مطالعه تطبیقی در زمینه آگاهی معلمان زبان انگلیسی ایرانی ازاستاندارد های اخلاق در پژوهش: نقش جنسیت و تجربه در تدریس
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیفریده صمدی 1 , خلیل مطلب زاده 2 , حمید اشرف 3 , غلامحسن خواجوی 4
1 - گروه انگلیسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
2 - گروه انگلیسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران.
گروه انگلیسی،موسسه آموزش عالی تابران، مشهد، ایران
3 - گروه انگلیسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
4 - گروه آموزش انگلیسی، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
Keywords: جنسیت, پژوهش, آگاهی معلمان, آئین نامه اخلاق, تجربه تدریس,
Abstract :
این مطالعه با هدف بررسی نقش جنسیت و تجربه در تدریس در آگاهی معلمان زبان انگلیسی ایرانی از استاندارد های اخلاقی در تحقیق انجام شده است. 272 معلم ایرانی زبان انگلیسی بر اساس نمونه گیری آسان انتخاب شدند و از طریق پرسشنامه دانش معلمان زبان انگلیسی ایرانی در مورد استانداردهای اخلاقی در تحقیق ارزیابی شدند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها ، داده ها توسط نرم افزار اماری "اس پی اس اس" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از آزمون "تی" مستقل برای ارزیابی اینکه آیا دانش معلمان از اخلاق در تحقیقات به طور قابل توجهی بین دو جنس متفاوت است استفاده شد. علاوه بر این ، همبستگی پیرسون برای یافتن رابطه بین تجربه در تدریس و عامل فوق الذکر انجام شد. یافته ها رابطه مثبت و معناداری بین هر پنج زیرساخت اخلاق و تجربه را نشان داد. علاوه بر این ، یافته ها نشان داد که در میزان دانش معلمان از اخلاق پژوهشی و زیرساخت های آن بین معلمان زن و مرد تفاوت معناداری وجود دارد. میانگین نمره معلمان زن در تمام زیرساخت ها از معلمان مرد بیشتر است. این مطالعه ممکن است تنها پژوهشی باشد که در ایران دانش معلمان را در مورد عواملی که بر آگاهی آنها از اصول اخلاقی در تحقیق تأثیر می گذارد را مورد بررسی قرار داده است.
Ansarin, A. A., Farrokhiand, F., & Rahmani, M. (2015). Iranian EFL teachers’ reflection levels: The role of gender, experience, and qualifications. The Asian Journal of Applied Linguistics, 2(2), 140-155.
Baer, J. M. (2010). European textbook on ethics in research. European Commission. Retrieved from textbook-on-ethics-report_en.pdf
Barnfield, A. M. C. (2017). “Did I do good?”: The Teaching and Learning of Ethics. Collected Essays on Learning and Teaching, 10, 197–202. https://doi.org/10.22329/celt.v10i0.4752
Best, J. W., & Kahn, J. V. (2006). Research in education. Boston: Pearson Education, Inc.
Brill, C.K. (2001). Looking at the social work profession through the eye of the NASW Code of Ethics. Research on Social Work Practice, 11 (2), 223-234.
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education. London: Routledge.
Davies, A. (2004). Introduction: Language Testing and the Golden Rule. Language Assessment Quarterly, 1(2),97- 107.
Gharamaleki, A. F. (2001). Professional Ethics. Tehran: Nashrdanesh Publication
Hanson, M. J. (2015). Introducing ethics to chemistry students in a "research experiences for undergraduates" (REU) program. Biochemistry and Molecular Biology Education, 43(2), 76-80.
Jia, Y. (2009). Ethical standards for language testing professionals: An introduction to five major codes. Shiken: JALT Testing & Evaluation SIG Newsletter, 13 (2), 2-8.
Koulouriotis, J. (2011). Ethical considerations in conducting research with non-native speakers of English. TESL Canada Journal, 5, 1-15.
Mahmoodi, M. H., Izadi, N., & Dehghannezhad, M. (2017). An investigation into the relationship among EFL teachers’ reflection, classroom management orientations, and perceptions of language learning strategies and students’ L2 achievement. Applied Research on English Language, 4(2), 25-42.
Mazur, D. J. (2007). Evaluating the science and ethics of research on humans: a guide for IRB members.
O’Neill, J., & Bourke, R. (2018). Educating teachers about a code of ethical conduct. Ethics and Education, 5(2), 159-172.
Özturk, S. (2010). The opinions of preschool teachers about ethical principles. Journal of Educational Sciences: Theory & Practic. Retrieved by www.kuyeb.com/pdf/en/aa84601b4415f7bf01a5a7b04ecd1c9bENTAM.pdf
Parsell, M., Ambler, T., & Jacenyik-Trawoger, Ch. (2014). Ethics in higher education research. Studies in Higher Education, 39 (1), 166-179.
Reemann, E., Alas, E.,& Liiv. S. (2013). Interviewer behavior during oral proficiency interviews: A gender perspective. Eesti Rakenduslingvisttika Ühingu Aastaraamat, 9, 209–226.
Ruitenberg, C. W. (2016). The overlapping spheres of medical professionalism and medical ethics: a conceptual inquiry. Ethics and Education, 11(1), 79-90.
Shamoo, A. E., & Resnik, D. B. (2015). Responsible Conduct of Research (3rd ed.). Oxford University Press.
World Medical Association: Declaration of Helsinki. (2013). Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects. JAMA, 310(20), 2191-2194.