تاثیر فرمول cfg برآزمونهای لغت چهارگزینه ای و بله / خیر
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیعبدالله برادران 1 , سعیده آهنگری 2 , شکوه رشوند 3
1 - Islamic Azad University Tehran Central Branch
2 - Islamic Azad University, Tabriz Branch
3 - Islamic Azad University, Tabriz Branch
Keywords: فرمول cfg, سئوالات بله/خیر, سئوالات چهارگزینه ای,
Abstract :
در این تحقیق تاثیر فرمول استانداردcfg بر آزمونهای چهارگزینه ای و بله/خیر زبان آموزان خانم سطح متوسط در یک موسسه زبان انگلیسی بررسی گردیده است. روش تصحیح اوراق استفاده از یک فرمول بارم بندی است که بارم پاسخ های درست – پاسخ های نادرست و سئوالات بی جواب را بگونه ای در نظر گرفته که افزایش نمرات از روی حدس/گمان تقریبا" به صفر رسیده است. نمرات زبان آموزان یکبار با استفاده از فرمول cfg و یکبار بدون استفاده از فرمول فوق در دو شکل چهارگزینه ای و بله/خیر مورد بررسی قرار گرفته است. انتخاب آزمونهای چهارگزینه ای و بله/خیر انتخاب جواب از روی حدس/گمان را مرتفع یا حداقل بطرز قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.چرا که احتمال افزایش نمره با در نظر گرفتن فاکتور حدس همواره در این دو نوع آزمون مشهود بوده است. محقق روش تصحیح با در نظر گرفتن فاکتور حدس = عدم دانش کافی= در آزمونهای لغت چهارگزینه ای و بله/خیر را یکبار با استفاده و یکبار بدون استفاده از فرمولcfg مورد بررسی قرارداده است تا مشخص نماید زبان آموزان واقعا" به جواب سئوالات واقف بوده و یا از روی حدس و گمان به پاسخ صحیح دست یافته اند. این تحقیق فرصتی استثنایی برای مقایسه نمرات آزمونهای چهارگزینه ای و بله/خیر در شرایطی که زبان آموزان تعداد سئوالاتی برابر با مفادی یکسان در هر دو شکل آزمون در دسترس داشته اند ایجاد نموده است. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که تفاوت قابل ملاحظه ای در نمرات زبان آموزان با استفاده از این فرمول و بدون استفاده از آن وجود داشته است.
Bachman, L.F. & Palmer, A.S. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests. London: Oxford University Press.
Budescu, D.V. (2008). A decision theoretical perspective on psychometrics: Analyzing Test-taking behavior. The internet.http://www.yahoo.com, 21-23.
Cross, L.H., & Frary, R.B. (1977). An empirical test of Lord’s theoretical results regardingformula scoring of multiple-choice tests. Journal of Educational Measurements 14, 313-321.
Cureton, E.E. (1966). The Correction For Guessing. The journal of Experimental Education. 34 (4). The Internet. http://www.google.com,4.
Dennis, R.(2000). Let's talk about the "correction for guessing" formula. The Internet.http://WWW.Yahoo.com, 1-5.
Diamond, J., & Evans, W. (1973). The correction for guessing. Review of Educational Research 43, 181-191.
Frary, R. B. (1988). Formula scoring of multiple-choice tests (correction for guessing).No. 3 in the series; Instructional Topics in Educational Measurement, B. S. Plake, Editor. Educational Measurement: Issues and Practices, 7(2), 33-38.
Frary, R.B. (1982). A simulation study of reliability and validity of multiple-choice test scoresunder six response-scoring modes. Journal of Educational Statistics 7, 333-351.
Harvey, L.O. (2004). Detection sensitivity and response bias. The internet. http://www.yahoo.com, 3.
Jones, A.C. (2006). Correcting for Guessing Increases Validity in Multiple-Choice Examinations in an Oral and Maxillofacial Pathology Course. The internet. http://www.yahoo.com, 12-16.
Kasten, G. (1982). Correction for guessing. Evaluation Review.6 (6), 837-841. The Internet. http:// www.yahoo.com
Kitao,K.&Kitao S.K.(1998). Test Design. Retrieved October 12, 2009: http://ilc2.doshisha.ac.jp/users/kkitao/library/article/ test/design.htm, 4-6.
Lord, F.M. (1975). Formula scoring and number-right scoring. Journal of Educational Measurement 12, 7-12.
Malcolm, J.S. (1968). The penalty for not guessing. Journal of Educational Measurement. (2). The Internet. http://www.google.com, 16-22.
Miller, E.T. (2009). Tactics and guessing. The internet. The official GMAT Blog.htm, 4-12.
Mousavi, S.A. (1999). A Dictionary of Language Testing. Tehran: Rahnama Publications, 68-70.
Paul, J. (2007). Improving educational assessment by incorporating confidence measurement, analysis of self-awareness, and performance evaluation: The computer-based alternative assessment (CBAA) project. The internet.http://www.yahoo.com, 16-22.
Prihoda, T.J. & Pincjard, N. & McMahan, C.A. & Jones, A.C. (2006). Correction for guessing increases validity in multiple-choice examinations in an oral and maxillofacialpathology course. Journal of Dental Education 70 (4), 378-386.
Rowley and Traub (1977). Formula scoring, number right scoring, and test-taking strategy. Journal of Educational Measurment 14 (1), 15 – 22.
Talento-Miller, E. (2009). Tactics & Guessing. The internet.http://www.yahoo.com, 4-12.