تاثیر بازی های واژگانی بر یادگیری کوتاه مدت و طولانی مدت زبان آموزان نوجوان ایرانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: یادگیری لغت, بازی های لغت, به خاطر سپاری, کودکان زبان آموز انگلیسی,
Abstract :
فراگیری لغات کافی در یک زبان خارجی اغلب کار مشکل و خیلی مهمی است. با در نظر گرفتن اهمیت یادگیری و به خاطر سپاری لغات زبان آموزان، درتحقیق تاثیر میزان استفاده از بازیهای واژگانی بر روی یادگیری و به یاد سپاری لغات انگلیسی در کودکان زبان آموز ایرانی سنین پایین زبان انگلیسی در آموزشگاه زبان ایراندوستان در شهر تبریز بررسی شد. بدین منظور زبان آموزان دختر درمحدوده سنی 8-12 سال انتخاب شدند و بردو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. طرح تحقیقی به کار رفته شامل پیش آزمون، پس آزمون و پس آزمون معوق می باشد که تستها توسط معلم بر اساس کتابهای درسی زبان آموزان ساخته شده بود که شامل 20 سوال بود طراحی گردید. گروه آزمایش تحت روش یادگیری لغت توسط بازی قرار گرفتند و در گروه کنترل از متد قدیمی تدریس استفاده شد. محقق از بازی هایی به منظور تدریس لغات انتخاب شده در طی دوره که به مدت یک و نیم ماه و هر جلسه 15 دقیقه به طول انجامید استفاده کرد. بعد از اعمال روش جدید از هر دو گروه امتحان پس آزمون گرفته شد. بعد از دو هفته از زبان آموزان خواسته شد تا یک بار دیگر همان آزمون را تکرار کنند که نمرات آنها به عنوان نمرات پس آزمون معوق محسوب شد. پژوهشگر با استفاده از 3 دسته از نمرات که از طریق روش آماری t-testتجزیه شد به یافته هایی دست یافت. بر اساس یافته های تحقیق حاصل بازی لغات در کمک به بهبود مهارت یادگیری و به خاطر سپاری لغات زبان آموزان نقش موثری را ایفا می کند.
Alemi, M. (2010). Educational games as a vehicle to teaching vocabulary. MJAL, 2(6), 425-438.
Aslanabadi, H. (2013). The effect of games on improvement of Iranian vocabulary EFL knowledge in kindergartens. (Unpublished master’s thesis). Islamic Azad University, Tabriz.
Ballantyne, K. G., Sanderman, A. R., & Levy, J. (2012). Educating English language learners: Building teacher capacity. Washington, DC: NCELA. Retrieved from http://www.ncela.gwu.edu/practice/mainstreamteachers.html
Boyle, O. F., & Peregoy, S. F. (1990). Literacy scaffolds: Strategies for first- and second language readers and writers. The Reading Teacher, 44(3), 144-200.
Byrne, D. (1995). Teaching oral English. Harlow: Longman Group UK Limited.
Carroll, S. E. (1964). The “micro-structure” of a learning problem: Prosodic prominence, attention, segmentation and word learning in a second language. Paper presented at the Canadian Linguistic Association, Toronto.
Celce-Murica, M. (1979). Teaching English as a second or foreign language (2nd Ed.). Boston: Massachusetts.
Decarrico, J. S. (2001). Vocabulary learning and teaching. In M. Celce- Murcia (Ed.), Teaching English as a second or foreign language (pp. 285-299) .Boston, MA: Heinle & Heinle.
Dolati, I., & Mikaili, P. (2011). Opinion related to the main reasons on Iranian students difficulties in spoken English proficiency. Australian Journal of Basic and Applied Science. Retrieved from http://www.ajbasweb.com
Gersten, R.,& Baker, S.(2000). What we know about effective instructional practices for English- language learners. Exceptional Children, 66(4), 454-470.
Harmer, J. (1991). The practice of English language teaching. London: Longman.
Hulstijn, J. (2001). Intentional and incidental second language learning: A reappraisal of elaboration, rehearsal and automaticity. In P. Robinson (Ed.), Cognition and second language acquisition instruction (pp. 258- 286).Cambridge: Cambridge University Press.
Huss-Keeler, R. L. (1998). Teacher perception of ethic and linguistic minority parental involvement and its relationships to children’s language and literacy learning: A case study. Teaching and Teacher Education, 13(2), 171-182.
Laufer, B. (1998). The development of passive and active vocabulary: Same or different? Applied Linguistics, 19(2), 255-271.
Lee, S. K. (1995). Creative games for the language class. Forum, 33(1), 35-42.
Linse, C. T. (2006). Practical English language teaching: Young learners. New York: Mc Graw-Hill.
Mackey, A. (1981). An ESL reading and vocabulary textbook. Boston: Englewood Cliffs, Prentice –Hall.
Miller, L. J. (1992). Using games in ESL class. TESOL, 29(3), 324-365.
Mobaslat , M. M. (2012). The effect of using educational games on the students’ achievement in English language for the primary stage.Retrived from E R I C Database. (ED 529467)
Nation, I. S. P. (2001). Learning vocabulary in another language. Cambridge: Cambridge University Press.
Nicholson, D., & Williams, G. (1975). Word games for the teaching of reading. London. Pitman Education Library.
Rahimi, A., & Sahragard, R. (2008). Vocabulary can be fun. California Linguistic Notes, 33(2), 1-33.
Richards. J. C. (1976). The role of vocabulary teaching. TESOL Quarterly, 10(1), 77-89.
Rivers, W. M. (1981). Communicating naturally in a second language. Cambridge: Cambridge University Press.
Rohani, M. (2013). The effect of games on vocabulary. International Research Journal of Applied and Basic Sciences, 4(11), 3540-3543.
Sorayaie A. A. (2012). The effect of games on EfL learners’ vocabulary learning strategies. Intenational Journal of Basic and Applied Science, 1(2), 1-12.
Stoller, F. L., & Grabe, W. (1993). Implicationsfor L2 vocabulary acquisition and instruction from L1 vocabulary research. In T. Huckin , M. Haynes & J. Coady (Eds.), Second language reading and vocabulary learning (pp. 24-45). Norwood, NJ: Ablex.
Taheri, M. (2014). The effect of using language games on vocabulary retention of Iranian elementary EFL learners. Journal of Language Teaching and Research, 5(3), 544-549.
Taylor, L. (1990). Teaching and learning vocabulary. New York: PrenticeHall.
Tuan, L. T. (2012). Vocabulary recollection through games. Theory and Practice in Language Studies, 2(2), 257-264.
Tunchalearnpanih , P. (2012). Using games on P.6 Students’ vocabulary learning. Cambridge: Cambridge University Press.
Wong- Fillmore, L., & Snow, C. (2000). What teachers need to know about language. (ERIC Digest). Washington, DC: ERIC clearinghouse on language and linguistics. Retrived from ERIC database. (ED250135)