگر (تصاویر صامت وشکل مکتوب) در یادگیری واژگان در زبان دوم موثرتر بودند. نتایج نشان میدهد که تصاویر متحرک تاثیر توجه طلبی دارند و یک تصویر ذهنی ایجاد می کنند که این خود منجر به یادآوردن (به خاطر سپردن) طولانی مدت واژگان می شود.
Al-Seghayer, K. (2001). The Effect of Multimedia Annotation Modes on L2 Vocabulary Acquisition: A Comparative Study. Language Learning Technology, 5(1), 202-232.
Chun, D. M., & Plass, J. L. (1996). Effects of multimedia annotations on vocabulary acquisition. The Modern Language Journal, 80(2), 183-198.
Chun, D.M., Plass, J.L. (1997). Research on Text Comprehension in Multimedia Environments. Language Learning & Technology, 1(1), 60-81.
Dwyer, F. M., & Dwyer, C. (2003). Effect of animation in facilitating knowledge acquisition. Paper presented at the meeting of the Pennsylvania Educational Research Association, Hershey, PA.
Grabowski, B. L. (2006). Web-based animation or static graphics: is the extra cost of animation worth it? Journal of Educational Multimedia and Hypermedia. Retrieved February 10, 2009 from http://thefreelibrary.com
Groot, A. M. B. (2006). Effects of stimulus characteristics and background music on foreign language vocabulary learning and forgetting. Language Learning, 56(3), 463–506.
Jones, L.C., & Plass, J.L. (2002). Supporting Listening Comprehension and Vocabulary Acquisition in French with Multimedia Annotations. The Modern Language Journal, 86(4), 546-561.
Knight, S. (1994). Dictionary use while reading: The effects on comprehension and vocabulary acquisition for students of different verbal abilities. Modern Language Journal, 78(3), 285-299.
Kost, C. R., Foss, P., & Lenzini, J. J. (1999). Textual and pictorial glosses: Effectiveness on incidental vocabulary growth when reading in a foreign language. Foreign Language Annals, 32(1), 89-113.
Latham-koenig, C., & Seligson, P. (2007). New English file (Pre-intermediate). Oxford: Oxford University Press.
Levie, H.W. (1987). Research on Pictures: A Guide to the Literature. In D.M., Willows & H.A. Houghton (Eds.), The Psychology of Illustration, Vol. 1 (pp. 1-50). New York, Berlin, Heidelberg, Tokyo: Springer Verlag.
Lin, C. L. (2001). The effect of varied enhancements to animated instruction tests measuring different educational objectives. Language Learning Technology, 6 (1), 202-232.
Mayer, R. E. (1997). Multimedia learning: Are we asking the right questions? Educational Psychologist, 32(1), 1-19.
Mayer, R. E. (2001). Multimedia learning. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
Mayer, R. E., & Moreno, R. (2000). Aids to computer-based multimedia learning, Learning and Instruction, 107–119. Retrieved February 21, 2009 from http://www.elsevier.com /locate/learninstruc. html
Najjar, L. J. (1998). Principles of educational Multimedia User Interface Design. Human Factors, 40(2), 311-323.
Nikolova, O. R. (2002) Effects of Students' Participation in Authoring of Multimedia Materials on Student Acquisition of Vocabulary. Journal of Language Learning & Technology, 6, 215-241.
Oxford, R., & Crookall, D. (1990). Vocabulary learning: A critical analysis of techniques. TESL Canada Journal, 7(2), 9-30.
Paivio, A. (1986). Mental representation: A dual-coding approach. New Oxford University Press.
Rieber, L. P. (1990). Computers, graphics, and learning. Retrieved February 20, 2009 from http://www.nowhereroad.com /cgl/toc2535.html
Schmitt, N., Schmitt, D., & Clapham, C. (2001). Developing and exploring the behavior of two new versions of the Vocabulary Levels Test. Language Testing, 18 (1), 55-88.
Son, J. B. (2001). CALL and vocabulary learning: A review. English Linguistic Science,7, 27-35 [Online]. Retrieved November 15, 2009 from http://www.usq.edu.au/users/sonjb /papers/elsak01.htm
Underwood, J. (1984). Linguistics, computers and the language teacher: a communicative approach. Rowley, MA: Newbury House.
Wittrock, M. C. (1990). Generative processes of comprehension. Educational Psychologist, 24, 345-376.
Consulted online dictionaries:
http://www.kidcrosswords.com
http://www.dicts.info/picture-dictionary.php?lan=dutch
http://www.enchantedlearning.com/Bisfor.shtml
http://www.pidic.com/
http://www.csdm.qc.ca/stejarc/dictionnaire/dico.htm
http://www.ldoceonline.com/
http://www.infovisual.info/01/pano_fr.html
http://www.pdictionary.com/
http://www.visualthesaurus.com/?ad=google.vocabulary.thinkvisually&gclid=CJXex6e4towC FQPqXgodgX-HNw
http://www.matton.fr/search.php?next=1&lsok=1&sok=soaking%20we