The Effectiveness of Hardiness Training (Kobasa Mody Model) on Students’ Test Anxiety and Academic Achievement
Subject Areas : Educational PsychologyHamzeh Ganji 1 , Shahram Mami 2 , Kamran Amirian 3 , Elyas Niazi 4
1 - استاد گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی عمومی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
3 - دانشجویدکترای گروه روانشناسیعمومی، واحدایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
4 - دانشجویدکترای گروه روانشناسیعمومی، واحدایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
Keywords: test anxiety, : hardiness training, academic achievment,
Abstract :
The present study was an attempt to investigate the effectiveness of hardiness Training (Kobasa Mody model) on the students’ test anxiety and academic achievement in the Fourth grade primary schools of Ilam. The population consisted of all elementary school male students in Ilam. The sample in this study, selected through amulti-stagecluster sampling method, included 120 male students. Who were assigned in the experimental (n=60) and control groups (n=60). To measure the research variables, Test Anxiety Inventory (TAI), and students’ achievement tests, were used. The research design was pretest, posttest with control group. Having selected the participants, the researcher administered the pretest in both experimental and control group. Then, the experimented group received hardiness training in 12 sessions, at the end of which the post test was given to both groups. Then, the data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results showed that hardiness significantly lower than 0/05 reduced test anxiety and increased academic achievement of the students in the experimental group.
منابع
ابوالقاسمی، مهدی؛ میرالیرستمی، امکلثوم و پیرعلی، مصطفی (1392). بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکدههای فنی. فصلنامه آموزش مهندسی ایران، شماره 85، صص 84-64.
احدی، حسن؛ کاربخشداوری، مژگان؛ بنیجمالی، شکوهالسادات و حکیمیراد، الهام (1378). بررسی میزان سخترویی در دستیاران تخصصی پزشکی. فصلنامه مطالعات روان شناختی، صص 95- 112.
اکبریزاده، فاطمه؛ باقری، فریبرز؛ حاتمی، حمیدرضا و حاجیوندی، عبدالله (1390). ارتباط بین هوش معنوی، سخترویی و سلامت عمومی در بین پرستاران. دو ماهنامه دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، سال پانزدهم، شماره ششم، صص 472 – 466
ایزدی، احمد (1390). مقایسه تأثیر آموزش صبر، حل مسأله و ترکیبی (صبر و حل مسأله) بر مؤلفههای سخترویی دانشجویان در یک دانشگاه نظامی. فصلنامه روانشناسی نظامی، سال اول، شماره سوم، صص 72-59.
باقری، فریبرز و حسینه، یوسف (1388). مقایسهی رابطهی بین سخترویی، باورهای خودکارآمدی و راهبردهای خودتنظیمی عاطفی در دانشآموزان دختر. فصلنامهی اندیشه و رفتار مجله روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، دوره چهارم، شماره 14، صص 40-38.
بهرامیان، جاسم و بهرامیان، سمانه (1392). نقش سخترویی روانشناختی و بخشش در پیشبینی سازگاری زناشویی. کنگرهبینالمللیفرهنگواندیشهدینی، صص 121-122.
جعفری، فرانک (1387). عوامل استرسزا در نوجوانان 13 ساله مدارس راهنمایی منتخب شهر کرمانشاه. مجله بهبود، دوره پنجم، شماره 1، صص 142-35.
دهقانی، اکرم و کجباف، محمدباقر (1392). رابطه سخترویی با سبکهای مقابله با استرس در دانشجویان. فصلنامه دانش و تندرستی، دوره 8، شماره 3.
رفیعیاصل، محمد (1390). مقایسه سرسختی روانشناختی با انگیزه پیشرفت در دانشآموزان متوسطه نظری شهری و روستایی. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی.
زاهدبابلان، عادل؛ قاسمپور، عبداﷲ و حسنزاده، شهناز (1390). نقش بخشش و سرسختی روانشناختی در پیشبینی امید. دانشوپژوهشدرروانشناسیکاربردی، سال دوازدهم، شماره 3، پاییز پیاپی 45، صص 12- 19.
سپهریان، فیروزه و رضایی، زمانه (1389). میزان شیوع اضطراب امتحان و تأثیر مقابلة درمانگری بر کاهش میزان آن و افزایش عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی. برنامهریزی درسی دانش و پژوهش در علومتربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان. شمارهی بیست وپنجم، صص 80-65.
سیف، علیاکبر (1390). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (چاپ چهل و دوم). تهران: نشر دوران.
شیرمحمدی، لیلا؛ میکائیلیمنیع، فرزانه و زارع، حسین (1391). رابطهی سخترویی، رضایت از زندگی و امید با عملکرد تحصیلی دانشجویان. فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز، سال پنجم شماره 20، صص 129- 151.
فرزی، حامد؛ عباسی، همایون؛ سوری، ابوذر و نظری، فرهاد (1392). تعیین رابطه سخترویی و انگیزه پیشرفت با احساس از موفقیت ورزشی در دانشجویان ورزشکار دانشگاههای ایران و عراق. پژوهشهایکاربردی درمدیریتورزشی، دورهی 2، شمارهی 3 (7 پیاپی)، صص 75- 88.
لشکریپور، علی (1386). بررسی ارتباط بین اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر زاهدان. طبیب شرق، سال هشتم، شماره 4، صص 253-254.
نجاریان، بهمن؛ عطاری، یوسفعلی و مکوندی، بهنام (1374). ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس اضطراب ANQ. مجلهعلوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، پاییز و زمستان 1374 - شماره 15 و 16، صص 97 تا 112.
Aluja, C. A, Barrio, D.V & Garcia, F. L (2012). Personality, ocial values, and marital satisfaction as Predictors of Clinical and Health Psychology. 7(3), 725-737
Banners, D.G and Hill, P.C (2012). Baker encyclopedia of psychology and counseling. Michigan: Baker Books, 714.
Brooks, R.B (2012). Children at risk: fostering and hope. American journal of orthopsychiatry, 64, 545-553.
Brooks, M.V (2012). Health-related hardiness and chronic illness. Nursing Forum, 38, 11-20.
Campbell, T.L (2013). The effectiveness of family interventions for physical disorders. J Marital FAM There, 29(2), 263-81
Crowley, B. J., Hay slip, B & Hobby, J (2012). Psychological hardiness and adjustment to life evicts in adulthood. Journal of adult development, 10(4), 237-248.
Deffenbacher, J. L. (2010). Worry and emotionality in test anxiety. Journal of Educational Psychology, 49, 111-124.
Huang, C) 2011(. Hardiness and stress: A critical review. Maternal Child Nursing Journal. 23: 82.
Humid, N (2011). Relationship between psychological hardiness, life satisfaction and hope with academic performance of pre-university female students. Journal of Applied Psychology, 116-4:10.
Kobasa, S.C (1982). Hardiness and health: A prospective study. Journal of personality and social psychology, 177-42
Kobasa, S.C (2008). Hardiness, Jn H. Lindsey, M. Thompson and A. Spring (Eds.) Psychology (3rded). New York: Worgh Publishers.
Maddi, S.R (2007). Relevance of hardiness assessment and training to the military context. Military Psychology, 19-70-61.
Powell, D. H. (2012). Behavioral treatment of debilitating test anxiety among medicalstudents. Journal of Clinical Psychology, 60(8), 853- 863.
Sarafino, M.p & Nowicki, S (2013). Abnormal Psychology. Japan: CBS Publishing CO.
West Man, M (2012). The Relationship between Stress and Performance: The Moderating Effect of Hardiness. Human Performance. 3, 141-155.
Zidner, M (2013). How do high school and college students cope with test situations? British Journal of Educational Psychology, 66, 115-128.