ارزیابی مهارت خواندن و درک مطلب در کتاب ویژن ۳ و زبان انگلیسی پیش دانشگاهی براساس دسته بندی فریمن (۱۴۰۰) و دیدگاه معلمان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمودت سعیدی 1 , مرتضی ماروی 2 , نیلوفر کرمی 3
1 - گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران
3 - گروه زبان انگلیسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران
Keywords: سوالات عواطف, سوالات محتوا, سوالات زبان, سوالات خواندن و درک مطلب,
Abstract :
متون موجود در کتابها به عنوان منبع غنی درونداد قابل فهم برای یادگیری زبان انگلیسی محسوب شده و عمدتا همراه با فعالیتهایی هستند که برای اطمینان حاصل کردن از درمک مطلب ارائه می شوند. با توجه به اهمیت مهارت خواندن برای دانش آموزان کلاس دوازدهم به عنوان دانشجویان آتی، مطالعه ی حاضر به ارزیابی و مقایسه ی بخش مربوط به مهارت خواندن در کتاب ویژن ۳ و کتاب زبان انگلیسی پیش دانشگاهی پرداخته است. از دسته بندی فریمن برای فعالیتهای خواندن و درک مطلب استفاده شده است. برای غنا بخشیدن به بخش کمی ، ۳۲ معلم پایه ی دوازدهم که سابقه ی تدریس دو کتاب را داشتند مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج نشان داد که سوالات مربوط به مهارت های زبانی بیشترین فراوانی را در هر دو کتاب داشته اند. کمترین فراوانی به ترتیب مربوط به فعالیتهای مربوط به عواطف و محتوا درکتاب قدیم و جدید بوده است. نتایج آزمون خی دو تفاوت معناداری میان این دو کتاب از نظر سه دسته فعالیت مربوط به مهارت خواندن نشان داد. تحلیل پاسخ معلمان به سوالات مصاحبه نیز تایید کننده ی نتایج بخش کمی مطالعه بود. معلمان از گنجانده شدن سوالات بیشتر مربوط به عواطف در کتاب ویژن ۳ ابراز رضایت داشتند اما بر این باور بودند که کتاب جدید باید از نظر کمیت و کیفیت متن ها و فعالیتهای مربوط به مهارت خواندن و درک مطلب مورد بازنگری قرار گیرد تا بتواند مهارتهای خواندن دانش آموزان را تقویت نماید. یافته ها برای تهیه مطالب درسی و معلمان کاربردهای آموزشی دارد.
Adli, N. & Mahmoudi, A. (2017). Reading comprehension questions in EFL textbooks and learners’ levels. Theory and Practice in Language Studies. 7(7), 590-595. http://dx.doi.org/10.17507/tpls.0707.14.
Alavimoghaddam, S. B., Kheirabadi, R., Rahimi, M., & Davari, H. (2018). Vision 3. Iran Textbook Publishing Company.
Ansari, H., & Babaii, E. (2002). Universal characteristics of EFL/ESL textbook: a step towards systematic textbook evaluation. The Internet TESL Journal, 2, 1-8.
Atai, M. R. (2002). ESAP curriculum planning in Iran: An incoherent educational experience. Special Issue of the Journal of Faculty of Letters and Humanities, 9(3), 17- 34.
Baleghizadeh, S. (2016). Materials development for English language teachers: A practical guide. SAMT Publication.
Baleghizadeh, S., & Zakervafaei, H. R. (2020). Analyzing post-reading comprehension questions and task types in Four Corners. MEXTESOL, 44(1), 1-11.
Bloom, B. S. (Ed.) (1956). Taxonomy of educational objectives, handbook 1: Cognitive domain. Longman.
Birjandi, P., Ananisarab, M. R., & Samimi, D. (2002). Learning to read: English for pre-university students. Iran Textbook Publishing Company.
Byrd, P. (2001). Textbooks: evaluation for selection and analysis for implementation. Teaching English as a Second or Foreign Language, 3, 415-427.
Charles, M. (2015). [Review of the book] English language teaching textbooks: Content, consumption, N. Harwood (Ed.). TESOL Quarterly, 49(4), 897-899. https://www.jstor.org/stable/43893796
Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Heinmann Publishers Ltd.
Ellis, R. (1997). The empirical evaluation of language teaching materials. ELT Journal, 51(1), 36-42.
Freeman, D. (2014). Reading comprehension questions: The distribution of different types in global EFL textbooks. In N. Harwood (Ed.). English language textbooks: Content, consumption, production. (pp. 73-110) Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137276285_3
Gheitasi, M., Aliakbari, M., & Yousefi, N. (2020). Evaluation of cultural representation in Vision English textbook series for Iranian secondary public education. Journal of English Language Teaching and Learning, 12(26), 145-173.
Grabe, W. (2009). Reading in a second language: Moving from theory to practice. Cambridge University Press.
Khodabandeh, F., & Mombini, R. (2018). Iranian EFL teachers’ and students’ perceptions towards the first grade high school English textbook (Vision 1). The Journal of English Language Pedagogy and Practice, 11(22), 141-167.
Liaw, M. (2007). Content-based reading and writing for critical thinking skills in an EFL context. English Teaching and Learning, 31(2): 45-87.
Masomi Sooreh, E., & Ahour, T. (2020). Internal evaluation of English textbook “Vision 2” from teachers’ perspectives. The Journal of English Language Pedagogy and Practice, 13(27), 237-256.
Masuhara, H. (2013). Materials for developing reading skills. In B. Tomlinson (Ed.), Developing materials for language teaching (pp. 265-289). Bloomsbury.
McDonough, J., & Shaw, C. (2003). Materials and methods in ELT: A teacher’s guide (2nd ed.). Blackwell Publishing.
Mckee, S. (2012). Reading comprehension, what we know: A review of research 1995 to 2011. Language Testing in Asia, 2(1), 45-58. https://doi.org/10.1186/2229-0443-2-1-45
Mirzaei, N, & Tabatabaei, O. (2017). Textbook analysis: comparing the recent and the old first grade high school English textbooks, teachers and learners’ perspectives in focus. Research in English Language Pedagogy, 5(2), 167-180.
Na, L. & Nation, I. S. P. (1985). Factors affecting guessing vocabulary in context. RELC Journal, 16(1). 33-42. https://doi.org/10.1177%2F003368828501600103
Nuttall, C. (1996). Teaching reading skills in a foreign language. Heinemann.
Oltowski, M. (2003). Ethnic diversity and gender bias in EFL textbooks. Asian EFL Journal, 5(2), 1-15.
Rashidi, N., & Kehtarfard, R. (2014). A needs analysis approach to the evaluation of Iranian third-grade highs school English textbook. Sage Open, 1-9.
Razmjoo, S. A. & Kazempourfard, E. (2012). On the representation of Bloom's revised taxonomy in Interchange course books. The Journal of Teaching Language Skills, 31(1), 171-204. https://doi.org/10.22099/JTLS.2012.336.
Roohani, A., Taheri, F., & Poorzanganeh, M. (2014). Evaluating Four Corners textbooks in terms of cognitive processes using Bloom’s revised taxonomy. Journal of Research in Applied Linguistics, 4(2), 51-67. http://rals.scu.ac.ir/article_10538.html
Saidi, M. (2021). A comparative study of the previous and the new English language textbook: pre-university book versus Vision 3. Journal of English Language Teaching and Learning, 13(27), 333-358.
Saidi, M., & Mokhtarpour, H. (2020). Can Vision 3 notch up a win over pre-university English textbook? Language TESOL Quarterly, 15, 21-32.
Tomlinson, B. & Masuhara, H. (2013). Adult course books. ELT Journal. 67(2), 233-249. https://doi.org/10.1093/elt/cct007
Torki, F., & Chalak, A. (2017). An evaluation of English textbooks used in Iranian high schools: teachers’ and learners’ attitudes. Research in English Language Pedagogy, 5(1), 52-60.
Ur, P. (1996). A course in language teaching. Cambridge University Press.
Waters, A. (2006). Thinking and language learning. ELT Journal, 60(4), 237- 319.
Yu, G. (1986). Perception, practice and progress- significance of scaffolding and zone of proximal development for second or foreign language teachers. Asian EFL Journal, 6(4), 12-23.