سرمایه فرهنگی سدی در برابر بیگانگی اجتماعی (مطالعه موردی: دانشآموزان شهرستان سقز)
Subject Areas : Sociological Studies of Youthمحمد حریری 1 , حسن صالح نژاد 2
1 - Tabriz uni
2 - Tabriz Uni
Keywords: سرمایه فرهنگی, بیگانگی اجتماعی, بازتولید فرهنگی,
Abstract :
هدف این تحقیق بررسی رابطه ابعاد سرمایه فرهنگی با مفهوم بیگانگی اجتماعی است. براساس دیدگاه پییر بوردیو سرمایه فرهنگی مجموعهای از منشها، شیوههای بیان، اشکال مختلف دانش، سلایق و در مجموع شیوههای زندگی است که در بین افراد معمول است. به نظر بوردیو افرادی که در سلسله مراتب اجتماعی و اقتصادی بالاتر قرار دارند، نوع مصرف کالاهای فرهنگی، منشها و الگوهای متفاوتی دارند و افراد متعلق به طبقات بالا بیشتر به سرمایه فرهنگی دست مییابند. به این ترتیب است که کنشگران اجتماعی به وسیله نوع مصرف، کالاهای فرهنگی خود را طبقهبندی میکنند و تمایزات راهبردی را نسبت به طبقات دیگر اعمال می-کنند. در این راستا، افراد طبقات پایین جامعه با پدیدهای بنام بیگانگی اجتماعی مواجه میشوند. این مطالعه به صورت پیمایشی در بین 371 نفر از دانشآموزان دبیرستانی و پیشدانشگاهی شهرستان سقز انجام شده است. نتایج این مطالعه نشان میدهد که بین سرمایه فرهنگی و بیگانگی اجتماعی رابطه معکوس و معنیدار از لحاظ آماری وجود دارد اما شدت این رابطه ضعیف است.