تاثیر نگاشت معنایی بر درک مطلب
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - Urmia University
2 - Urmia University
Keywords: انگلیسی عمومی, درک مفاهیم, یادگیران زبان انگلیسی ایرانی, نگاشت ( ترسیم) معنایی,
Abstract :
درتحقیق حاضر تا ثیر نسبی نگاشت(ترسیم) معنایی به عنوان یک استراتژی قبل از خواندن بر روی درک مفاهیم دانشجویان ایرانی ( رشته های غیر زبان انگلیسی ) بررسی شده است. دراین تحقیق همچنین اثر تقابلی بین جنسیت وتآ ثیر آموزش نگاشت (ترسیم) معنایی بر روی درک مفاهیم دانشجویان ایرانی مورد مطالعه قرار گرفته است. شرکت کنندگان حاضر در این تحقیق 120 دانشجوی مذکر ومونث کارشناسی در سطح پایین متوسط بودند که واحد زبان انگلیسی عمومی را در دانشگاه ارومیه در ترم بهار سال 2008 می گذراندند. تر از در ابتدای تحقیق وقبل از آموزش مهارت ترسیم( نگاشت ) معنایی، مهارت زبانی دانشجویان با آ زمون مهارت خواندن استانداردی سنجیده شد. سپس، شرکت کنندگان در تحقیق بصورت نیمه تصادفی به دو گروه آزمودنی و کنترل تقسیم شدند. به گروه اول آموخته شد که چگونه استراتژی نگاشت ( ترسیم) معنایی را در درک مفاهی بکار برند در حا لیکه در گروه دوم آموزش معمولی درک مفاهیم صورت می گرفت. نتایج ابتدایی بعد از برگزاری پس آزمون برای دو گروه ، یافته های قبلی را که نشان می دهند آموزش بکارگیری نگاشت معنایی اثر متبتی بر روی درک مفاهیم دارد، تائید می کند. نتایج ویافته های دیگر بطور کامل در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Alvermann, D. E., & Swafford, J. (1989). Do content area strategies have a research base? Journal of Reading, 32, 388-394.
Antonacci, P. A. (1991). Studentssearch for meaning in the text through semantic mapping. Social Education, 55, 174-5, 194.
Block, C.C., & Pressly, M. (2002). Summing up: What comprehension instruction could be? In C. C. Block, & M. Pressley (Eds.), Comprehension instruction: Research- based best practices, (pp. 383-392). New York: Guilford Press.
El-Koumy, A.S. (1999). Effects of Three Semantic Mapping Strategies on EFL Students’ Reading Comprehension. ED, 435, 193. Suez Canal University, Egypt.
Grabe, W., & Stoller, F. L. (2002). Teaching and researching reading. New York: Pearson education.
Griffin, C., Malone, L., & Kameenui, E. (1995). Effects of graphic organizer instruction on fifth-grade students. Journal of Educational Research, 89, 98–107.
Hanf, M. P. (1971). Mapping: A technique for translating reading into thinking. Journal of Reading, 14, 225-230, 270.
Heimlich, J. E., & Pittelman, S. V. (1986). Semantic mapping. Newark, Del.: International Reading Association.
Johnson, D., & Pearson, P. D. (1978). Teaching reading vocabulary.New York: Holt Rinehart and Winston.
Kalgren, A. (1992). Semantic maps: The road to better writing. Perspectives, 10, 16-19.
Mackey, A., & Gass, S. M. (2005). Second language research: Methodology and design. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Olson, M.W., & Gee, T. C. (1991). Content reading instruction in the primary grades:
Perceptions and strategies. The Reading Teacher, 45, 298-307.
Oxford, R.L (1990). Language learning strategies: What every teacher should know. New York: Newbury House /Harper Collins.
Pearson, P. D., & Johnson, D. D. (1978). Teaching reading comprehension. New York: Holt, Rinehart, and Winston.
UCLES (2001). KET Handbook. Cambridge: UCLES.
Zaid, M. A. (1995). Semantic mapping in communicative language teaching. English Teaching Forum, 33(2), 6-11, 19.