بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر اعتماد اجتماعی (مطالعه موردی شهروندان 18 سال و بالاتر شهر تهران)
Subject Areas : Sociological Studies of Youthقربانعلی ابراهیمی 1 , حیدر جانعلی زاده 2 , هادی رازقی 3
1 - babolsar
2 - babolsar
3 - babolsar
Keywords: اعتماد اجتماعی, سرمایه فرهنگی, سرمایه فرهنگی عینیت یافته, سرمایه فرهنگی نهادینه شده, سرمایه فرهنگی تجسم یافته,
Abstract :
هدف اصلی مقاله حاضر بررسی تأثیر سرمایه فرهنگی بر اعتماد اجتماعی است. یکی از ابعاد اصلی سرمایه اجتماعی که نقش مهمی را در برقراری ارتباط بین افراد ایفا میکند، اعتماد اجتماعی است. اعتماد اجتماعی از عوامل مؤثر در ایجاد نظم در جامعه است که پیامد آن تقویت انسجام اجتماعی است. به نظر میرسد که سرمایه فرهنگی نقش مهمی را در تبیین اعتماد اجتماعی داشته باشد. لذا در تحقیق حاضر تلاش میشود تا نشان داده شود که سرمایه فرهنگی چه مقدار از تغییرات اعتماد اجتماعی را تبیین میکند. تحقیق حاضر به روش پیمایش اجرا شده و اطلاعات آن با استفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. جامعه آماری تحقیق شامل افراد 18 سال و بالاتر شهر تهران میباشد. حجم نمونه نیز 846 نفر را شامل میشود. شیوه نمونه گیری تحقیق حاضر نیز به روش خوشه ای چند مرحله ای متناسب با حجم می باشد. یافتههای تحقیق حاضر نشان میدهد که در ابعاد مختلف اعتماد اجتماعی در شمال و جنوب شهر تفاوت معنادار وجود دارد و در تمامی ابعاد اعتماد اجتماعی، جنوب شهر(58/3) نسبت به شمال شهر(88/2) میانگین بالاتری را به خود اختصاص داده است. همچنین در ابعاد مختلف سرمایه فرهنگی در شمال و جنوب شهر تفاوت معنادار وجود دارد و در تمامی ابعاد سرمایه فرهنگی، شمال شهر(85/3) نسبت به جنوب شهر (90/2) میانگین بالاتری را به خود اختصاص داده است. رگرسیون خطی چند متغیره متغیرهای مستقل (سرمایه فرهنگی تجسم یافته، سرمایه فرهنگی عینیت یافته و سرمایه فرهنگی نهادینه شده) و متغیر وابسته (اعتماد اجتماعی) نشان میدهد که هر سه متغیر مستقل در مدل نهایی باقی مانده است و تأثیر هر سه بعد سرمایه فرهنگی بر متغیر اعتماد اجتماعی منفی است. مدل نهایی میتواند 1/31 درصد از تغییرات متغیر وابسته (اعتماد اجتماعی) را تبیین کند و در بین سه بعد سرمایه فرهنگی، تأثیر سرمایه فرهنگی عینیت یافته بر متغیر اعتماد اجتماعی بیشتر از دو بعد دیگر سرمایه فرهنگی (تجسمیافته و نهادینه شده) میباشد.