بررسی مقایسه ای به کارگیری راهبردهای فراشناختی در مهارت صحبت کردن در شیوه یک سویه در مقابل شیوه دو سویه بر روی فرا گیران ایرانی زبان خارجه
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیفرانک سوداگری 1 , عادل دستگشاده 2
1 - Department of English, Kurdistan Science and Research Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
2 - Department of English, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran
Keywords: راهبردهای فراشناختی, تمرینات صحبت کردن یک سویه, تمرینات صحبت کردن دو سویه, راهبردهای فراشناختی در تمرینات صحبت کردن دو سویه, راهبردهای فراشناختی در تمرینات صحبت کردن یک سویه,
Abstract :
این مطالعه جهت بررسی کاربرد راهبردهای فراشناختی در مهارت صحبت کردن انجام گرفته و به طور خاص سعی در بررسی این موضوع دارد که در تمرینات یک سویه و دو سویه صحبت کردن چه راهبردهای فراشناختی به کار گرفته می شود. به همین منظور 60 دانش آموز سطح بزرگسال (زن) به طور تصادفی و از طریق آزمون یکسان سازی OPT انتخاب شدند و به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. برای بررسی به کارگیری راهبردهای فراشناختی از پرسشنامه فراشناختی (اکسفورد، 1990) استفاده شده است. گروه کنترل تمرینات یک سویه و دو سویه را به شیوه مرسوم انجام دادند و گروه آزمایش پس از دریافت راهبردهای فراشناختی به انجام تمرینات پرداختند. بعد از مرحله پس آزمون و مقایسه ANCOVA مشخص شد که مقدار میانگین مقایسه ای بین دو گروه تفاوت قابل توجهی داشته است. نتایج نشان می دهد که گروه آزمایش بهتر از گروه کنترل عمل کردند. از طریق آمار توصیفی و آزمون خی دو این نتیجه به دست آمده است که استفاده از راهبردهای فراشناختی در تمرینات یک سویه و دو سویه صحبت کردن متفاوت بوده و در هرکدام یک سری از این راهبردها به کار گرفته شده است.
Anita, M., & Aida, K. (2011).Learning strategies in second language learning and teaching. Mediterranean Journal of Social Sciences, 2(3).
Brown, C., & Yule, C. (1983).Teaching the spoken language: An approach based on the analysis of conversational English. Cambridge: Cambridge University Press.
Cohen, A. D. (1998). Strategies in learning and using a second language. New York: Longman.
Cohen, A. D. (2004). Strategy-based learning of speech acts: Developing and evaluating a webbased curriculum. Paper presented at the Independent Language Learning Conference, The Open University, Milton Keynes, UK. Retrieved February 2, 2007, from http://www.carla.umn.edu/about/profiles/CohenPapers/SBL_speech_acts.doc
Chu, R.H. N. (2008). Shyness and EFL learning in Taiwan: A study of shy and non-shy college students’ use of strategies, foreign language anxiety, motivation, and willingness to communicate (Doctoral dissertation, University of Texas, Austin). Retrieved from https://www.lib.utexas.edu/etd/d/2008/chuh41126/chuh41126.pdf
Doughty, C., & Pica, T. (1986). “Information gap” tasks: do they facilitate second language acquisition. TESOL Quarterly, 20, 305-325. Retrieved from: January, 17, 2016, http:// hiaincirebon.ac.id/ebook/indrya/Presentation in classroom/forster98.pdf
Eckard, R., & Kearny, M. (1981).Teaching conversational skills in ESL.Washington: Center of Applied Linguistics.
Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: Oxford University Press
Flavell, J. H. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new era of cognitive development enquiry. American Psychologist, 34(10), 906-911. doi: 10.1037/0003-066X.34.10.906
Foster, P. (1998). A classroom perspective on the negotiation of meaning. Applied Linguistics, 19(1), 1-23.
Goh, C. (2002). Exploring listening comprehension tactics and their interaction patterns. System, 30(2), 185-206.
Howarth, P. (2001). Process speaking: Preparing to repeat yourself. MET, 10(1), 39-44.
Lam, Y. K. W. (2009). Examining the effects of metacognitive strategy instruction on ESL group discussions: A synthesis of approaches. Language Teaching Research, 13(2), 129-150.
Lv, F. & Chen, H. (2010).A study of metacognitive-strategies-based writing instruction for vocational college student. English Language Teaching Journal, 3(3), 136-144.doi: 10.5539/elt.v3n3p136
Macaro, E. (2001). Analyzing student teachers’ code switching in foreign language classrooms: Theories and decision making. The Modern Language Journal, 85(4), 531-548.
McDonough, J. & Shaw, C. (2003).Materials and methods in ELT.A teacher’s guide (2nd edition.). Malden, MA: Blackwell Pub.
Nunan, D. (1989). Designing tasks for the communicative classroom. New York: Cambridge University Press.
Nunan, D. (1991). Communicative tasks and the language curriculum. TESOL Quarterly, 2), 279-295.
Nunan, D. (2004). Task-based language teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
O'Malley, J. M. (1987). The effect of training in the use of learning strategies on acquiring English as a second language. In A. Wenden& J. Rubin (Eds.), Learner strategies in language learning (pp. 133-144). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
O’Malley, J. M., &Chamot, A. U. (1990).Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Oxford, R. L., & Burry-Stock, J. A. (1995).Assessing the use of language learning strategies worldwide with the ESL/EFL version of the strategy inventory of language learning (SILL).System, 23(1), 1-23.
Oxford, R. L. (1990). Language learning strategies. Boston: Heinle&Heinle Publishers.
Shannon, S. V. (2008). Using metacognitive strategies and learning styles to create self-directed learners. Institute for Learning Styles Journal 1, 14- 31.
Tan, Y. H. & Tan, S. C. (2010).A metacognitive approach to enhancing Chinese language speaking skills with audioblogs. Australasian Journal of Educational Technology 26(7), 1075-1089.
Vandergrift, L. (2003). Orchestrating strategy use: Toward a model of the skilled second language listener. Language learning, 53(3), 463-496.
Wei, J., Chen, Ch. J., & Adawu, A. (2014).Teaching ESL beginners metacognitive writing strategies through multimedia software. The CATESOL Journal, 26(1), 60-75.
Wu, M. F. (2007). The relationships between the use of metacognitive language learning strategies and language learning motivation among Chinese-speaking ESL learners at a vocational Education Institute in Hong Kong. Asian EFL Journal, 9(3).