نقش و توانش مدرس آنلاین: نظرات دانشجو معلمان انگلیسی به عنوان زبان خارجی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمینا بصیرت 1 , محبوبه تقی زاده 2
1 - گروه انگلیسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
2 - گروه انگلیسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
Keywords: نقش آموزشی, تدریس برخط, نقش های مدرس برخط, مدرسان زبان انگلیسی, توانمندی های مدرس برخط,
Abstract :
این پژوهش با هدف بررسی نقش مدرسان زبان انگلیسی و تعیین توانمندی های مورد نیاز جهت آموزش دوره های برخط زبان انگلیسی انجام شده است. برای این منظور، دیدگاه های 100 دانشجوی فارغ التحصیل رشته آموزش زبان انگیسی به عنوان زبان خارجه (TEFL) مورد بررسی قرار گرفت. جمع آوری اطلاعات مورد نیاز توسط دو پرسشنامه در مورد نقش های مدرسان برخط و توانمندی های آنها به همراه دو سوال پاسخ باز انجام گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که می توان نقش های مدرسان برخط را به ترتیب به عنوان نقش آموزشی، حرفه ای، اجرایی، اجتماعی، ارزیابی، فناوری و محقق رتبه بندی کرد. علاوه بر این، توانمندی های نقش آموزشی، حرفه ای و فناوری بالاترین میزان میانگین و توانمندی های نقش محقق کمترین میزان میانگین را به خود اختصاص دادند. با توجه به نتایج به دست آمده داشتن دانش فناوری و استفاده از آن، دانش مربوط به درس یا محتوا، توانایی حفظ انگیزه زبان آموزان، مهارت های تدریس برخط و توانایی برقراری ارتباط موثر از دیگر توانمندی هایی بود که مدرس برای ایفای نقش خود در کلاس های برخط زبان انگلیسی به آنها نیاز دارد. یافته های این پژوهش می تواند بینش ژرف تری در زمینه چگونگی طراحی دوره های رشد حرفه ای مدرسان برخط در جهت افزایش کیفیت و توانمند سازی آنها به عنوان مدرس برخط زبان انگلیسی ارائه دهند.
Alvarez, I., Guasch, T., & Espasa, A. (2009). University teacher roles and competencies in online learning environments: A theoretical analysis of teaching and learning practices. . European Journal of Teacher Education, 32(3), 321–336.
Anderson, T., Rourke, L., Garrison, R., & Archer, W. (2001). Assessing teaching presence in a computer conferencing context. Online Learning, 5(2), 1–17.
Aydin, C. H. (2005). Turkish mentors’ perception of roles, competencies and resources for online learning. Turkish Online Journal of Distance Education – TOJDE, 6(3), 58–80.
Baran, E., Correia, A.-P., & Thompson, A. (2011). Transforming online teaching practice: Critical analysis of the literature on the roles and competencies of online teachers. Distance Education, 32(3), 421–439.
Bawane, J., & Spector, J. M. (2009). Prioritization of online instructor roles: Implications for competency‐based teacher education programs. Distance Education, 30(3), 383–397.
Bennett, S., & Lockyer, L. (2004). Becoming an online teacher: Adapting to a changed environment for teaching and learning in higher education. Educational Media International, 41(3), 231–248.
Berge, Z. L. (1995). Facilitating computer conferencing: Recommendations from the field. Educational Technology, 35(1), 22–30.
Berge, Z. L. (2008). Changing instructor’s roles in virtual worlds. Quarterly Review of Distance Education, 9(4), 407–415.
Berge, Z. L., & Collins, M. P. (2000). Perceptions of e‐moderators about their roles and functions in moderating electronic mailing lists. Distance Education, 21(1), 81–100.
Çağıltay, K., Graham, C., Lim, B. R., Craner, J., & Duffy, T. (2001). The seven principles of good practice: A practical approach to evaluating online courses. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 40–50.
Coppola, N. W., Hiltz, S. R., & Rotter, N. G. (2002). Becoming a virtual professor: Pedagogical roles and asynchronous learning networks. Journal of Management Information Systems, 18(4), 169–189.
Dennis, B., Watland, P., Pirotte, S., & Verday, N. (2004). Role and competencies of the e-tutor. Proceedings of the Networked Learning Conference, Lancaster, UK.
Egan, T. M., & Akdere, M. (2005). Clarifying distance education roles and competencies: Exploring similarities and differences between professional and student-practitioner perspectives. American Journal of Distance Education, 19(2), 87–103.
Farmer, H. M., Ramsdale, J. (2016). Teaching competencies for the online environment. Canadian Journal of Learning and Technology, 42(3), 1–17.
Gold, S. (2001). A constructivist approach to online training for online teachers. Journal for Asynchronous Learning Networks, 5(1), 35–57.
Goodyear, P., Salmon, G., Spector, J. M., Steeples, C., & Tickner, S. (2001). Competences for online teaching: A special report. Educational Technology Research and Development, 49(1), 65–72.
Guasch, T., Alvarez, I., & Espasa, A. (2010). University teacher competencies in a virtual teaching/learning environment: Analysis of a teacher training experience. Teaching and Teacher Education, 26(2), 199–206.
Hung, M.-L., & Chou, C. (2015). Students' perceptions of instructors' roles in blended and online learning environments: A comparative study. Computers & Education, 81, 315–325.
Klein, J. M., Spector, J. M., Grabowski, B., & de la Teja, I. (2004). Instructor competencies: Standards for face-to-face, online, and blended settings. Information Age.
Martin, F., Budhrani, K., Kumar, S., & Ritzhaupt, A. (2019). Award-winning faculty online teaching practices: Roles and competencies. Online Learning, 23(1), 184–205.
McShane, K. (2004). Integrating face-to-face and online teaching: Academics role concept and teaching choices. Teaching in Higher Education, 9(1), 3–16.
Miller, M., & Lu, M.-Y. (2003). Serving non-traditional students in e-learning environments: Building successful communities in the virtual campus. Educational Media International, 40(1-2), 163–169.
Moorhouse, B. L., Li, Y., & Walsh, S. (2021). E-classroom interactional competencies: Mediating and assisting language learning during synchronous online lessons. RELC Journal, 1–15.
Oliver, R. (2001). Assuring the quality of online learning in Australian higher education. In M. Wallace, A. Ellis, & D. Newton (Eds.), Proceedings of Moving Online II Conference (pp. 222–231). Australia: Southern Cross University.
Reid, D. (2002). A classification schema of online tutor competencies. Proceedings of International Conference on Computers in Education, New Zealand, Massey University.
Salmon, G. (2003). E-moderating: The key to teaching and learning online. Routledge Falmer.
Schunk, D. (2016). Learning theories: An educational perspective. Pearson.
Shank, P. (2004). Competencies for online instructors. Learning Peaks, LLC. .
Spencer, L. M., & Spencer, S. M. (1993). Competence at work: Models for superior performance. John Wiley & Sons.
Varvel, V. E. (2007). Master online teacher competencies. Online Journal of Distance Learning Administration, 10(1), 1–41.
Westera, W. (2001). Competences in education: A confusion of tongues. Journal of Curriculum Studies, 33(1), 75–88.
Wiesenberg, F. P., & Stacey, E. (2013). Teaching philosophy: Moving from face-to-face to online classrooms. Canadian Journal of University Continuing Education, 34(1), 63–69.
Williams, P. E. (2003). Roles and competencies for distance education programs in higher education institutions. American Journal of Distance Education, 17(1), 45–57.