بررسی رابطه بین نحوه استفاده و نوع راهبردهای ارتباطی و مهارت زبانی فراگیران ایرانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیفرزاد سلحشور 1 , هانیه دوات گری اصل 2
1 - Azarbaijan Teachers Education University
2 - Islamic Azad University Ahar Branch
Keywords: راهبردهای ارتباطی, مهارت زبانی, زبان آموزان,
Abstract :
منظور از راهبردهای ارتباطی تلاش های اصولی و منظم طرف گفتگو برای اظهار معنی و منظور در زبان مقصد در شرایطی که فرد دسترسی به کلمه یا نکته دستوری مورد نظر ندارد می باشد.بر اساس این رویکرد،راهبردهای ارتباطی به عنوان ابزاری برای جبران نواقص زبانی برای یادگیرندگان زبان دوم یا زبان خارجی به شمار می ایند.براساس چارچوب مفهومی این مقاله گزارشی از تحقیقی است که در دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بر روی دانشجویان رشته زبان و ادبیات انگلیسی انجام پذیرفت.هدف اصلی از این تحقیق جستجوی رابطه بین نحوه استفاده شرکت کنندگان از راهکارهای ارتباطی در حل مشکلات ارتباطی و مهارت زبانی آنان بود.اطلاعات مورد نیاز این تحقیق از طریق مصاحبه یک به یک زبان آموزان و تجزیه و تحلیل کمی و کیفی آن انجام پذیرفت نتایج به دست آمده حاکی از این امر بود که تعداد راهبردهای ارتباطی استفاده شده توسط کاربران بر اساس مهارت زبانی آن ها متفاوت بود.این امر بدین معنی است زبان آموزانی که مهارت زبانی پایین تری داشتند بیشتر از زبان آموزان متوسط و سطح بالا از راهکار های ارتباطی استفاده می کنند.نوع راهبردهای ارتباطی استفاده شده نیزبر اساس مهارت زبانی زبان آموزان نیز متفاوت بود.بر اساس این تحقیق زبان آموزان سطح بالا بیشتر از راهبردهایی استفاده می کنند که مهارت زبان مقصد را می طلبد و این در حالیست که زبان آموزان سطح متوسط و پایین بیشتر از راهبردهایی که بسته به مهارت زبان اول دارد،استفاده می نمایند
Bachman, L.F. (1990).Fundamental considerations in language testing.Oxford: Oxford University Press.
Bialystok, E. (1983). Some factors in selection and implementation ofcommunication strategies. In Farch, C. and Kasper, G. (eds), Strategies in interchange communication. London: Longman.
Brown, D. (1994). Principles of language learning and teaching. Englewood Cliffs, NJ. Prentice Hall Regents.
Canale, M. (1983). From communicative competence to communicative language pedagogy. In Richards, J.C. and Schmidt, R.W. (eds) Language and communication. New York: Longman Group Limited.
Canale, M. and Swain, M. (1980). Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics1 1, 1-47.
Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of Syntax. Cambridge: Cambridge University Press.
Corder, S.P. (1978). Strategies of communication. In Farch, C. and Kasper, G. (eds.), Strategies in Interlanguage Communication. NewYork: Longman Group Limited.
Dornyie, Z. (1995), On the teachability of communication strategies. TESOL Quarterly 29,55-58.
Dornyei, Z. & Scott, M.L. (1977). Communication strategies in a second language: definitions and taxonomies. Language Learning 47(1),173-210.
Ellis, R., (1985). Understanding second language acquisition. Oxford: Oxford University Press
Farhadi, H., Jafarpoor, A. and Birjandi, P. (1994). Language skills in testing: From theory to practice. Tehran, University Books in Humanities, SAMT.
Hatch, E.M. and Farhadi, H. (1982). Research design and statistics forapplied linguistics. Tehran, Rahnoma.
Hymes, D. (1972). On communicative competence. In J. B. Pride & J. Holmes (eds.) Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin
Paribakht, T. (1985). Strategic competence and language proficiency. Applied Linguistics 6(2),132-146.
Richards, J.C., Platt, J., & Platt, H. (1992). Longman Dictionary of Language Teaching and Applied Linguistics. London: Longman.
Rivers, W. (1973).From linguistic competence to linguistic performance. TESOL Quarterly 7, 25-34.
Savignon, S. (1972). Communicative competence: An experiment in foreign language teaching. Philadelphia, Pa.: Center for Curriculum Development.
Selinker, L. (1972). Interlanguage. IRAL 10(3),209-231.
Si-Qing, C. (1990). A study of communication strategies in interlanguage production by Chinese EFL learners. Language Learning 40, 155-187.
Tarone, E. (1977). Conscious communication strategies in interlanguage: A progress report. TESOL 77, 194-203.
Tarone, E. (1980). Communication strategies, foreigner talk and repair in interlanguage”. Language Learening30 (2),417:431.
Tarone, E. (1981). Some thoughts on the notion of communication strategies. TESOL Quarterly 15(3),285-295.
Tarone, E. Cohen, A.D. and Dumas, G. (1983). A closer look at some interlanguage terminology: a framework for communication strategies. In Farch, C. and Kasper, G. (eds), Strategies in interlanguage communication. New York: Longman Group Limited.
Tarone, E., & Yule, G. (1989). Focus on language learner. Oxford: Oxford University Press.
Wannaruk, A. (2003). Communication strategies in an EST context”. SLLT 12,1-18.
Yule, G., & Tarone, E. (1990). Eliciting the performance of strategic competence. In R.C. Scarcella, E.S.Anderson, & S.D. Krashen (eds), Developing communicative competence in a second language. NewYork: Newbury House.