تاثیر بالابردن میزان آگاهی از طریق آموزش راهکارهای فراشناختی (طرح ریزی کردن و خود مدیریت کردن) بر روی مهارت خواندن فراگیران ایرانی انگلیسی برای اهداف خاص
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیسعیده آهنگری 1 , فاطمه محسنی 2
1 - دپارتمان انگلیسی- شعبه تبریز- دانشگاه آزاد تبریز- تبریز- ایران
2 - Department of English, Buinzahra Branch, Islamic Azad University, Buinzahra, Iran
Keywords: مهارت خواندن, بالابردن میزان آگاهی, فراشناختی, راهکارهای مهارت خواندن, طرح ریزی کردن و خود مدیریت کردن,
Abstract :
مطالعه حاضر به بررسی تاثیر بالابردن میزان آگاهی از طریق آموزش راهکارهای فراشناختی (طرح ریزی کردن و خود مدیریت کردن) بر روی مهارت خواندن فراگیران ایرانی انگلیسی برای اهداف خاص پرداخت. شرکت کنندگان این تحقیق که دانشجویان مهندسی عمران دانشگاه آزاد اسلامی بویین زهرا بودند به دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل تقسیم شدند. هر یک از گروه ها شامل 21 دانشجو بود. در مرحله اول یک آزمون مهارت خواندن به عنوان پیش آزمون به هر سه گروه داده شد. در مرحله دوم دانشجویان در دو گروه آزمایشی در پنج جلسه از آموزش طرح ریزی کردن و خود مدیریت کردن براساس روش CALLAبهره مند شدند در صورتیکه دانشجویان در گروه کنترل آموزشی ندیدند. در مرحله سوم پس از کامل شدن دوره آموزش یک آزمون مهارت خواندن به عنوان پس آزمون به آنها داده شد. براساس تحلیل داده ها دانشجویان در دو گروه آموزشی عملکرد بهتری نسبت به دانشجویان در گروه کنترل از خود نشان دادند. بنابراین نتیجه گیری می شود که آموزش راهکارهای فراشناختی (طرح ریزی کردن و خود مدیریت کردن) تاثیر و نقش بسزایی در مهارت خواندن دانشجویان داشت.
Allen, J. P. B, &Widdowson, H. G. (1974). Teaching the communicative use of English. International Review of Applied Linguistics. 7, 213-224
Auerbach, E. & D. Paxton (1997). It’s not the English thing: bringing reading researchinto the ESL classroom. TESOL Quarterly 31, 237-261.
Benson, M.J. (1991). “University ESL reading: a content analysis”. English for Specific Purposes10: 75-88.
Chastain, K. (1988). Developing second-language skills theory and practice (3rd Ed.). New York: Harcourt Brace Jovanovich.
Chumpavan, S. (2000). A qualitative investigation of metacognitive strategies used by Thai students in second language academic reading. SLLT, 9, 62-77.
Dole, J. A. (2000). Explicit and implicit instruction in comprehension. In B. M. Taylor, M. F. & M. Graves (Eds.), Reading for meaning: Fostering comprehension in the middle grades (pp. 52-69). New York: Teachers College Press.
Dhieb-Henia, N. (2003). Evaluating the effectiveness of metacognitive strategy training for reading research articles in an ESP context. English for Specific Purposes 22,387-417.
Dreyer, C. & C. Nel (2003). Teaching reading strategies and reading comprehension within a technology-enhanced learning environment. System 31: 349-365.
Gelderen, V., Amos, S., Rob, S., Reinoud, D., Glopper, D., Kees, H. & Jan, I. (2007).
Development of adolescent reading comprehension in L1 and L2: A longitudinal analysis of constituent components. Journal of Educational Psychology. 99(3)125-145.
Grabe, W. (2002). Reading in a second language. Oxford: Oxford University Press.
Hutchinson, T. & Waters, A. (1987) English for specific purposes: A learning centered approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Krashen, S. (1993a). The effect of grammar teaching: Still peripheral. TESOL Quarterly. 27, 717-725.
Krashen, S. (1993b). The power of reading. Englewood: Colo libraries Unlimited.
Mackay, R. & Mountford, A.J. (1978). English for specific purposes: A case study. London: Longman.
Mante, M.J.S. (2009). Dimensions of motivation to read and metacognitive reading strategies as predictors of reading comprehension among Filipino bilinguals. Unpublished Dissertation. De LaSalle University.
Nunan, D (2006).Second language teaching and learning. Boston. M.A: Heinle & Heinle. London: Longman.
O’Malley, J. M. &Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Phillips, V. (1991, November). Learner strategy use and EFL proficiency. The CATESOL Journal, 36, 57-67.
Pressley, M., El-Dinary, P.B., Wharton-McDonald, R., & Brown, R. (1998). Transactional instruction of comprehension strategies in the elementary grades. In D.M. Schunk & B.J. Zimmerman (Eds.), Self-regulated learning: From research to self-reflective practice (pp. 42–56).New York: Guilford.
Sheorey, R. & K. Mokhtari (2001). Coping with academic materials: differences in the reading strategies of native and non-native readers. System 29, 431-449.
Vogt, M, & Nagano, P. (2003). Turn it on with light bulb reading! Sound-switching strategies for struggling readers. Reading Teacher, 57(3), 214-221.
Wood, E., M. Motz& T. Willoughby (1998). Examining students’ retrospective memories of strategy development. Journal of Educational Psychology 90, 698-704.
Zimmerman, E. (2008). Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practice. New York: The Guilford Press.