نگرش دانشجویان زبان تخصصی نسبت به نقش مراکز خودآموزی زبان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیفرزانه جاودانی 1 , حمید رضا مهبودی 2 , ناصر غفوری 3 , آملیا عبدالله 4
1 - University Sains Malaysia
2 - Rabbi Rashid Higher Education College – Tabriz, Iran
3 - Department of English, Islamic Azad University, Tabriz Branch,
Tabriz, Iran
4 - University Sains Malaysia
Keywords: استقلال, یادگیری مستقل, زبان تخصصی, مرکز خود آموزی, یادگیری مستقل زبان (خود آموزی زبان),
Abstract :
این مقاله به بررسی نگرش دانشجویان نسبت به نقش مراکز خودآموزی زبان در پیشبرد مهارت خواندن و درک مطلب متون تخصصی می پردازد. ارزیابی میزان موفقیت اجزاء مربوط ، تفسیر میزان درک زبان آموزان از مفاهیم مربوط به آن و سرانجام شناسایی عواملی که اجرای موفقیت آمیز اینگونه مراکز را تهدید یا تشویق می کنند از دیگر موارد بحث شده در این مقاله می باشند. برای جمع آوری اطلاعاتی که نگرش دانشجویان را منعکس می کند ابزارهای کمی و کیفی مورد استفاده قرار گرفته است. خودآموزی زبان، هم به عنوان ابزاری برای بهبود مهارت زبان تخصصی و هم وسیله ای برای توسعه مهارتهای یادگیری مستقل توسط زبان آموزان امری مثبت ارزیابی شده است. مقاله حاضر تعدادی از عواملی را که منجر به چنین برداشت و نگرشهایی از سوی زبان آموزان می شدند را شناسایی و نشان می دهد که درک دانشجویان از امر خودآموزی یا یادگیری مستقل بیشتر سطحی و ضعیف است. در نهایت برای اجرای موفقیت آمیز خودآموزی زبان در برنامه های آموزشی راه کارهایی چند ارائه شده است.
Aston, G. (1996). The learner contribution to the self-access centre. In T. Hedge & N. Whitney (Eds.), Power, pedagogy & practice (pp. 283-293). Oxford: Oxford University Press.
Basturkmen, H. (2006). Ideas and options in English for specific purposes. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.
Benson, P. (1996). Concepts of autonomy in language learning. In R. Pemberton et al. (Eds.), Taking control: Autonomy in language learning (pp. 27-34). Hong Kong: Hong Kong University Press.
Benson, P. (2001). Teaching and researching autonomy in language learning. London: Longman.
Benson, P. & Lor, W. (1999). Conceptions of language and language learning. System, 27(4), 459-472.
Benson, P. & Voller, P. (1997). Autonomy and independence in language learning. London: Longman.
Cotterall, S. (1998). Roles in autonomous language learning. Australian Review of applied linguistics, 21(2), 61-78.
Crabbe, D. (1993). Fostering autonomy from within the classroom: The teacher’s responsibility. System, 21(4), 443-452.
Dickinson, L. (1987). Self instruction in language learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Dickinson, L. (1995). Autonomy and motivation: A literature Review. System, 23(2), 165-174.
Dudley-Evans, T. (2001). English for specific purposes. In R. Carter & D. Nunan (Eds.), The Cambridge guide to teaching English to speakers of other languages (pp. 131-136). Cambridge: Cambridge University Press.
Gardner, D. (1999). The evaluation of self-access centres. In B. Morrison (Eds.), Experiments and evaluation in self-access language learning (pp. 111-122). Hong Kong: HASALD.
Gardner, D. & Miller, L. (1999). Establishing self-access: From theory to practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Ho, J & Crookall, D. (1995). Breaking with Chinese cultural traditions: Learner autonomy in English language teaching. System, 23(2), 235-243.
Little, D. (1989). Self-access systems for language learning. Dublin: Authentik.
Little, D. (1991). Learner autonomy 1: Definition, issues and problems. Dublin: Authentik.
Little, D. (1995). Learning as dialogue: The dependence of learner autonomy on teacher autonomy. System, 23(2), 175-182.
Littlewood, W.T. (1996). Autonomy: An anatomy and a framework. System, 24(4), 427-435.
McDonough, S. (1999). Learner strategies. Language Teaching, 32,1-18.
O’Malley, J.M. & Chamot, A. U. (1990) Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Reinders, H. (2000). Self-access language learning in the English proficiency programme: A report on students’ perceptions and use of independent-learning resources. Wellington: Victoria University Wellington.
Riley, P. (1986). Who’s who in self-access. TESOL France News, 6(2), 23-35.
Robinson (1991) ESP today: A practitioner’s Guide. Hemel Hempstead: Phoenix.
Sheerin, S. (1991). State of art: Self-access. Language Teaching, 24(3), 143-157.
Sinclair, B. (2000). Learner autonomy: The next phase. In B. Sinclair, I. McGrath, & T. Lamb (Eds.), Learner autonomy, teacher autonomy: Future direction (pp. 4-14). London: Longman.
Star, M. (1994). Learning to improve: Evaluating self-access centres. In D. Gardner & L. Miller (Eds.), Directions in self-access language learning (pp. 157-166). Hong Kong: Hong Kong University Press.