بررسی جامعهشناختی رفتارهای انحرافی دانشآموزان دختر دوره ی متوسطه شهر بهشهر در سال تحصیلی 1392- 1391
Subject Areas : Sociological Studies of Youthعلی رحمانی فیروزجاه 1 , علی اصغر عباسی 2 , ربابه موسوی زاده 3
1 -
2 - babol branch
3 - babol branch
Keywords: مشارکت, اعتقادات دینی, رفتارهای انحرافی, تعلقات اجتماعی, برچسب, همنشینان,
Abstract :
جرم یا انحراف چراغ خطری است که نشان از نقایص یا کمبودهای جامعه دارد و معمولاً دارای علل و عوامل مختلف است. تحقیق حاضر در پی پاسخ به این سؤال اصلی است: نوع رفتارهای انحرافی چیست؟ علل وعوامل به وجود آورنده ی رفتارهای انحرافی دانشآموزان کدام است؟ هدف کلی این پژوهش تعیین عوامل اجتماعی مؤثر بر رفتارهای انحرافی دانشآموزان میباشد. هدف فرعی تعیین نوع، شدت و عمق رفتارهای انحرافی می باشد. برای تحقق اهداف، فرضیهها از تلفیق سه دیدگاه نظری کنترل اجتماعی هیرشی، یادگیری اجتماعی ساترلند و برچسب استنتاج شده است. روش تحقیق پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است. جامعه آماری تعداد 3000 دانشآموز دختر دوره متوسطه شهر بهشهر بوده که حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 300 نفر انتخاب شده است. روش نمونهگیری جهت دسترسی مرتبط به نمونههای آماری در این پژوهش شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای میباشد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی واستنباطی (ضریب همبستگی اسپیرمن، رگرسیون خطی چند متغیره وتحلیل مسیر) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که بین پذیرش انحراف (برچسب)، اعتقادات دینی، ارتباط با افراد منحرف، تعلقات اجتماعی، مشارکت و پایگاه اقتصادی و اجتماعی والدین به عنوان متغیرهای مستقل و رفتارهای انحرافی دانش آموزان به عنوان متغیر وابسته رابطه معنیداری وجود دارد. رفتارهای انحرافی نزدیکان (همنشیان) فرد، پذیرش انحراف(برچسب) به ترتیب بیشترین تأثیر را در بین متغیرهای مستقل بر رفتارهای انحرافی دانش آموزان داشتهاند. در یک جمعبندی میتوان گفت که میزان رفتارهای انحرافی دانش آموزان دختر شهر بهشهر در حد کم است. در مجموع میتوان گفت که وجود همین میزان رفتار انحرافی (با این توضیح که به نظر میرسد مقادیر واقعی رفتارهای انحرافی بیشتر از این باشد) میتواند مهم و حساس باشد.