انواع استعاره های دستوری در داستان هری پاتر و زندانیان آزکابان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسینسا نبی فر 1 , حامد کاظم زاد 2
1 - Department of Literature and Foreign Languages, Tabriz Branch,
Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 - Department of Literature and Foreign Languages, Tabriz Branch,
Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: دستور نقش گرایی هلیدی, استعاره دستوری, صورت پایه, فشردگی واژگانی,
Abstract :
استعاره دستوری یکی از پدیده های جدید زبانی است که هلیدی (1985) بر پایه چهار چوب نظری دستور نقش گرای معرفی کرد.تامسون (2004) اعتقاد دارد که منشاء اصلی استعاره دستوری باید اسم سازی باشد که درآن صورت اسمی سعی بر معرفی صورت فعلی دارد به عبارت دیگر،صورت فعلی با فرایند متفاوتش به صورت اسمی بیان می شود.وی در ادامه ابراز می کند که هر عبارتی هم می تواند به صورت استعاری و هم به صورت پایه بیان شود.این پژو هش داستان هری پاتر و زندانی آ زکابان را برای یافتن استعاره های دستوری به کاربرده شده در دو فصل اول مورد بررسی قرار داده است. این مطا لعه قصد تشخیص نمو نه های اسم سازی استعاره دستوری در دو فصل اول هری پاتر و زندانی آ زکابان و ارائه صورت اصلی استعاره های دستوری دارد. در مر حله بعدی صورت های اصلی عبارات با صورت های استعا ره ای مورد مقایسه قرار گرفته اند تا فشردگی واژگانی عبارات را کشف کند.فشر دگی واژگانی با استفاده از نر م افزار کنکوردنس بدست آورده شد.نتایج این مطالعه به صورت خیلی شفاف مزیت کاربرد استعاره دستوری را در نوشتار بزرگسالان که هلیدی (1985) آن را نکته ی قابل توجه در ارتباط با استعاره دستوری می داند ، را نشان می دهد .نتا یج حاصل به صورت کمی ارائه شده اند و نشان داده شد که استعاره دستوری فشردگی واژگانی را افزایش می دهد که باز هم هلیدی (2004) ادعا می کند آن ویژگی متمایز استعاره دستوری است .بر پایه یا فته های این پژو هش می توان به چند دستاورد آموزشی برای نوشتار ادبی ،خواندن و هم چنین معلمان دست اندر کار دروس نوشتار و خواندن اشاره کرد.
Eggins, S. (1994). An introduction to systemic functional linguistics. London: Continuum.
Halliday, M.A.K. (1978). Language as a social semiotic. London: Edward Arnold.
Halliday, M. A. K. (1985). An introduction to functional grammar. London: Arnold.
Halliday, M. A. K.(1989).Spoken and written language. London:Oxford.
Halliday, M. A. K.(1998).Things and relations :Re-grammaticising experience as technical knowledge. In JR. Martin & R.Veelceds, Reading science :critical and functional perspectives on discourses of science (pp.185-235).London:Routledge..
Halliday, M. A. K. (1999). New ways of meaning: The challenge to applied Linguistics. In J. Webster (Eds.), (volume 3). London: Continuum.
Halliday, M. A. K. (2003). On the architecture of human language. In J. Webster (Eds.), On Language and Linguistics (volume 3,pp.123-150). London: Continuum.
Halliday, M. A. K. & Matthiessen, C. M. I. M. (1999). Construing experience through meaning: Alanguage-based approach to cognition. london: continuum.
Halliday, M.A.K. & Matthiessen,C.M. I. M. (2004). An introduction to functional grammar. London: Arnold.
Martin, J.R. (1992). English Text: System and structure. Amsterdam: Benjamins.
Martin, J. R. , Matthiessen, M. I. M., & Painter, C. (1979). Working with functional grammar. New York: Arnold.
Painter, C. (2005). The development of language as a resource for learning. In A. Hewings & M. Hewings (Eds.), Grammar and Context: An Advanced Resource Book, (pp.183-201). London: Routledge.
Ravelli, J.L.(1985). Metaphor, mode and complexity: An exploration of co-varying patterns. B.A. (Hons) thesis, Department of Linguistics, University of Sydney.
Ravelli, J. L. (1988). Grammatical metaphor: An initial analysis. In E. Steiner & R. Veitman (eds.) Oragmatics, Discourse and text: Some systemically-inspired approaches (pp133-147). London & New York: Pinter.
Ravelli, J. L. (1999). Metaphor, mode and complexity: An exploration of co- varying patterns. (Monographs in Systemic Linguistics, 12.) Nottingham: Department of English andMedia Studies, Nottingham Trent University.
Ravelli, J. L. (2003). Renewal of Connection: Integrating Theory and Practice in an Understanding of Grammatical Metaphor. In A. Simon-Vandenbergen, M. Taverniers, & J. L. Ravelli (Eds.), Grammatical metaphor: views from systemic functional linguistics, pp(234-332). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Taverniers. M. (2002) Systemic-Functional Linguistics and the notion of grammatical metaphor. A theoretical study and a proposal for a semiotic-functional integrative model. PhD dissertation, University of Ghent.
Taverniers, M. (2004). Interpersonal grammatical metaphor as double scoping and double grounding. In A. Simon-Vandenbergen, M. Taverniers, & J. L. Ravelli (Eds.), Grammatical metaphor: Views from systemic functional linguistics (pp.26-45). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Thompson, J. (2004). Introducing functional grammar. London: Arnold.
Vandenbergen, S., Marie, A., Taverniers, M., & Ravelli, L. (2003).Grammatical metaphor: views from systemic functional linguistics (ed.). Amsterdam: Benjamins.
Yanning, Y. (2008). Typological interpretation of differences between Chinese and English ingrammatical metaphor. Language Sciences Issue( 7). 30-34.