Effectiveness of Self-Regulation Training on the Academic Achievement of Female students in Tabriz Technical High School
Subject Areas : Educational PsychologyZhila Pourmohammad 1 , Khalil Esmaeilpour 2
1 - گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه تبر
Keywords: Academic Achievement, Students, learning strategies, self-regulation training,
Abstract :
The present research aims to investigate the effectiveness of self-regulation training on students' academic achievement. In order to conduct the research, 50 students of Tabriz technical high schools were selected through screening based on academic achievement, and were randomly assigned to two groups: the experimental and the control groups. The Motivational Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) was used out for both groups at the pretest and post-test stages. The data were analyzed by ANCOVA. The results showed that there was their significant differences between experimental and control groups in academic achievement (p < 0/001), and that academic achievement of the experimental group was higher than the control group, after receiving self-regulation training. Based on the results, it was revealed that self-regulation training increases students’ academic achievements.
منابع
ابراهیمیان، محمد و کاردان، احمد. (1392). آموزش الکترونیکی خودتنظیمی، پورتال مجازی دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی واحد مخابرات شیراز. <www. itiac.org>
اشعری، نرگس؛ شفیعآبادی، عبدالله و سودانی، منصور. (1388). بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر عملکرد تحصیلی و یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان پیشدانشگاهی اهواز، یافتههای نو در روانشناسی، 13(5)، 22-7.
پینتریچ، پل. (1390). انگیزش در تعلیم و تربیت، ترجمه مهرناز شهرآرای. تهران: نشر علم.
توکلیزاده، جهانشیر. (1387). بررسی آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر وضعیت سلامت روانی، سبک اسناد و خودکارآمدی دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی شهر مشهد. مجله اصول بهداشت روانی، 3(13)، 259-250.
حقانی، فریبا و خدیوزاده، طلعت. (1388). تأثیر دوره آموزشی گارگاهی مهارتهای مطالعه و یادگیری بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان استعداد درخشان، مجله ایرانی آموزش علوم پزشکی، 9(1)، 40-31.
سلیمان نژاد، اکبر و شهرآرای، مهرناز. (1380). ارتباط منبع کنترل و خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی، روانشناسی و علوم تربیتی، 2(31)، 198-175.
سیف، علیاکبر. (1391). روانشناسی پرورشی نوین، تهران: نشر دوران.
صمدی، معصومه. (1386). تأثیر روشهای تربیتی و خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی، تازههای علوم شناختی، 1(9)، 48-40.
عسگری، محمد؛ میرمهدی، سیدرضا و مظلومی، اکرم. (1390). تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر خودپنداره و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان دختر سال سوم اراک، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 21(7)، 44-23.
علیبخشی، زهرا و زارع، حسین. (1389). اثربخشی آموزش خودتنظیمی یادگیری و مهارتهای مطالعه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، فصلنامه روانشناسی کاربردی، 3(15)، 80-69.
غلامعلیلواسانی، مسعود؛ اژهای، جواد و داودی، مریم. (1392). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر مهارتهای خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و اضطراب امتحان، روانشناسی، 2(17)، 181-169.
کدیور، پروین؛ فرزاد، ولیالله و دستا، مهدی. (1391). بررسی رابطه علی اهداف پیشرفت و راهبردهای خودتنظیمی با عملکرد حل مسئله ریاضی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 23(8)، 115-95.
محمدامینی، زرار. (1387)، رابطه راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، 4(4)، 136-123.
مردعلی، لیلا و کوشکی، شیرین. (1387). رابطه خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی، اندیشه و رفتار، 7(2)، 78-69
مصطفایی، علی. (1387). بررسی اثربخشی آموزش مولفههای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی مبتنی بر مدل پینتریچ، برخودکارآمدی، منبع کنترل و پیشرفت دانشآموزان پسر پایه سوم دبیرستان، رساله دکتری رشته روانشناسی تربیتی. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی تهران.
یعقوبی، ابوالقاسم؛ محققی، حسین؛ جعفری، مجید و یاریمقدم، نفیسه. (1392). تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر ادراک شایستگی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه اول متوسطه درس زبان انگلیسی، اندیشههای نوین تربیتی، 1 (9)، 180-155.
Bembenutty, H. (2008). Self-Regulation of learning and academic delay of grafication: Gender and ethnic difference among college students. Journal of Advanced Academics, 18, 586-616.
Ifenthaler, D. (2012). Determining the effectiveness of prompts for self-regulated learning in problem-solving scenarios. Educational Technology & Society, 15 (1), 38-52.
Magno, C. (2010). Assessing Academic Self-regulated learning among Filipino college students: the factor structure and item fit, The International Journal of Educational and Psychological Assessment, 5, 61-76.
Malmberg, J. (2014). Tracing the process of self-regulated learning students’ strategic activity in g/n Study learning environment. Faculty of Education Acta Univ. Oul. E., 142. 7-96.
Meltzer, L. (2004). Executive function in the classroom: Meta-cognitive strategies for fostering academic success and resilience, paper presented at the learning differences conference, Cambridge, MA.
Pintrich, P. R. (2000). Individual Difference in Student Motivational and Self-Regulated learning. Handbook of Self-Regulation, (PP. 451-502). San Diego AcademicPress.
Pintrich, P. R. (2004). A conceptual framework for assessing motivation and self- regulated learning in college student. Educational Psychology Review, 16 (4), 385-407.
Pintrich, P. R. & DeGroot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 33-40.
Pintrich, P. R., Smith, D. A. F., Garcia, T., & McKeachie, W. J. (1991). A manual for the use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). Ann Arbor: University of Michigan, National Center for Research to Improve Postsecondary Teaching and Learning.
Schunk, D. H. (2005). Self-regulated learning: The educational legacy of Paul R. Pintrich. Journal of Educational Psychologist, 40, 85-94.
Turan, S. & Demirel. O. (2010). The Relationship between Self-Regulated Learning Skills and Achivement: A Case from Hacettepe University of Medical School, (H. U. Journal of Education), 38, 279-291.
Zimmerman, B. J. & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal Educational Psychology, 82 (1), 51–59.
_||_