ویژگیهای یک معلم زبان انگلیسی کارآمد از دیدگاه دانشجویان پسر و دختر
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
2 - Department of English, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran
Keywords: ادراک, اجرا, زبانشناسی, کارآمد, اصول و روش تدریس,
Abstract :
هدف از این تحقیق بررسی ویژگیهای معلمان زبان انگلیسی کارآمد براساس چهار رده شامل مهارت انگلیسی، دانش آموزشی، مهارتهای سازماندهی و ارتباطی و مهارتهای اجتماعی-نفسانی بوده که از طریق پرسشنامه بین دانشجویان دختر وپسر رشته زبان انگلیسی و مترجمی انجام شد.نقش های محوری معلمان ممکن است در گرایش و انگیزه به یادگیری زبان آموزان تاثیرگذار باشد. جهت بهبود (پیشرفت) رشته آموزش و یادگیری زبان خارجی نیاز به بهبود ویژگیهای معلمان زبان انگلیسی میباشد.یک پرسشنامه که براساس چهار رده که دربالا ذکرشد بین شصت زبان آموز در دانشگاه آزاد تبریز توزیع گردید.اطلاعات بدست آمده بطور آماری تجزیه تحلیل شد. نتایج نشان میدهد که دانش آموزان انتظار دارند که یک معلم زبان انگلیسی خوب این خصوصیات را که شامل توانایی برقراری روابط مناسب با دانش آموزان، توانایی ایجاد اعتماد به نفس در دانش اموزان و توانایی برقراری انضباط در کلاس میباشد را بعنوان مهمترین خصوصیات دارا باشد. از نظرجنسیت شرکت کنندگان در این تحقیق، تفاوت قابل ملاحظه ای بین نظرات دانشجویان دختر وپسر در خصوص ویژگیهای یک معلم زبان انگلیسی کارآمد یافت نشد.
Arikan, A., Taşer, D., & Saraç-Süzer, H.S. (2008). The effective foreign language teacher from the perspectives of Turkish preparatory school students. Education and Science, 33,150, 42-51.
Batten, H., Marland, P., & Khamis, M. (1993). Knowing how to teach well. Hawthorn: Australian Council for Educational Research.
Berliner, D. (1992). Some characteristics in experts in the pedagogical domain.In F. Oser, A. Dick & J. Patty (Eds.), Effective and responsible teaching: The new synthesis pp.45-56 . San Francisco, CA: Jossey-Bass.
Biggs, J. B., & Moore, P. J. (1993). The process of learning (3rd ed.). New York: Prentice Hall.
Borg, S. (2006).The distinctive characteristics of foreign language teachers. Language Teaching Research, 10(1), 3–31.
Brown, S., & McIntyre, D. (1989). Making sense of teaching. Edinburgh: Scottish Council for Research in Education.
Brown, J., & Rodgers, T. (2002). Doing second language research. Oxford: Oxford University Press.
Campbell, R. J., Kyriakides, L., Muijsc, R. D., & Robinsona, W. (2004). Effective teaching and values: Some implications for research and teacher appraisal. Oxford Review of Education, 30(4), 451 - 465.
Clark, J. (1995). Suggestions for effective university teaching. Retrieved November 10, 2008 from the World Wide Web: http://io.uwinnipeg.ca/~clark/ acad/teach/ effteach.html.
Chen, J. (2012). Favourable and unfavourable characteristics of EFL teachers perceived by university students in Thailand. International Journal of English Linguistics, 2(1), 213–219.
Ethell, R. G., & McMeniman, M. M. (2000). Unlocking the knowledge in action of an expert practitioner. Journal of Teacher Education, 51(2), 87–101.
Feldman, K. A. (1992). College students' view of male and female college teachers: Part I, evidence from the social laboratory and experiments. Research in Higher Education, 33(3), 317-375.
Feldman, K. A. (1993). College students’ view of male and female college teachers: Part II, evidence from students’ evaluations of their classroom teachers. Research in Higher Education, 34(2), 151-211.
Ghaith, G., & Shaaban, K. (1999). The relationship between perceptions of teaching concerns, teacher efficacy, and selected teacher characteristics. Teaching and Teacher Education ,15(5), 487-496.
Ghaderi, R. (2004).Teachers’ and students’ viewpoints about the characteristics of effective teaching, Birjand university of medical sciences and health sevices. Journal of Medical Education,7(2),95-102.
Graig, R. (1994). The face we put on: Carl Jung for teachers. Clearing House.67(4), 189-91.
Kelly, M. (2012).Top 6 Keys to Being a Successful Teacher. Journal of Marketing Education,12(5),1-11.
Kumaravadivelu, B. (1992). Macro-strategies for the second/foreign language teachers. Modern Language Journal, 75(6): 41-49. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-4781.1992.tb02577.x.
Murray, H. G. (1991). A time for local perspectives. In J. Murphy and P. Byrd (Eds.), Understanding the course we teach: Local perspectives on English language teaching (pp.3-10). Ann Arbor: University of Michigan Press.
Nunan, D. (1999).So you think that language teaching is a profession, part 1. TESOL Matters, 9(4), 3-12
Prabhu, N. S. (1990). There is no best method-Why? TESOL Quarterly, 24(1), 232-338. http://dx.doi.org/10.2307/3586897.
Thomos, J. A., & Montomery, P. (1998). On becoming a good teacher: Reflective practice with children’s voices. Journal of Teacher Education, 49(2):372-380. doi:10.1177/0022487198049005007
Wichadee, S. (2010). Defining the effective English language teacher: Students’ and teachers’ perspectives. In Stoke, A.M (Ed.), JALT2009 Conference Proceedings. Tokyo: JALT.
Witcher, A. E., Onwuegbuzie, A. J., & Minor L. C. (2001). Characteristics of effective teachers: Perceptions of pre-service teachers. Research in the Schools, 8(2),45-57.
Yılmaz, A. (2011). Quality problem in teaching profession: Qualities teacher candidates feel tobe required of teachers. Educational Research and Reviews, 6(14), 812-823.