محافل بحث های حرفه ای و نقادانه ی گروهی: گامی عملی به سوی اجرای آموزش انتقادی معلمان زبان انگلیسی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیمهرشاد احمدیان 1 , پرویز مفتون 2 , 3پرویز بیرجندی 3
1 - گروه زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
2 - گروه زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3 - گروه زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
Keywords: آموزش زبان انگلیسی, آموزش انتقادی, تدریس اندیشه ورز, دوره ی فرا متد,
Abstract :
ظهور دوره ی فرا متد برداشت و تصور ما از معلمان زبان انگلیسی را به طور کامل دگرگون کرده است و موجب شد تدریس کارآمد در حوزه ی آموزش زبان انگلیسی به سخنگویان دیگر زبان ها بیش از پیش اهمیت یابد. اما دغدغه ی اساسی دنیای امروز آموزش زبان انگلیسی کمبود بسته ای اثربخش برای آموزش معلمانی است که بتوانند مستقلا و با در نظر گرفتن مؤلفه های مختلف حاکم بر کلاس درس مهارت های لازمه برای تصمیم گیری مناسب و حل مسایل پیچیده ی تدریس را داشته باشند. از این رو، پژوهش کنونی تلاش دارد تا از طریق تشکیل محافل بحث های حرفه ای و نقادانه ی گروهی، گامی عملی به سوی اجرای آموزش انتقادی معلمان زبان انگلیسی بردارد. روش تحقیق به خدمت گرفته از نوع ترکیبی کیفی و کمی (به روش نیمه تجربی و دارای سه مرحله پیش آزمون، 12 هفته اجرا، پس آزمون) می باشد. بررسی نتایج به دست آمده از پرسش نامه تدریس اندیشه ورز (اکبری و دیگران، 2010) و فیلم های تدریس حاکی از آن است که راهکار پیشنهادی یعنی شرکت در محافل بحث های حرفه ای و نقادانه ی گروهی موجب تقویت تدریس اندیشه ورز در هر 13 معلم زبان انگلیسی شرکت کننده گردید.
Akbari, R. (2008a). Postmethod discourse and practice. TESOL Quarterly, 42(4), 641-652. doi: 10.1002/j.1545-7249.2008.tb00152.x
Akbari, R. (2008b). Transforming lives: Introducing critical pedagogy into ELT classrooms. ELT Journal, 62(3), 276-283. doi:10.1093/elt/ccn025
Akbari, R., Behzadpoor, F., & Dadvand B. (2010). Development of English language teaching reflection inventory. System, 38, 211-227. doi:10.1016/j.system.2010.03.003
Atay, D. (2004). Collaborative dialogue with student teachers as a follow-up to teacher in-service education and training. Language Teaching Research, 8(2), 143-162. doi: 10.1191/1362168804lr138oa
Benade, L. (2009). Linking Freire’s pedagogy of freedom, the notion of an ethical teacher professionality, and the New Zealand curriculum. Retrieved from http:// www2.hawaii.edu/~pesaconf/zpdfs/18benade.pdf
Bercaw, L. A., & Stooksberry, L. M. (2004). Teacher education, critical pedagogy, and standards: An exploration of theory and practice. Essays in Education, 12. Retrieved from http://www.usca.edu/Essays/.../Bercaw.pdf
Blair, A. M. (2012). Who do you think you are? Investigating the multiple identities of speakers of other languages teaching English (Unpublished PhD thesis). University of Sussex, Sussex, United Kingdom.
Can, N. (2012). Post-method pedagogy: Teacher growth behind walls. Proceedings of the 10th METU ELT Convention. Retreived from http://dbe.metu.edu.tr/convention/proceedingsweb/Pedagogy.pdf
Daniels, H. (2001). Vygotsky and pedagogy. London: Routledge Falmer.
Farrell, T. (1998). Reflective teaching: The principles and practices. Retrieved from http://eca.state.gov/forum/vols/vol36/no4/p10.htm
Farrell, T. (2001). Critical friendships: Colleagues helping each other develop. ELT Journal, 55(4), 368–374. doi:10.1093/elt/55.4.368
Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum.
Freire, P. (1998). Pedagogy of freedom: Ethics, democracy, and civic courage. New York: Rowman & Littlefield.
Grant, C. A., & Zeichner, K. M. (1989). On becoming a reflective teacher. Retrieved from http://www.wou.edu/~girodm/foundations/Grant_and_Zeichner.pdf
Hawkins, M., & Norton, B. (2009). Critical language teacher education. In A. Burns & J. Richards (Eds.), Cambridge guide to second language teacher education (pp. 30-39). Cambridge: CUP.
Johnston, B. (2003). Values in English language teaching. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
Kumaravadivelu, B. (1994). The postmethod condition: (E)merging strategies for second/foreign language teaching. TESOL Quarterly, 28(1), 27–48. doi:10.2307%2F3587197
Kumaravadivelu, B. (2001). Toward a postmethod pedagogy. TESOL Quarterly, 35(4), 537-60. doi:10.2307%2F3588427
Kumaravadivelu, B. (2003a). Beyond methods: Macrostrategies for language teaching. New Haven: Yale University Press.
Kumaravadivelu, B. (2003b). A postmethod perspective on English language teaching. World Englishes, 22, 539-550. doi:10.1111%2Fj.1467-971X.2003.00317.x
Kumaravadivelu, B. (2006a). Understanding language teaching: From method to post-method. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
Kumaravadivelu, B. (2006b). TESOL methods: Changing tracks, challenging trends. TESOL Quarterly, 40(1), 59-81. doi:10.2307%2F40264511
Mann, S. (2005). The language teacher's development. Language Teaching, 38, 103–118. doi:10.1017/S0261444805002867
Ohata, K. (2007). Teacher development or training? Recent developments in second/foreign language teacher education. Language Research Bulletin, 22. Retrieved from http://web.icu.ac.jp/lrb/vol_22/Kota%20LRB%20V22.pdf
Pollard, A. (2008). Reflective teaching: Effective and evidence informed practice (2nd ed.). London: Continuum.
Richards, J. C. (1990). The language teaching matrix. Cambridge: CUP.
Richards, J. C. (1991). Towards reflective teaching. The Teacher Trainer, 5(3), 4-8.
Richards, J. C. (1998). Beyond training. Cambridge: CUP.
Richards, J., & Farrell, T. (2005). Professional development for language teachers: strategies for teacher learning. Cambridge: CUP.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge: Harvard University Press.
Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language (A. Kozulin, Ed.). Cambridge: MIT Press.
Zeichner, K. M., (1983). Alternative paradigms on teacher education. Journal of Teacher Education, 34(3), 3-9.
Zeichner, K. M., & Liston, D. P. (1987). Teaching student teachers to reflect. Harvard Educational Review, 57(1), 23-48.