کاربرد استراتژی فراشناختی در خواندن درمیان زبان آموزان ایرانی با مهارت های زبانی مختلف
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیسیما مدیرخامنه 1 , مریم بهمنی 2
1 - University of Urmia
2 - University of Urmia
Keywords: انگیزش, خواندن و درک مطلب, استراتژی های فراشناختی, زبان آموزان با مهارت های خواندن پیشرفته, زبان آموزان با مهارت های خواندن متوسط,
Abstract :
درتحقیق حاضر استفاده از استراتژی های فراشناختی درمیان زبان آموزان ایرانی با مهارت های خواندن و درک مطلب مختلف (مهارت خواندن پیشرفته و متوسط), مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنین میزان ارتباط بین انگیزش زبان آموزان واستفاده از استراتژی های فراشناختی نیز بررسی شده است. .فرضیه ها ی این پژوهش عبارتند از 1) تفاوت معناداری بین دو گروه زبان آموز پیشرفته و متوسط ازنقطه نظر کاربرداستراتژی های فراشناختی وجود ندارد و 2) ارتباط معنی داری بین انگیزش زبان آموزان واستفاده از استراتژی های فراشناختی وجود ندارد .از میان زبان آموزان سطوح پیشرفته و متوسط جهاددانشگاهی کرمانشاه, 100 زبان آموز بین سنین 16تا 24 سال جهت شرکت دراین تحقیق انتخاب شده اند.داده ها از طریق نسخه ی تغییریافته ی بخش درک مطلب آزمون FCE نسخه ی تغییریافته ی بخش درک مطلب آزمون PET پرسشنامه ی استراتژی های فراشناختی ( Taraban, 2006) و یک پرسشنامه ی انگیزش بر گرفته از گاردنر (1985) بدست آمده است.داده ها تحت آزمون t-test و تجزیه و تحلیل همبستگی قرار گرفتند. نتایج بیانگر این موارد بودند:1)تفاوت معناداری بین دو گروه در زمینه ی استفاده از استراتژیهای فراشناختی وجود دارد. به عبارت دیگر زبان آموزان با مهارت خواندن بالادراین زمینه برتری دارند و 2) ارتباط معنی داری بین انگیزش زبان آموزان واستفاده از استراتژی های فراشناختی وجود دارد.
Al-Ansari, E.M. (2005). The dynamic interplay of students motivation and cognition in the college of education students at KuwaitUniversity. Social Behavior and Personality, 33, 341-350.
Chamot, A. (1999). Children's learning strategy in immersion Classroom. Modern Language Journal, 83, 319-41.
Chen, I. Ju (2001). Language learning strategies used by high and low English proficiency students in a technology college. Unpublished doctoral dissertation, National Changhua University of Education, Taiwan.
Dörnyei, Z. (2001). New themes and approaches in second language motivation research. Annual Review of Applied Linguistics, 13, 175-187.
Gardner, R.C. (1985). Social psychology and second language learning: the role of attitude and motivation. London: Edward Arnold.
Gardner, R.C. & Lambert, W.E. (1972). Attitudes and motivation in second language learning.Rowley, MA: Newberry House.
Goh, C & Kwah, P.F. (1997). Chinese ESL students' learning strategies: A look at frequency, proficiency, and gender. Hong Kong Journal of Applied Linguistics, 2. 1, 39-53.
Green, J. M. & Oxford, R. L. (1995). A closer look at learning strategies, L2 proficiency and gender. TESOL Quarterly. 29(2),261-297.
Hoy, A.W. (2004). What do teachers know about self-efficacy? Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association, San Diego, CA.
Mc Namara, D.S., & o'Reilly, T. (2007). Theories of comprehension skill: language and strategies versus capacity and suppression.Houppauge, NY: Nova Science.
Monos, K. (2003). Learner strategies of Hungarian secondary grammar school students.Budapest: Akademiai Kiado.
Mullins, P. (1992). Successful English language learning strategies of students enrolled in the Faculty of Arts, Chulalongkron University, Bangkok, Thailand. Unpublished doctoral dissertation, United States International University, San Diego, CA.
Oxford, R. (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. Rowley, M.A.: Newbury House.
Oxford, R.L. (1991). Language learning strategies: what every teacher should know.New York: New berry House Publishers.
Oxford, R.L. (1996). Language learning strategies around the world: cross cultural perspectives.Honolulu: University of Hawaii Press.
O' Malley, J.M., & Chamot, A.U, (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: CambridgeUniversity Press.
Pintritch, P.R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning college students. Educational Psychology Review, 16, 385-407.
Qashoa, H. (2006). Motivation amond learners of English in the secondaryu schools in the Eastern Coast of UAE. BritishUniversity in Dubai: Institute of Education.
Rigney, J.W. (1978). Learning strategies: a theoretical perspective. In H.F.O' Neil (Ed.), learning strategies.( 148-161) New York: Academic Press.
Singhal, M. (2001). Reading proficiency, reading strategies, meta-cognitive awareness and L2 readers. The Reading Matrix,36-54
Taraban, R. (2006). Giving students time for academic resources that work. Journal of Engineering Education, 93, 205-210.
Valle, A. (2003). Cognitive, motivational, and volitional dimensions of learning. Research in Higher Education, 44, 557-580.
Wenden, A.L. (1987a). Learner strategies for learner autonomy.Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Wenden, A.L. (1987b). Learner strategies in language learning. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Williams, M. & Burden, R.L. (1997). Psychology for language teachers: A social constructivist approach.Cambridge: CambridgeUniversity Press.