نحوه آرایش عناصر آشنا در حرکتهای ژانری مقدمه مقالات علمی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - Tabriz University of Medical Sciences
Keywords: ژانر, حرکات ژانری, انتخاب عناصر آشنا, بسط عناصر آشنا, موضوع کلی کلام,
Abstract :
علیرغم تفاوتهای محرز در تعاریف ارایه شده از ژانر ، اشتراکاتی نیز در افکار صاحبنظران وجود دارد که به جنبه های خاص این موضوع علاقه مندند. Swales (1990) به جنبه های جامعه شناختی و ( Bhatia (1993 اساسا به جنبه های روانشناختی ژانر علاقه مندند. Swales ژانر مقدمه مقالات علمی را بر اساس اهداف ارتباطی به چهار حرکت ژانری تجزیه می کند و Bhatia جنبه های تاکتیکی ساخته شدن آنها را بررسی می کند. مقاله حاضر با تمرکز بر توصیف Swales از ساختارحرکتهای ژانری مقالات علمی تلاش بر این دارد که الگوهای گسترش عناصر آشنا دراین حرکتهای ژانری را بر اساس الگوهای ارائه شده توسط Daneš (1974) بررسی نماید. 12 مقاله علمی بر اساس سازه های حرکت ژانریشان مورد تحلیل واقع شدند . نتایج بدست آمده نشان دادند که هر کدام از حرکات ژانری الگوی انتخاب و بسط عناصر آشنای مختص خود را دارند که این ساختارها بر اساس موضوع کلی کلام و اهداف ارتباطی این حرکتهای ژانری شکل می گیرند، وعناصر آشنا را در الگوهایی متفاوت و کمابیش قابل پیش بینی در آنها بسط می یابند. بر اساس تجزیه تحلیل انجام شده بر قابلیت آموزش این حرکات ژانری، اعتقاد بر این است که یافته های این تحقیق می تواند برای پر بار کردن دوره های تدریس خواندن و نوشتن بکار روند.
Baker, M. (1992). In other words: A textbook of translation. London: Routledge
Bhatia, V.K. (1993). Analyzing genre. London: Longman.
Daneš, F. (1974). Functional sentence Pperspective and the organization of the text, in Frantisek Daneš(ed.), Papers on functional sentence perspective. The Hague: Mouton.
Daneš, F. (1978). Sentence patterns and predicate clauses, in P. Steele & T. Threadgold (Eds.) Vol 2. Benjamin Publishing Co. 455-546.
Downing, A. (2001). Thematic progression as a functional resource in analyzing texts. http://www.ucm.es/info/circulo/no5/downing.htm.
Firbas, J. (1974). On defining the theme in functional sentence analysis Traveaux linguistiques de Prague, I: 267-80.
Firbus, J. (1995). A contribution on a panel discussion on theme, in M. Ghadessy (Ed.), Thematic development in English texts. Pinter: 213-222.
Flowerdew, J. (1993). An approach to the teaching of professional genres, ELT Journal, 47: 305-316.
Guijarro A. J. M. & Hernandez J. A. (2001). Points of departure in news items and tourist brochures: Choice of theme and topic, Text 21 (3): 347-371.
Halliday, M.A.K. (1985). An introduction to functional grammar. London: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K. (1994). An introduction to functional grammar. (2nd ed.). London: Edward Arnold.
Hopkins, A., & Dudley-Evans, T. (1988). A genre-based investigation of the discussion sections in article dissertations. English for Specific Purposes, 7, 113-122.
Martin, J.R. (1995). More than what the message is about: English theme. In M. Ghadessy (Ed.), Thematic development in English texts. Pinter. pp. 223-258.
Matthiessen, C. & Halliday, M.A.K. (1997). Systemic functional grammar: A first step to functional analysis of texts. The html,version of the file: http:// minerva.ling.mq.edu.au./
Resources/virtualclassroom/ling318/99-outline.html
Maynard, K.S. (1986). Interactional aspects of thematic progression in English casual conversation. Texts, Vol. 6, No., 73-105.
Swales, J. (1981). Definitions in science and law-evidence for subject- specific course components, Fachsprache, 81(3),106-12.
Swales, J. (1990). Genre analysis, Cambridge: Cambridge University Press.