رابطه بین درک خواندن زبان اموزان ایرانی، میزان دانش واژگانی و پوشش واژگانی متن: موردی از ژانرهای روایی و استدلالی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسینادر اسدی آیدین لو 1 , میترا تقی نژاد 2
1 - Young Researchers and Elite Club, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
2 - Young Researchers and Elite Club, Ahar Branch, Islamic Azad University, Ahar, Iran
Keywords: درک خواندن, دانش واژگانی, پوشش واژگانی متن, ژانر روایی, ژانر استدلالی,
Abstract :
این مطالعه به بررسی رابطه بین درک خواندن زبان اموزان ایرانی، میزان دانش واژگانی و پوشش واژگانی متن در ژانرهای روایی و استدلالی می پردازد. بدین منظور 120 دانشجوی مرد و زن بر اساس ازمون نلسون از میان دانشجویان دانشگاه ازادواحد تالش انتخاب شدند. تست نلسون به مظور همگن سازی دانشجویان در مهارت خواندن گرفته شد. سپس محقق دانشجویان را با دو ازمون درک مطلب با ژانرهای استدلالی و روایی از لحاظ دانش واژگانی و پوشش واژگانی درهر متن مورد ارزیابی قرار داد. دانش وازگانی دانشجویان بوسیله لولز تست و پوشش واژگانی متن از طریق جدیدترین نوع پروفایل واژگان مورد اندزه گیری قرار گرفت. به منظور دستیابی به میزان رابطه بین متغیرها رابطه پیرسون مورد استفاده قرار گرفت. نتایج به دست امده از تحلیل ها نشانگر رابطه چشمگیری میان درک مطلب در ژانرهای مختلف , دانش واژگانی و پوشش وازگانی متن بود.
References
Amirian, M. R., Salari, S., and Heshmatifar,Z. (2015). A validation study of the newly-developed version of vocabulary size test for Persian learners. International Journal of Education and Research, 3 (8),
Beglar, H., and Pazhak, K. (2009). Choosing words to teach. In E. H. Hiebert & M. L. Kamil (Eds.), Teaching and learning vocabulary: Bringing research into practice, (pp. 209–222). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Best, R. M., Rowe, M. P., Ozuru, Y., and McNamara, D. S. (2005). Deep-level comprehension of science texts: The role of the reader and the text. Topics in Language Disorders, 25, 65–83.
Bickman, A., and Rog, l. (1998). Size and sequence in vocabulary development. In E. H. Hiebert& M. L. Kamil (Eds.), Teaching and Learning Vocabulary: Bringing research into practice (pp. 223– 242). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Coxhead,A.(2000). A new academic word list. TESOL Quarterly, 34, 213-238.
Farvardin, M.T., and Koosha, M. (2013). The role of vocabulary knowledge in Iranian EFL students’ reading comprehension performance: Breadth or depth? Theory and Practice in Language Studies Journal, 1(11), 1575-1580.
Fitzgerald, J. (2003). Multilingual reading theory. Reading Research Quarterly, 38, 118-122.
Goulden, R.,Nation. P., & Read. J. (1990). How large can a receptive vocabulary be? New York, New Burry: Funk and Wagnall.
Hedin, L. R., and Conderman, G. (2010). Teaching students to comprehend informational text through rereading. The Reading Teacher, 63(7), 556–565.
Hu, M., & Nation, I. S. P. (2000). Unknown vocabulary density and reading comprehension. Reading in a Foreign Language, 13, 403−430.
Laufer, B. & Ravenhorst-Kalvoski, G. (2010). Lexical threshold revisited: Lexical text coverage, learners’ vocabulary size and reading comprehension. Reading in a Foreign Language Journal, 22(1), 15-30.
Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge.
Nation, I. S. P. (2013). How large a vocabulary is needed for reading and listening? The Canadian Modern Language Review, 63, 59–82.
Nation, I. S. P. (2011). Teaching and learning vocabulary. Boston: Heinle Learning.
Nation, P., & Beglar, D. (2006). A vocabulary size test. The Language Teacher, 31(7), 9–13.
Nation, P., Coxhead, A. & Sim. D. (2015). Measuring the vocabulary size of native speakers of English in New Zealand secondary schools. New Zealand Association for Research in Education.
Rouhi, M., & Mousapour, G. (2013). EFL learners' vocabulary knowledge and its role in their reading comprehension performance. Second and Multiple Language Acquisition Journal, 1(2), 39-48.
Schmitt, N., Jiang, X., & Grabe, W. (2011). The percentage of words known in a text and reading comprehension. The Modern Language Journal, 95(1), 26–43.
Shaywitz, S. (2003). Overcoming dyslexia. New York: Alfred A. Knopf.
Spearritt. D. (1972). Identification of sub-skills of reading comprehension by maximum likelihood factor analysis. New Jersey: Educational Testing Service Princeton.
Stanley, Zh, (1984). The roles of depth and breadth of vocabulary knowledge in EFL reading performance. Asian Social Science Journal, 4(12), 138-142.