ارتباط عوامل استرسزا با میزان یادگیری زبان آموزان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیخداوردی علیزاده 1 , محمود رضالو 2
1 - Department of Language and Linguistics, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
2 - Administrative member of the Research vice, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
Keywords: یادگیری زبان انگلیسی, عوامل استرس زا, استرس خانوادگی, استرس محیطی, استرس شخصی,
Abstract :
استرس بعنوان جزئی جدا نشدنی از زندگی انسان تلقی میشود که برخی از آنها در زندگی مفید و مثبت میباشد و اگر استرس بیش از حد بر فرد وارد شود باعث ایجاد اختلال در زندگی فرد میشود که جنبه منفی آن میباشد. در این تحقیق ابعاد استرس از لحاظ (استرس خانوادگی، استرس محیطی و استرس شخصی) را بر میزان یادگیری زبان انگلیسی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر بررسی کرده ایم. جامعه آماری تحقیق حاضر دانشجویان رشتههای مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر که درس زبان پیش دانشگاهی و یا زبان خارجه را انتخاب کردهاند، میباشد.در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی که در این نوع نمونهگیری هر یک از اعضای جامعه تعریف شده شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارند به منظور تعیین حجم کلی نمونهای که باید از جامعه مورد مطالعه انتخاب گردد و این افراد پاسخگوی پرسشنامهء تحقیق باشند از فرمول کوکران(فرمول کوکران یکی از پرکاربردترین روشها برای محاسبه حجم نمونه آماری است) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تمام عوامل استرس زا (شخصی، محیطی، و خانوادگی) عملکرد دانشجویان در زبان انگلیسی را تحت تاثیر خود قرار داده اند. بنابراین توصیه می شود در تهیه مطالب برای ارائه در کلاسهای زبان انگلیسی عمومی به کلیه عوامل ذکر شده بالا توجه شود.
References
Barsky, A. & Thoresen, C., & Warren C. & Pher R, Kapan. (2004). Modeling.Journal of organizational Behavior, Vol. 25 (8)-915-936.
Beheshti, S. (2001). Studying factors affecting job pressures of lecturerin Isfahan University, MA Dissertation.
Bolino, M., & Turnely W. & Micheal F. (2000). The personal costs of citizenship Behavior. The relationship between individual initiative and Role over load. Journal of applied Psychology, Vol. 90 (4), 740-7 & 48.
Eivazi, M. (1995). Stress management. First edition, Nei Publications, Tehran.
French, W.L., Kast, F. & Rosenzweig. J.E. (1985). Understanding human behavior in organizations. New York: Harper & Row.
Ganji, H. (2001). Job psychology. 4th edition, Arasbaran Publications, Tehran.
Gordon (2002). How to beat stress. Translated by Salehi & Taleghani, Talaieh Publications, First Edition, Tehran.
Gregson, A., Luther, T. (1996). Stress management manual. Translated by Mahdfi Rahaee & Mohsen Jhakan, First Edition, Tehran.
Logan, Ganster, D. (2005). An experimental Evaluation of control intervention to alleviate job-related stress. Journal of Management, Vol. 31(1) - 107.
Logan, M., &, Ganster, D. (2005).An Experimental Evaluation of control intervention to alleviate job- Related stress. Journal of Management, Vol. 31 (1)107.
Lu chang, g., siu.oi, li., &, Cooper, G. (2005). Manager's occupation at stress in china, Department of Psychology, Peking University, Beijing, China, Vol. 38(3), 569-578.
Manning, G., &, Curtis, K. (1988). Stress without distress, South Western Publishing co. National Institute for Occupational Safety and Health (Niosh). 4676 Columbia Parkway. Cincinat, OH 4522, 6-1998. p9.
Kousari, K. (1993). Stress causes among the students in medical sciences: Department of Kordestan University. MA Dissertation.
Sauter, S., & Lowrence, M. (2000). Prepared by Niosh working group. www.sid.ir
Shahi, H.; Darabi, A. (2005). The effect of strategies to fight against stress on mental health of university students. MA Dissertation.
Shahidi, Sh.; Hamdieh, M. (2002). Principles and fundamentals of mental health. SAMT Publications, Tehran.
Sheffer, M. (2001). Mental pressure. Translated by Parvin Blourchi, 2nd. Edition, Pajhang Publications, Tehran.
Williams, J.C. & Huber. G.P. (1986). Human Behavior in organizations. Cin Cinnate OH: South- Western Publishing.