تأثیر استفاده از داستانهای دیجیتالی در ارتقاء قدرت درک مطلب شنیداری زبانآموزان ایرانی در سطح پیشمتوسط
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیNasrin Hadidi 1 , لیلا حسن زاده 2
1 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: بافت زبان خارجی, درک مطلب شنیداری, داستانهای دیجیتالی,
Abstract :
مطالعات فراوانی در مورد نقش داستانها در آموزش و همچنین نحوة ارائه آنها به زبانآموزان انجامگرفته است که حاکی از تأثیر مثبت داستانها روی یادگیری کلی زبان خارجی هستند.داستانهای دیجیتالی با بهوجود آوردن فضایی شاد و دل انگیز باعث افزایش قدرت درک مطلب زبانآموزان، یادگیری لغات جدید، حروف اضافه و ... میشوند. در تحقیق حاضر۴۰ﺯبانﺁموزدختر یک ﺁموزشگاه زبان در تبریز شرکت کردند. ۲۰زبانﺁموز در ﮔروه ﺁزمایش و ۲۰ زبانﺁموز درﮔروه کنترل قرار ﮔرفتند. زبانﺁموزان هر دو ﮔروه در سطح پیشمتوسط و۱۱تا ۱۴ساله بودند. در شروع دوره، از طریق امتحانPET سطح مهارت زبانی شرکت کنندﮔان بررسی شد. ازﺁنجاییکه تحقیق حاضر در خصوص درک مطلب شنیداری زبانﺁموزان بود، تنها بخشهای مربوط به دو مهارت شنیداری و خواندنی مدنظر قرار ﮔرفت و بهدنبال ﺁن یک امتحان درک مطلب شنیداری بهعنوان پیشﺁزمون به شرکت کنندﮔان داده شد تا مطمئن شویم اختلاف معناداری از نظر درک مطلب شنیداری در میان شرکت کنندﮔان در این تحقیق وجود ندارد. به هر دو ﮔروه کتاب درسی مشابهی(Interchange 1) تدریس شد. درﮔروه کنترل فقط کتاب درسی طی دو جلسه هفتگی در طول ترم تدریس شد. در گروه آزمایش نیز تدریس هفتگی به همین منوال بود، ولی هر هفته جلسه سومی جهت استفاده از داستانهای دیجیتالی مختص سطح پیشمتوسط برای گروه آزمایش برگزار میشد. زبانآموزان در این جلسات به داستانهای دیجیتالی گوش داده و آنها را تماشا کردند، ضمن اینکه تکالیفی مرتبط با هر داستان را انجام میدادند. جهت بررسی و ارزیابی فرضیه این تحقیق یک امتحان شنیداری بهعنوان پسآزمون از زبانآموزان گرفته شد تا سطح توان شنیداری هر دو گروه مقایسه گردد. نتایج حاصل ازعملکرد زبان داستانهای دیجیتالیزبانآموزان هر دو گروه در پسآزمون بیانگر افزایش قدرت درک مطلب شنیداری گروه آزمایش بود که بهنظر میرسد تأثیر مثبت داستانهای دیجیتالی در این زمینه باشد.
Al-Hammadi, F. S. (2011). The effectiveness of using multimedia software in developingsome listening skills among Saudi secondary school students. Damascus University Journal, 27(3), 75-76.
Baddeley, A. D. (2003) Working memory and language: An overview. Journal of Communication Disorders, 36 (3), 189-208.
Bagui, S. (1998). Reasons for increased learning using multimedia. Journal ofEducational Multimedia and Hypermedia, 7, 3-18.
Barani, G. (2011). The relationship between computer assisted language learning (CALL) and listening skill of Iranian EFL learners. Procedia Social & Behavioral Science, 15, 4059-4063.
Brett, P. (1995). Multimedia for listening comprehension: The design of aMultimedia-based resource for developing listening skills. System, 23 (1), 77-85.
Brown, H. D. (1994). Principles of language learning and teaching. (3rd edition). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall Regents.
Chang, K. (1991). CALL/IVD workstations: Towards a rationale for their use in cooperative learning environments. Language Learning & Technology, 2(1),101-109.
Daniels, L. (1995). Audio vision: Audio-visual interaction in desktop multimedia. System, 7(2), 47-50.
Elley, W. B. (2000). The potential of book floods for raising literacy levels.International Review of Education, 46(3/4), 233-255.
Farhady, H. (1995). Research Methods in Applied Linguistics (1&2). Tehran: Payame Noor University.
Felix, U. (1995). Theatre interactive: Multimedia integration of language and literature. On-CALL, 9, 12-16.
Gunduz, N. (2006). Contributions of e-audiobooks to EFL listening classes. Journal of Faculty of Letters, 16, 249-259.
Kellerman, S. (1992). "I See What You Mean': The role of kinesicbehaviour inlistening and implications for foreign and second language learning. Applied linguistics, 13(3), 239-258
Koisawalia, S. (2005). Teaching vocabulary through rhythmic refrains. Journal ofEducational Psychology, 94, 22-33.
Mallan, K. (1997) ‘Storytelling in the school curriculum’, Educational Practice and Theory,19 (1), 75-82.
Mayer, R. (2005). Interactive multimodal learning environments. EducationalPsychology Review, 19, 309-326.
Meskill. C. (1996). Listening skills development through multimedia. Journal of Educational Multimedia, 6, 179-201.
Meskill, C. & Shea, P. (1994) Multimedia and language learning: Integrating the technology into existing curricula. Proceedings of the Third Conference onInstructional Technologies, State University of New York, FACT.
Park, H. (2011). A new approach toward digital storytelling: An activity focusedon writing self efficacy in a virtual learning environment. Educational Technology &Society, 14 (4), 181-191.
Reeves, T. C. (1998). The impact of media & technology in schools. A researchreport prepared for the Bertelsmann Foundation. Retrieved on December 11th 2011 fromhttp:// www. Athensacademy.org/instruct/media-techreeves0.html
Shrosbree, M., (2008). Digital video in the language classroom. The JALT CALL Journal, 4(1), 75-84.
Sweller, J. (2003). Evolution of human cognitive architecture. The Psychology of Learning & Motivation, 43, 215-266.
Van Scoter, J., Ellis, D., &Railsback, J. (2001). The impact of education technology on student achievement. Retrieved on January 18th 2012 fromhttp:// www. mff.org/publications/publications.taf?page=161
Verdugo, D. (2007). Using digital stories to improve listening comprehension withSpanish young learners of English. Language Learning & Technology, 11(1), 87-101.
Wasik, B.A. & Bond, M.A. (2001). Beyond the pages of a book: Interactive readingand language development in preschool classrooms. Journal of EducationalPsychology, 93, 243-250.
Wright, A. (2000). Stories and their importance in language teaching. Humanizing Language Teaching, 2 (5), 1-6.